Sämre flyt i tvn med dator jämfört med smart-tv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Sämre flyt i tvn med dator jämfört med smart-tv

Om man tar tex Netflix som exempel:
Kör jag Netflix direkt i tvn och får riktigt bra flyt i bilden.
Kör jag däremot Netflix via datorn (Intel NUC Haswell) till tvn får jag inte alls samma flyt i bilden. Syns tex vid panoreringar. Jag har försökt o leka med Hz men uppnår inte samma resultat.

Vad kan jag göra åt detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Nov 2007

Hej
I det flesta fall så ställer man in bildinställningar för de olika ingångarna på TV:n t ex HDMI 1, Kolla så du inte har några "bild förbättrings" funktioner igång och prova igen utan dem som borde det funka mycket bättre.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Högst troligt att när du kör Netflix från TV:ns app så har du också en bildinställning i TV:n som interpolerar bildrutor och skapar ett artificiellt bildflyt som egentligen inte finns i källmaterialet. Fast det ser "mjukare" ut.

När du kör Netflix från datorn använder du andra bildinställningar, kanske till och med har TV:n i PC-läge, och ingenting interpoleras. Då får det flyt i bilden som Netflix levererar. Och Netflix ger i grunden en småryckig bild eftersom den lämnar bilden i 60 Hz när nästan allt filmat material är inspelat i 24 bilder/s.

Lösningen är alltså att använda samma TV-bildinställningar för datorn som när du kör Netflix-appen. Nackdelen kan dock bli att interpolering riskerar ge väldigt märklig effekt ifall du använder TV:n som skärm för annat, spel, surf etc.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Laxpudding:

Högst troligt att när du kör Netflix från TV:ns app så har du också en bildinställning i TV:n som interpolerar bildrutor och skapar ett artificiellt bildflyt som egentligen inte finns i källmaterialet. Fast det ser "mjukare" ut.

När du kör Netflix från datorn använder du andra bildinställningar, kanske till och med har TV:n i PC-läge, och ingenting interpoleras. Då får det flyt i bilden som Netflix levererar. Och Netflix ger i grunden en småryckig bild eftersom den lämnar bilden i 60 Hz när nästan allt filmat material är inspelat i 24 bilder/s.

Lösningen är alltså att använda samma TV-bildinställningar för datorn som när du kör Netflix-appen. Nackdelen kan dock bli att interpolering riskerar ge väldigt märklig effekt ifall du använder TV:n som skärm för annat, spel, surf etc.

Tack!
Så jag ska köra på 24hz inställt i datorn?

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Testa! Enda sättet att få svar. Risken finns att det blir tokfel men det lär i så fall märkas.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV