PCI express [Fungerar PCIe SSD med mitt Asus P5Q-E moderkort? /mod]

Permalänk
Medlem

PCI express [Fungerar PCIe SSD med mitt Asus P5Q-E moderkort? /mod]

Hej!

Jag har fått tag i en dator. Den har gamla mekaniska diskar som knappt startar längre. Funderade på att köpa en SSD PCI express till den. Hittade t ex denna.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200591-plexto...

Frågan är, kan jag sätta denna disk i en ASUS P5Q-E? Den har slotarna i bilden nedan! Vilken av slotarna kan jag använda om möjligt?

Dessutom. får jag full hastighet?

Tackar på förhand!

Förtydligad rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, det går bra att ändra rubriken i efterhand.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det har ju en hel drös SATA anslutningar, varför betala extra för en svindyr PCIe SSD ?

Permalänk
Medlem

Känns onödigt att köpa något sådant till en gammal 775-socket. men den passar i port nummer: 3,6 och 7 (uppifrån).
Jag skulle kört på den längst ned.
Apropå full hastighet så vet jag faktiskt inte. Men jag tror du får full hastighet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det har ju en hel drös SATA anslutningar, varför betala extra för en svindyr PCIe SSD ?

Det är bara 3.0 Gb/s på SATA, det är därför jag funderade på en PCI-Express variant av SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Känns onödigt att köpa något sådant till en gammal 775-socket. men den passar i port nummer: 3,6 och 7 (uppifrån).
Jag skulle kört på den längst ned.
Apropå full hastighet så vet jag faktiskt inte. Men jag tror du får full hastighet.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvesala:

Det är bara 3.0 Gb/s på SATA, det är därför jag funderade på en PCI-Express variant av SSD

Det lär inte bli någon märkbar skillnad mellan SATA 3 Gb/s och PCI-E

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tvesala:

Det är bara 3.0 Gb/s på SATA, det är därför jag funderade på en PCI-Express variant av SSD

Sata lär inte innebära nåt praktiskt begränsning eftersom du inte har nån värstingserver, det är latens (söktider) som gör störst skillnad inte dataöverföringshastigheten och till en äldre dator så är det definitivt inget problem, det blir mer prisvärt om du använder en sata ssd och prestandan kommer inte att påverkas märkbart, men vill du köra via pcie så går det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvesala:

Tveksamt om det gammla kortet kan boota från en pci plats, dubbelkolla.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sata lär inte innebära nåt praktiskt begränsning eftersom du inte har nån värstingserver, det är latens (söktider) som gör störst skillnad inte dataöverföringshastigheten och till en äldre dator så är det definitivt inget problem, det blir mer prisvärt om du använder en sata ssd och prestandan kommer inte att påverkas märkbart, men vill du köra via pcie så går det.

Ok om vi säger så här, kan jag lika gärna köra en ny mekanisk disk eller är fortfarande en ny SSD snabbare?

Permalänk
Rekordmedlem

Söktiderna är oerhört mycket lägre på en ssd och det är det som gör störst skillnad jämfört med en mekanisk disk, däremot om ssdn kan ha en datahastighet på 200 eller 700 Mbyte/s är för det mesta ganska ointressant för det märker man ingen större skillnad på när man använder den normalt utan det är bara en sak som benchmarkprogram kan skilja på.
I stället för att köpa en pcie ssd till en gammal dator är det bättre att köpa en större ssd som är sataansluten, pcie enheter kan man ha till en värstingspeldator men de gör inte mycket verklig skillnad där heller utan de gör mest skillnad i en server som verkligen kan ha nytta av prestandan på lagringen, men hursomhelst så matchar de inte prestandan i en äldre dator, den komme inte att kunna dra nån större nytta av en pcie anslutan ssd.

Jag tycker du ska skaffa en sata ssd om du ska ha den som systemdisk, du kan ju dessutom få en dubbelt så stor för samma pengar som pcie ssdn, (snudd på 4 ggr så stor) det är mer prisvärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.