Permalänk

Vilken processor ska jag välja?

Håller på att få mitt moderkort utbytt på garantin och väljer då ett med Socket 1150 istället för 1155 som jag hade tidigare. Detta eftersom leveranstider låg på över 2 veckor på ett Socket 1155 kort.

Behöver då uppgradera processorn och tycker att det kan vara värt det i samband med att jag ändå får ett nytt moderkort.

Vill ha ngt utav det bästa och funderar på Intel i7 4790K Haswell Refresh 4.0-4.4GHz. Kan det vara en ok processor?

Kom med råd och idéer.

Mvh.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Har du pengarna till det så varför inte. Annars är i5 4690K ett bra val. Hänger mycket på hur du vill använda din dator.

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Har du pengarna till det så varför inte. Annars är i5 4690K ett bra val. Hänger mycket på hur du vill använda din dator.

Det jag använder datorn till är framför allt spel och då FPS spel av alla det sorter. Pengar är egentligen inget problem , men frågan är vad som är värt att satsa på? Likaså så vet jag egentligen inte hur stor skillnad det blir jämfört mot min gamla prolle och moderkort.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det jag använder datorn till är framför allt spel och då FPS spel av alla det sorter. Pengar är egentligen inget problem , men frågan är vad som är värt att satsa på? Likaså så vet jag egentligen inte hur stor skillnad det blir jämfört mot min gamla prolle och moderkort.

Ingen skillnad. Du kommer tjäna lite på att ha en i7 jämfört med en i5. Finns budget så kan du väl köra i7 ändå i guess.
Men annars, som ovan sa, 4690k är ett väldigt starkt val.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det jag använder datorn till är framför allt spel och då FPS spel av alla det sorter. Pengar är egentligen inget problem , men frågan är vad som är värt att satsa på? Likaså så vet jag egentligen inte hur stor skillnad det blir jämfört mot min gamla prolle och moderkort.

Du kommer inte att märka så stor skillnad mellan en i7-3770K och en i7-4790K tyvärr. Jag skulle säga att skillnaden inte är värd pengarna ens för processorn.

i5-4690K är annars det mest optimala valet för spel, inte för att den är snabbast, men skillnaden mellan i5 och i7 i spel är försumbar och priset är 40% lägre. Risken är ju dock att du kommer att uppleva den som långsammare i något fall.

Har du reklamerat moderkortet hos företaget du köpte det av? Om ja så kan det vara värt att veta att ARN har slagit fast att 3v är rimlig tid för åtgärdande av fel. Kan de inte fixa en lösning till dig inom 3v kan du kräva att de levererar en likvärdig lösning istället. I detta fallet så innebär det en merkostnad för dig i och med att du måste byta processorn. Med detta i åtanke kanske du kan förhandla till dig ett riktigt bra pris på en i7-4790K.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är värt att lägga ned 1000 kr mer på en i7 4790K om man främst ska spela, då räcker en i5 4690K. Men om man ska hålla på med flertrådade applikationer som kan dra nytta av Hyperthreading så är det nog värt det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

i7an, i fall du skulle behöva HT någon gång så har åtminstone inte målat dig in i ett hörn.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kommer inte att märka så stor skillnad mellan en i7-3770K och en i7-4790K tyvärr. Jag skulle säga att skillnaden inte är värd pengarna ens för processorn.

i5-4690K är annars det mest optimala valet för spel, inte för att den är snabbast, men skillnaden mellan i5 och i7 i spel är försumbar och priset är 40% lägre. Risken är ju dock att du kommer att uppleva den som långsammare i något fall.

Har du reklamerat moderkortet hos företaget du köpte det av? Om ja så kan det vara värt att veta att ARN har slagit fast att 3v är rimlig tid för åtgärdande av fel. Kan de inte fixa en lösning till dig inom 3v kan du kräva att de levererar en likvärdig lösning istället. I detta fallet så innebär det en merkostnad för dig i och med att du måste byta processorn. Med detta i åtanke kanske du kan förhandla till dig ett riktigt bra pris på en i7-4790K.

Tack för svaret. Har i dag väntat en vecka på att dom skulle ha kollat upp felet. I dag fick jag beskedet att det skulle ta 2 veckor att få hem ett Socket 1155 kort. Vill inte vänta totalt 3 veckor på en dator som funkar så då tänkte jag att det kunde vara bra att ändå passa på att uppgradera allt när jag ändå håller på och då får jag allt på direkten. Blir ju lite tveksam om det nu inte blir ngn direkt prestandaökning. Att slänga ut 3000:- på ingenting känns ju skit i så fall.

Frågan är om Alina är villiga att förhandla om priset?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

köp i7 och lyssna inte på personerna här. Det är skillnad på i5 och i7.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT