Sharp Aquos Crystal är mobiltelefoner med trimmade skärmramar

Permalänk
Melding Plague

Sharp Aquos Crystal är mobiltelefoner med trimmade skärmramar

Tunnare skärmramar är vida efterfrågat bland entusiaster och just detta är huvudnumret med Sharps senaste smarta telefoner Aquos Crystal samt Aquos Crystal X.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs! Älskar utseendet på skärmar när ramarna knappt är där. Det är ju extra bra för telefoner då de blir mindre. Hoppas andra företag hakar på och gör likadant

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Lär bli sjukt störigt om man ska nå något långt in på skärmen med en hand och nederdelen av tummen slår i skärmen innan själva tumspetsen gör det.... händer mig redan på telefoner med "tjock kant"

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

Var sitter högtalaren för telefonsamatal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var sitter högtalaren för telefonsamatal?

Ser ut som att man får hålla den upp och ner

För övrigt är ju den stora nackdelen att de blir extremt stötkänsliga. Tappa en sån här telefon i marken och displayen är kaputt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Nice, nu saknas bara att det släpps bildskärmar för gamingburkar utan ram

Permalänk
Avstängd

Skulle inte våga ens att köpa denna mobil.

Som klantarslet som jag är så skulle jag spräcka displayen ganska omgående. Tappar typ mobilen i marken ett par gånger i månaden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så synd på den feta under delen, så länga android ska ha dedikerat plats åt on screen knappar så kommer det vara ointressant för min del men å andra sidan kan jag inte säga att man är speciellt insatt på alla uppdateringar:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Så synd på den feta under delen, så länga android ska ha dedikerat plats åt on screen knappar så kommer det vara ointressant för min del men å andra sidan kan jag inte säga att man är speciellt insatt på alla uppdateringar:)

Knappar finns att tillgå inuti Android nu mera men flera tillverkare kör fortfarande med knappar utöver det för att faktiskt använda utrymmet.
(dock ser jag inte några sådana på just mobilen som nämns i nyheten)
Att hela telefonen inte täcks helt utav en skärm är för att man ska kunna få plats med hårdvaran och hålla tjockleken nere.
Fram kamera och sensorer tar ju också upp plats där skärmen inte kan ligga.

------------

Undra vilka band dom skickar telefonen med och om USA modellen har annat stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Så synd på den feta under delen, så länga android ska ha dedikerat plats åt on screen knappar så kommer det vara ointressant för min del men å andra sidan kan jag inte säga att man är speciellt insatt på alla uppdateringar:)

Det är olika på andoid min Lg g3 har knappar på skärmen men syrrans Galaxy s5 har inga knappar on screen.

Permalänk
Medlem

Kanske lite FÖR små kanter runt skärmen, ja. Men jag ser det som en bra utveckling dock, skärmen borde vara fokus och ta mest plats. Men sen finns det dålig implementation, bra implementation och något åt hållet helt galet hållet

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Själv sitter jag här och småskrattar åt alla telefoners löjligt korta batteritider.

Är supernöjd med mitt 4800mAh-batteri till min S3:a. Tunna mobiler till bekostnad av dålig batteritid är bara löjligt.

Permalänk

Så jäkla sexigt!

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem

Har en iPhone 4s genom jobbet. Den känns ungefär såhär:

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Själv sitter jag här och småskrattar åt alla telefoners löjligt korta batteritider.

Är supernöjd med mitt 4800mAh-batteri till min S3:a. Tunna mobiler till bekostnad av dålig batteritid är bara löjligt.

Har telefonen avancerade "energisparfunktioner" kan de hålla riktigt bra. Min Xperia Z2 höll i tre dagar innan jag behövde ladda den, men då låg den mest i fickan eller på bordet. Vid vanlig användning som surfning och lite spelande klarar den två dagar. Aktiverar jag "Stamina"-läget så ska den klara 4 till 4,5 dagar men det har jag ännu inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Själv sitter jag här och småskrattar åt alla telefoners löjligt korta batteritider.

Är supernöjd med mitt 4800mAh-batteri till min S3:a. Tunna mobiler till bekostnad av dålig batteritid är bara löjligt.

Alla bor inte ute i skogen och flera mil från ett vägguttag. Finns dessutom många smidiga lösningar för att ladda telefonen utomhus.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Har telefonen avancerade "energisparfunktioner" kan de hålla riktigt bra. Min Xperia Z2 höll i tre dagar innan jag behövde ladda den, men då låg den mest i fickan eller på bordet. Vid vanlig användning som surfning och lite spelande klarar den två dagar. Aktiverar jag "Stamina"-läget så ska den klara 4 till 4,5 dagar men det har jag ännu inte testat.

LG G3 kan hålla i fyra dagar vid sparsamt användande. Det är inte dåligt!

OnT : Riktigt cool telefon, hoppas få se mer sådant från andra tillverkare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Alla bor inte ute i skogen och flera mil från ett vägguttag. Finns dessutom många smidiga lösningar för att ladda telefonen utomhus.

Att ladda sliter på batterierna vilket jag själv fick bevittna för några månader sedan då mitt originalbatteri svällt efter att ha i princip konstant kramat väggen i 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Själv sitter jag här och småskrattar åt alla telefoners löjligt korta batteritider.

