Boot fail när ramminnet körs med XMP

Permalänk
Medlem

Boot fail när ramminnet körs med XMP

Hej

Mina 2400mhz minnen av Kingston visar oxå bara 1333mhz. När jag ändrar till XMP så får jag boot fail. Den står bara å bootar om å om å om... får rensa CMOS får å ens komma till bios. Har ett ASUS z97-A moderkort oxå som finns en XMP knapp på. Den har jag oxå testat att ändra men hjälper inte heller.
Självklart klarar man sej säkert bra med 1333 men nu köpte man ju 2400 så...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johankp:

Vad kan detta boot fel bero på? Någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Prova uppdatera ditt EFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Prova uppdatera ditt EFI.

Har senaste :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johankp:

Har senaste :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Googlat ditt problem?

Permalänk

Antingen är ditt minne defekt eller är ditt moderkort inte kompatibel i den konfigurationen du kör

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

För övrigt är skillnaden minimal så du kommer inte märka något märkvärdigt eller så!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

För övrigt är skillnaden minimal så du kommer inte märka något märkvärdigt eller så!

http://www.overclock.net/t/1487162/an-independent-study-does-...

Så, nu kan SweClockers sluta hålla på med att förespråka låg-hastighets minnen när det knappt är någon prisskillnad mellan 2400MHz och 1600MHz.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

http://www.overclock.net/t/1487162/an-independent-study-does-...

Så, nu kan SweClockers sluta hålla på med att förespråka låg-hastighets minnen när det knappt är någon prisskillnad mellan 2400MHz och 1600MHz.

Varför får inte jag så hög FPS men mina minnen klockade 1866 jämfört med 1333MHz?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Varför får inte jag så hög FPS men mina minnen klockade 1866 jämfört med 1333MHz?

För att du inte mäter riktigt? Inte vet jag. Det jag dock vet är att många får högre minimum FPS, jag inkluderat.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

För att du inte mäter riktigt? Inte vet jag. Det jag dock vet är att många får högre minimum FPS, jag inkluderat.

det gör absolut ingen skillnad för mig om jag har min minnes frekvens på 1333MHz eller högre, har inte testat med 2600MHz minne utan max 1866

Men det gjorde max en FPS dock kan det varit inom fel marginalen också

Men inga FPS ökningar får jag, datorn känns inte direkt rappare

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

För att du inte mäter riktigt? Inte vet jag. Det jag dock vet är att många får högre minimum FPS, jag inkluderat.

Skrivet av SwedenVirre:

det gör absolut ingen skillnad för mig om jag har min minnes frekvens på 1333MHz eller högre, har inte testat med 2600MHz minne utan max 1866

Men det gjorde max en FPS dock kan det varit inom fel marginalen också

Men inga FPS ökningar får jag, datorn känns inte direkt rappare

Ni får inte glömma bort att det finns många olika arkitekturer på CPU som påverkar detta. På en del gör det lite skillnad och på en del inte ett smack. Nu sitter jag inte inne med faktakoll på alla olika arkitekturer, men jag jag har läst flera olika sådana minnestest på olika seriösa och oseriösa sidor tidigare där man sett skillnader om än ganska små. En arkitektur där det är ganska välkänt att man får ut mer FPS med högre minnesfrekvens är annars AMD-FX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

det gör absolut ingen skillnad för mig om jag har min minnes frekvens på 1333MHz eller högre, har inte testat med 2600MHz minne utan max 1866

Men det gjorde max en FPS dock kan det varit inom fel marginalen också

Men inga FPS ökningar får jag, datorn känns inte direkt rappare

Ja, då har du nog en dålig dator kanske. Som sagt, jag vet inte. Men jag och många andra känner av en märkbar skillnad. Kom ihåg att det endast gäller minimum FPS och inte average eller max fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Ja, då har du nog en dålig dator kanske. Som sagt, jag vet inte. Men jag och många andra känner av en märkbar skillnad. Kom ihåg att det endast gäller minimum FPS och inte average eller max fps.

Vänta nu, du säger ju emot dig själv om du tittar noga på vad du skriver! Om din minimum FPS ökat så måste ju din average FPS också gjort det! Eller hur?

Edit: Var fasen tog alla inlägg i denna tråden vägen? Saknas ju flera inklusive ett där jag skrev om olika CPU-arkitekturer som jag inte orkar dra om.
Edit 2: Ok, delad!

Permalänk
Hedersmedlem

*Bumpinlägg raderat*

Bumpinlägg är inlägg vars enda syfte är att flytta tråden högre upp i listningen. Av rättviseskäl är dessa inte tillåtna, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Det är däremot tillåtet att uppdatera tråden med en ny frågeställning eller ytterligare information.

*Tråd delad*

Så att det blir lättare att hålla reda på diskussionerna.

Den andra tråden finns här: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1278649-fel-mhz-pa-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kerbo:

Vänta nu, du säger ju emot dig själv om du tittar noga på vad du skriver! Om din minimum FPS ökat så måste ju din average FPS också gjort det! Eller hur?

Edit: Var fasen tog alla inlägg i denna tråden vägen? Saknas ju flera inklusive ett där jag skrev om olika CPU-arkitekturer som jag inte orkar dra om.
Edit 2: Ok, delad!

Jo visst gör det, my bad. Men mitt poäng står fortfarande att det är minimum FPS som påverkas.