Permalänk

CPU-Fan error!

Hej!

Har ett litet problem vid uppstart utav datorn då den visar felkod med " CPU Fan error". Startar jag om datorn så bootar den som vanligt, men detta sker vid första uppstart med datorn och fläktarna fungerar som dem ska. Skulle uppskattas om nån kunde hjälpa mig med detta=)

MB är ett asus sabertooth p67 med en i7 2600k och en cooler master hyper 212 EVO kylare.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk

hade precis samma problem. Kolla i Bios, där ska du kunna ställa in vid vilken temperatur cpu fläktens ska börja snurra. På min stog den temperaturen alldeles för högt och ledde till att problemet försvann när datorn startats om en gång-->processorn har blivit något varmare.

Fast är inte helt 100 på att det var just så, men något liknande. Kolla bara i BIOS och inställningar för just CPU-fläkten och kolla om det är någon temperatur eller fläkthastighet som är väldigt lågt ställd.

Permalänk
Medlem

Man kan få ett CPU Fan Error om fläkten på CPU kylaren snurrar under det satta gränsvärdet i BIOS.

Jag vill minnas att jag fick sänka gränsen på mitt ASUS P8Z77 moderkort när jag installerade en customkylare.
Vill minnas att jag sänkte från 600RPM till 500RPM för att slippa felmeddelanden. Fläkten låg ofta runt 550 alldeles vid uppstart.
Har du några sådana inställningar i BIOS?

När du ändå håller på är det lika bra att uppgradera BIOS till senaste version. Du hittar den på asus hemsida.

Permalänk
Medlem

hade liknande problem o visade sig vara fläkten som dummade sig ....kopplade in en annan fläkt o den klagade inte sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Man kan få ett CPU Fan Error om fläkten på CPU kylaren snurrar under det satta gränsvärdet i BIOS.

Precis så är det för mig med på mitt kort från asus. Bara att sänka gränsvärdet så är det löst!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Får ta och kolla detta så fort jag har tiden=) nu när ni säger det så har jag för mig att jag ändrade något sådant för ett tag sen, fungerade bra till en början men det är den senaste veckan det har kommit upp. Kan kanske bero på att det har blivit svalare också Har försökt uppdatera bios via sticka utan resultat:(

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk

Det var varvtalet som var för högt ställt, fungerar perfekt igen Skulle även behöva fråga om råd hur man uppgraderar BIOS då moderkortets lan port verkar ha svårt att hålla uppkoppling då den dör ibland? Köpte detta koer med propp å minnen begagnat utav en nära vän som hade haft det i drygt ett år och det vart samma sak för han med uppkopplingen, men fungerar efter lite jox men ett återstående problem på daglig basis.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Ladda ner Bios rename tool och packa upp den i samma katalog som senaste versionen av bios.
Kör igång verktyget.
Kopiera över den omdöpta filen till en Fat32 formaterad USB sticka.
Starta om datorn och kör igång Asus EZ flash ifrån BIOS.

Detta står beskrivet under stycke 3.10.2 (sid 91/120) i moderkorts manualen.

När du uppdaterar BIOS läses troligen default inställningarna in igen.
Du får antagligen ställa in CPU FAN warning nivån igen efter uppdateringen.

Permalänk

Tackar Ska göra detta så fort jag har tid, får hoppas det löser sig med uppkopplingsproblemet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb