Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur många km2 hade SimCity 4? För jag kommer ihåg att den är för jävligt stor

Jo den var större än SC5 vad jag kommer ihåg.

Men finns en grundläggande skillnad mellan SC4/5 det är att i bägge dessa kunde du bara spela på en viss yta, sen behövde du skifta map helt och hållet för att bygga vidare eller nya grannstäder.

Detta behövs inte i Cities Skyline, utan när du vill bygga utanför aktuell map så väljer du en ny ruta låser upp den och fortsätter bygga, men i en och sammanhängande vy, upp till 3,6 mil åt alla håll, och det går att modda spelet så det blir 10 mil åt alla håll i en och samma vy och simulation.

Lär behövas en biffig dator för detta speciellt CPU och minne för att simulera denna jättestad då kan man tänka sig, vet inte om spelet är 64bitars tror det kommer behövas för minnets skull då.

kommer ihåg när SC4 var nytt och man satt om jag minns rätt på 512Mb eller om det var 1Gb, varefter staden blev större och större så börja det gå som i sirap när minnet var nästan slut då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Fast nu har man fått se hur det är sen i tisdags. Tror man vet va man får för pengarna.
En sak om man inte fick se något alls, kanske bara någon pre-renderad trailer.

Sen är detta Paradox som ger ut spelet, finns inget annat är lita på dem.

Första är ett Ok argument. Ja, du har sett spelet och sett streams.

Att det är utvecklare X köper jag dock inte. DICE gjorde ett toppenjobb med BFBC2, och sedan sumpade helt BF3 till en början.

Att inte förbeställa anser jag vara en principsak.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Fast nu har man fått se hur det är sen i tisdags. Tror man vet va man får för pengarna.
En sak om man inte fick se något alls, kanske bara någon pre-renderad trailer.

Sen är detta Paradox som ger ut spelet, finns inget annat är lita på dem.

inte för att vara sån men man fick se SC5 innan release också

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Första är ett Ok argument. Ja, du har sett spelet och sett streams.

Att det är utvecklare X köper jag dock inte. DICE gjorde ett toppenjobb med BFBC2, och sedan sumpade helt BF3 till en början.

Att inte förbeställa anser jag vara en principsak.

Nej det finns liksom ingen mening med det ifall man inte får något extra för det.

Spela på releasedagen säger många... men det kommer alla kunna göra oavsett om de köpt det i förväg eller inte.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Sim City 4km2
Cities Skyline 36km2
Så rejäl skillnad, fullt tillräckligt

http://imgur.com/2LxwXm7

Hm... såg den här jämförelsen på YouTube.

Enligt den så är största kartan i Sim City 4 oerhört mycket större än den i Sim City...

och när man kollat på material ifrån Cities: Skyline så har det sett ungefär lika stort ut som Sim City?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... såg den här jämförelsen på YouTube. 6ZG2KC0zcVc

Enligt den så är största kartan i Sim City 4 oerhört mycket större än den i Sim City...

och när man kollat på material ifrån Cities: Skyline så har det sett ungefär lika stort ut som Sim City?

Jag uppfattar det som att det man börjar med i Cities: Skyline är ungefär lika stort som Sim City (2013), men allt eftersom befolkningen ökar så kan man köpa mer och mer mark. Totalt kan man köpa 9 "rutor", som alla är lika stora.

Sen är det lite annan skala på byggnaderna etc., så det spelar ju roll också. (Kommer inte ihåg om Cities: Skylines var större eller mindre byggnader.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Sim City 4km2
Cities Skyline 36km2
Så rejäl skillnad, fullt tillräckligt

http://imgur.com/2LxwXm7

Tack för den jämförelsen. En sak jag gillade med SC5 var modulära byggnader, synd att det inte finns med här.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför betala i förväg? Du kan ju lika gärna göra det på släppdagen då.

Det tar trots allt lite tid att få bekräftat om ett spel är ok eller inte. Det kan man knappast få direkt på releasedagen. Ska man inte förhandsboka så får man undvika att köpa det första veckan också. Detta för att andra hunnit spela spelet en hyfsad tid och ge bra info.

Men om inga köper tidigt eller förhandsbokar, vem ska man då lita på för att få information? Enbart recensioner från spelsajter? Lite flummigt sagt så förlitar sig "man ska inte förhandsboka" på att en grupp tillförlitliga andra spelare köper det på release och berättar för de som inte förhandsbokar hur spelet är.

Eller har jag missuppfattat "man ska inte förhandsboka" ideen? Är det själva förhandsbokningen och t.ex. förhandsbokningsbonusar som är problemet, inte om spelet är buggigt och suger trots förhandshype?

Permalänk
Medlem

Fattar inte folk som inte tror det kan floppa. Man vet aldrig hur bra ett spel förrän minst några veckor in. Man kan inte gå på streams för de flesta problem syns inte förrän endgame (då det även in-house är det minst testade.) Det ser onekligen coolt ut och det kan bli hur bra som helst. Men har precis som andra personer, slutat med förbokningar.

Fast kanske jag som är lite jaded då de senaste 2 spelen jag köpte var diablo 3 och simcity 5.. Två spel som verkade grymma men visade sig floppa i massa avseenden när man väl satte sig ner och spelade.

Har svårt att se hur det skulle kunna gå sämre än för simcity 5 dock. Moddingen är ju svingrym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jag uppfattar det som att det man börjar med i Cities: Skyline är ungefär lika stort som Sim City (2013), men allt eftersom befolkningen ökar så kan man köpa mer och mer mark. Totalt kan man köpa 9 "rutor", som alla är lika stora.

Sen är det lite annan skala på byggnaderna etc., så det spelar ju roll också. (Kommer inte ihåg om Cities: Skylines var större eller mindre byggnader.)

Det ska stämma, kolla på den här streamen, där har han byggt vad man kan se på bara en ruta, och sen finns det 8 till att fortsätta på att utöka staden med, samt att det är möjligt att modda spelet för 3 gånger till så många rutor, gränsen i praktiken kommer bli vad datorn orkar, inte spelet.
http://www.twitch.tv/etalyx

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Det ska stämma, kolla på den här streamen, där har han byggt vad man kan se på bara en ruta, och sen finns det 8 till att fortsätta på att utöka staden med, samt att det är möjligt att modda spelet för 3 gånger till så många rutor, gränsen i praktiken kommer bli vad datorn orkar, inte spelet.
http://www.twitch.tv/etalyx

Ooh... det verkar bra.

Men som jag sagt förut så var ju egentligen inte storleken på den byggbara ytan det problem som var störst i Sim City... det var en massa andra saker. Ifall det är bättre gjort i det här spelet så kommer det kanske vara en värdig ersättare för gamla Sim City 4.

Just nu kliar det verkligen i fingrarna. Länge sedan man såg fram emot ett spel sist.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Vilken tid kommer man att kunna börja spela? är det 00:00 nu inatt eller nån tid imorrn?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Tror det står tidigare här i tråden att det är 18.00 som gäller?

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Ja, det är 6pm GMT - vilket blir 19:00 i Sverige/CET.

Såg den här nerräkningen på Reddit
http://www.timeanddate.com/countdown/generic?iso=20150310T18&...

Permalänk
Medlem

Finns det någon information om vad för byggnader man kan ha? Skulle vara kul att ha äldre, så kan man bygga något Paris/gamla stan liknande

Permalänk

det ska gå att fixa egna byggnader och importera in till spelet + alla mods som kan tänkas komma och redan har kommit så tror jag nog att man kan bygga nästan vad som helst.

Edit:

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'para[Z:

ite;15277139']det ska gå att fixa egna byggnader och importera in till spelet + alla mods som kan tänkas komma och redan har kommit så tror jag nog att man kan bygga nästan vad som helst.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=jj2paF9IcqM

Underbart! Då är det ett garanterat köp.

Permalänk
Medlem

Va segt att det är kl 19:00 imorrn som gäller, ytterliggare en arbetsdags väntan

Skulle vara kul att ge sig på ett försök att modellera husen som är i min BRF och sen skapa hela området i nått litet hörn. Vi får se hur begränsat moddningen är

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Är så van att spela på konsollen så jag har glömt kolla vilka systemkraven är, hoppas man inte får en negativ överraskning imorgon.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Linux stöd, givet köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Finns det någon information om vad för byggnader man kan ha? Skulle vara kul att ha äldre, så kan man bygga något Paris/gamla stan liknande

Förhoppningsvis så kommer det iaf mod med lite äldre hus och slott

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av simon253:

Förhoppningsvis så kommer det iaf mod med lite äldre hus och slott

En mod som gör allt till 30-talets USA hade varit nice... med maffia xD

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Använd hela kartan
Mycket trevlig mod xD

De ska till å byggas imorgon efter jobbet ^^

Edit: Glöm inte bort att skriva till dom om det är nåt ni saknar.

Edit2: Haha bara 1vecka för att ta sig till jobbet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Använd hela kartan
Mycket trevlig mod xD

De ska till å byggas imorgon efter jobbet ^^

Edit: Glöm inte bort att skriva till dom om det är nåt ni saknar.

Edit2: Haha bara 1vecka för att ta sig till jobbet.

Kan inte öppna den första länken till kartan, får felmeddelande från Steam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sällan jag längtar hem från jobbet men ikväll vill man allt se till att komma hem i god tid

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Fick precis min nyckel. Men så klart är man på jobbet till 1730...

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Fick precis min nyckel. Men så klart är man på jobbet till 1730...

Stod väl tidigare i tråden att det är först kring 1900 som det blir dags att bänka sig vid datorn ändå, så du hinner kanske hem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Fick precis min nyckel. Men så klart är man på jobbet till 1730...

Vart köpte du din? Jag köpte min från Humble Bundle o har inte fått min key än

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vart köpte du din? Jag köpte min från Humble Bundle o har inte fått min key än

GMG

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Jag har fått min nyckel från GMG också.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD