Permalänk
Medlem

Ljudkort i PCI-E x4 slot?

Hej!

Har precis köpt mig ett billigt ljudkort, i hopp om att lösa lite problem. Ljudkortet i fråga är ett Asus Xonar DGX, http://www.asus.com/se/Sound_Cards_and_DigitaltoAnalog_Conver....

Jag har inte varit aktiv på datorbyggarfronten på några år nu, och har således glömt bort det här med hur PCI funkar. Jag har ett Asus P7P55D-EVO moderkort, där båda mina PCI-E x16 är upptagna av grafikkort i CF. Mellan dessa två slots är 2x PCI-E x1 (tror jag? den lilla varianten) som mitt ljudkort passar i . Jag använder den undre av de båda slotsen (den övre är täckt av grafikkortets kylare) och är lite rädd att ljudkortet ska bli väldigt varmt mellan grafikkorten och undrar om det finns någon annan möjlighet att koppla in kortet?

Kan jag koppla in ljudkortet på den svarta porten (PCI-E x4 om jag inte kommer ihåg fel), eller någon av de övriga portarna?

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Det ska gå bra att montera i den svarta slot:en. Om inte - flytta till 1x -sloten som du har ledig.

Enda nackdelen jag kan se är att du "slösar" en 4x -slot på ett 1x -kort men om du ändå inte har något behov av 4x så kör ljudkortet där.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX