Permalänk

Vattenkylning till Radeon 290

Hej kära Sweclockers,
Jag undrar vad man borde köpa om man vill köra vattenkylning till ett Radeon 290, har inget vattenkylt system utan vill bara kyla grafikkortet.
Tacksam för svar, Hannes

Permalänk

Såg att det här var fel subforum, pinsamt. Förlåt

Permalänk
Medlem

Vill du köra custom med lös pump, block och radiator eller vill du ha ett slutet kitt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle vilja ha ett slutet kitt men jag är väldigt oinsatt på just vattenkylning, om jag kör Crossfire behöver jag bara vattenkyla det övre för att hålla mig borta från överhettning eller hur?

Permalänk

Ska du köra 290 cf så bör du vattenkyla dem för annars blir de båda heta och låter som en galen gräsklippare. Du kan göra en egen loop för bara grafikkorten med pump o block + radiator+ reservoar det är enkelt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Ska du köra 290 cf så bör du vattenkyla dem för annars blir de båda heta och låter som en galen gräsklippare. Du kan göra en egen loop för bara grafikkorten med pump o block + radiator+ reservoar det är enkelt.

Skulle uppskatta tips på köp och så, har aldrig vattenkylt något tidigare så tips och så skulle uppskattas

Permalänk
Skrivet av HannesNanberg:

Skulle uppskatta tips på köp och så, har aldrig vattenkylt något tidigare så tips och så skulle uppskattas

Vad har du för chassi då hur stor radiator får du plats med i det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Vad har du för chassi då hur stor radiator får du plats med i det.

Jag har ett Cooler Master Haf X
http://www.inet.se/produkt/6901302/cooler-master-haf-x-svart

Permalänk

Du borde kunna ha en 360 rad i toppen av chassit vad jag kan se. Det är bra det räcker till två 290/x i cf.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Du borde kunna ha en 360 rad i toppen av chassit vad jag kan se. Det är bra det räcker till två 290/x i cf.

Först och främst, tack för att du tar tid och svara, uppskattas jättemycket. Finns det någon sluten lösning eller vad det nu heter som gör att man bara behöver sätta fast lite saker på grafikkortet. Om inte vilka mer komponenter behöver man för att vattenkylningen ska bli komplett?

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Du borde kunna ha en 360 rad i toppen av chassit vad jag kan se. Det är bra det räcker till två 290/x i cf.

Men om man skulle köra en liten buget vattenkylning till de två korten vad borde man köpa då?

Permalänk
Skrivet av HannesNanberg:

Först och främst, tack för att du tar tid och svara, uppskattas jättemycket. Finns det sluten lösning eller vad det nu heter som gör att man bara behöver sätta fast lite saker på grafikkortet. Om inte vilka mer komponenter behöver man för att vattenkylningen ska bli komplett?

Nä det är custom loop som gäller. Du behöver radiatorn vattenblock till grafikkorten pump+top till den och reservoar slang + kopplingar och batterivatten som kylmedel.

Vad är det för märke o modell på grafikkorten?

Sedan det viktigaste vilken budget har du. För det här kan dra iväg på några tusenlappar.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av HannesNanberg:

Men om man skulle köra en liten buget vattenkylning till de två korten vad borde man köpa då?

Det är en liten budget variant som jag försöker hjälpa till med. För lägger man till cpu + ram och moffset kylning + mer rads då blir det dyrt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Det är en liten budget variant som jag försöker hjälpa till med. För lägger man till cpu + ram och moffset kylning + mer rads då blir det dyrt.

Vad härligt, jag kan tänka mig att 2000kr känns som en bra buget för tillfället, går det att få ihop något på det, kan gå över lite.

Permalänk
Medlem

Här har du allt du behöver.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7067199/2014-08-19

Eller Arctic Cooling's kitt.

https://www.inet.se/produkt/5322379/arctic-cooling-accelero-h...

Kör själv med en NZXT Kraken G10 och en Antec Kühler 920 på mitt GTX 770.

Håller mellan 65~70 grader under Folding när det har en Core clock på 1215Mhz så gott som ljudlöst.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Här har du allt du behöver.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7067199/2014-08-19

Eller Arctic Cooling's kitt.

https://www.inet.se/produkt/5322379/arctic-cooling-accelero-h...

Kör själv med en NZXT Kraken G10 och en Antec Kühler 920 på mitt GTX 770.

Håller mellan 65~70 grader under Folding när det har en Core clock på 1215Mhz så gott som ljudlöst.

Tror jag skulle köra på ett Arctic Cooling kit, finns det några för/nackdelar med de båda? Och NZXT kom ju först i lager den 10 oktober :((

Permalänk
Medlem

Är budgeten på 2000 får du köra på slutna kitt. Custom vatten kommer bli mer, bara blocken för 2 kort kostar 1600-2000kr. Plus 200-800 för pump och nära på en tuselapp för radiatorn. Plus 500 till för slang, nipplar och vätska. Men det bli FANTASTISKT bra med sådana grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cheben:

Är budgeten på 2000 får du köra på slutna kitt. Custom vatten kommer bli mer, bara blocken för 2 kort kostar 1600-2000kr. Plus 200-800 för pump och nära på en tuselapp för radiatorn. Plus 500 till för slang, nipplar och vätska. Men det bli FANTASTISKT bra med sådana grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag ska se till att utöka med något i den stilen till ett helt vattenkylt system när jag sitter på mer pengar, fattig student och så vidare... :'(

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Här har du allt du behöver.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7067199/2014-08-19

Eller Arctic Cooling's kitt.

https://www.inet.se/produkt/5322379/arctic-cooling-accelero-h...

Kör själv med en NZXT Kraken G10 och en Antec Kühler 920 på mitt GTX 770.

Håller mellan 65~70 grader under Folding när det har en Core clock på 1215Mhz så gott som ljudlöst.

Brukar inte sådana lösningar gör så korten blir ganska så tjocka och ta upp ca 3 slottar. Eller har jag fel där det borde TS tänka på om det finns plats för det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Brukar inte sådana lösningar gör så korten blir ganska så tjocka och ta upp ca 3 slottar. Eller har jag fel där det borde TS tänka på om det finns plats för det.

Kollade upp det tidigare och det tar runt 2 slots, jag har även ett XL-ATX kort så har extra utrymme.

Permalänk
Skrivet av HannesNanberg:

Kollade upp det tidigare och det tar runt 2 slots, jag har även ett XL-ATX kort så har extra utrymme.

Ok

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Jag fick hjälp här på swec för några månader sen med min första vattenloop som var för att kyla just en r9 290.
Blev klar med bygget för en vecka sen och allt har fungerat grymt, kör med en 360-radiator och kan också bekräfta att den utan tvekan kommer räcka till två 290s (min enda ligger nu på 38C i idle och 42C i load, och då är fläkthastigheten nedsatt och pumpen på 50% fart).

Här är tråden, den kan nog vara till hjälp ifall du skulle bestämma dig för att bygga en custom loop, om du har råd så tycker jag verkligen du ska göra det, har själv inte haft så kul på flera år.

Men, jag kan också avsluta med att jag allt som allt betalade lite över 3k, och då du har två kort så kommer det kosta dig ~700:- mer för vattenblocket och lite kopplingar. Men, om du struntar i backplates så sparar du in en del. Nåväl, det är ju en investering för framtiden också.