Är supernöjd med mitt 4800mAh-batteri till min S3:a. Tunna mobiler till bekostnad av dålig batteritid är bara löjligt.

Jag har också större batteri till s3, 4200mAh. Den vart tjockare, men jag är mer nöjd nu en förut. För batteritiden är ju grym!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Att ladda sliter på batterierna vilket jag själv fick bevittna för några månader sedan då mitt originalbatteri svällt efter att ha i princip konstant kramat väggen i 12 månader.

Ja ett batteri har ju ett visst antal laddcykler. Men 12 månader låter lite väl snabbt såvida det inte var typ 1000mAh som du laddade fem gånger om dagen.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Blir det inte svårt att hålla i telefonen (typ när man pratar i den) utan att man nuddar skärmen av misstag?

När det gäller batteritid gillar jag min gamla "dumtelefon". Den kan hålla i 3 veckor mellan laddningarna och så länge smartfånerna inte klarar minst en vecka batteritid vid normal användning så skaffar jag ingen smartfån. Jag använder ändå bara min telefon att ringa med och läsa sms (skriver helst inte sms om jag inte måste). Risken är väl att snart kan man inte längre köpa en "riktig" telefon med knappar på. Börjar bli lite orolig för batteritiden på min nuvarande för på sistone har det gått ner mot 2 veckor mellan laddningarna och när den var ny klarade den 4-5 veckor. Förhoppningsvis kan jag bara byta batteri utan att byta telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blir det inte svårt att hålla i telefonen (typ när man pratar i den) utan att man nuddar skärmen av misstag?

När det gäller batteritid gillar jag min gamla "dumtelefon". Den kan hålla i 3 veckor mellan laddningarna och så länge smartfånerna inte klarar minst en vecka batteritid vid normal användning så skaffar jag ingen smartfån. Jag använder ändå bara min telefon att ringa med och läsa sms (skriver helst inte sms om jag inte måste). Risken är väl att snart kan man inte längre köpa en "riktig" telefon med knappar på. Börjar bli lite orolig för batteritiden på min nuvarande för på sistone har det gått ner mot 2 veckor mellan laddningarna och när den var ny klarade den 4-5 veckor. Förhoppningsvis kan jag bara byta batteri utan att byta telefonen.

Fattar inte heller hur man ska hålla telefonen.

Du kan inte jämföra normal användning på en smartphone med normal användning på en "dumbphone". Normal användning är ju definitivt olika. Min smartphone klarar för övrigt ca 10 dagar om jag bara ringer och smsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blir det inte svårt att hålla i telefonen (typ när man pratar i den) utan att man nuddar skärmen av misstag?

När det gäller batteritid gillar jag min gamla "dumtelefon". Den kan hålla i 3 veckor mellan laddningarna och så länge smartfånerna inte klarar minst en vecka batteritid vid normal användning så skaffar jag ingen smartfån. Jag använder ändå bara min telefon att ringa med och läsa sms (skriver helst inte sms om jag inte måste). Risken är väl att snart kan man inte längre köpa en "riktig" telefon med knappar på. Börjar bli lite orolig för batteritiden på min nuvarande för på sistone har det gått ner mot 2 veckor mellan laddningarna och när den var ny klarade den 4-5 veckor. Förhoppningsvis kan jag bara byta batteri utan att byta telefonen.

Att nudda skärmen av misstag gör väl inget då skärmen, iaf på min S4:a, låses automatiskt när du har telefonen vid örat och låses upp när du är klar. Jag trodde att det var likadant på de flesta Android-telefoner, men jag kanske har fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nej nej och nej, safirglas har vi efterfrågat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äh, jag har ju redan en Sharp Aquos med 1080p. Den är dessutom 42"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Att ladda sliter på batterierna vilket jag själv fick bevittna för några månader sedan då mitt originalbatteri svällt efter att ha i princip konstant kramat väggen i 12 månader.

Både S3 och S4 hade problem med batterier som svällde upp efter drygt 1års användning, mestadels europeiska modeller. Detta var något som Samsung bytte ut gratis, även fast garantin hade löpt ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Trevligt att till och med Sweclockers skriver om denna förhållandevis okända modell/märke som inte vanligtvis brukar hitta ut i nyheterna här.
Jag har länge älskat Sharp för deras vackra, eleganta design, Sharp ligger före sin tid.

Permalänk
Medlem

Altså sist jag kollade så skyddade den där ramen mot att man spräckte sin display om man råkade tappa sin lur .....det där lär bli den bräckligaste smartphonen på marknaden.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Tycker ramarna är tunna nog på min Xperia Z Ultra, när man håller den normalt är det väldigt lätt att oavsiktligt toucha skärmen med greppet. För att inte tala om när man ligger i sängen, då händer det konstant.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Att nudda skärmen av misstag gör väl inget då skärmen, iaf på min S4:a, låses automatiskt när du har telefonen vid örat och låses upp när du är klar. Jag trodde att det var likadant på de flesta Android-telefoner, men jag kanske har fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte, det var därför jag frågade (jag har ju ingen Android-telefon). Tycker mig ha läst som argument mot tunna ramar att man får svårt att hålla telefonen utan oavsiktliga skärmtryckningar när fingrarna går över telefonens kant men det kanske är mer när man sitter och joxar med appar och sådant och inte när man "telefonerar".