Varm Cpu med Vattenkylning och Frysningar vid Överklockning AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithos:

Din CPU är rätt energitörstig oklockad vid full load, och klockar du den så sörplar den väldigt mkt, det är förmodligen så att de tempsen du har är helt rimliga. Ska du klocka den proppen till 4.6 och däröver behöver du sannolikt ett större vattenkylningssystem.

Jag fick min 8350 till 4.7Ghz på en CM EVO 212 och det var nog 1.46v jag använde mig av vilket är högre än vad han har nu.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Pumpen är kopplad till CPU Fan på moderkortet så joo det måste kanske vara 12V uttag antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Pumpen är kopplad till CPU Fan på moderkortet så joo det måste kanske vara 12V uttag antar jag.

OK, enligt manualen ska det vara kopplat till CPU_fan.
Men, för att verifiera att det verkligen fungerar som det ska,
bör du testa att ansluta direkt till nätagget (med adapter),
då ser du snabbt om det ger någon förbättring.

Har du uppdaterat bios?
Din processor kräver version 1006 eller senare.
(jag ser dessutom att det skett några nyare bios-släpp,
med "Improve system stability" i description.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag fick min 8350 till 4.7Ghz på en CM EVO 212 och det var nog 1.46v jag använde mig av vilket är högre än vad han har nu.

Då måste ja fråga en sak där, hur varmt blir det i så fall när du fick upp så mycket med CM EVO 212?

Permalänk
Medlem

Bios har den senaste uppdateringen från ASUS och jag har faktiskt provat använda med en MOLEX-adapter till nätagget och det blev inte så stor skillnad kanske 2grader kallare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Då måste ja fråga en sak där, hur varmt blir det i så fall när du fick upp så mycket med CM EVO 212?

Den höll sig mer eller mindre på 62-65 grader med prime. Men körde man small FFT så sprang den iväg till 70 på 1-2 sekunder. Så jag höll mig borta från smallFFT testet eller memtest86+ med multicpu enabled då den verkligen kan hätta upp den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Jag tog bort de gamla och satt dit de nya alltså en pytteliten klick av pastan denna gång men det blev ingen skillnad alls tyvärr

Vibrerar slangarna? Går pumpen med fullt varvtal?
Föressten kan du applicera enligt kryssmetoden. Jag har gjort det på både GPUer min fd AMD Phenom II 1100T BE, och min Intel Inside Core 4770K.
Och temperaturen har jag knappast problem med.
Nu vet jag inte var ditt fel sitter. Men det är ett tips iallafall. Se dock till att strängarna är lika tjocka som utgången på tuben. Så att du inte får strängar i den här tjockleken.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!