Permalänk
Medlem

DVI fungerar inte?

Hej!

Jag har ett "litet" problem när jag tänkte koppla in en till skärm till min dator.

Den skärm jag tänkte använda har bara VGA. Då införskaffade jag mig en DVI to VGA adapter och tänkte, det kan ju inte vara så mycket mer krångligare än att sätta i kabeln. Kopplar in den i skärmen och har en DVI sladd till datorn. Datorn hittar skärmen men ingen bild, det är en gammal skärm men den fungerar utan problem till en laptop jag har hemma.

Problemet var från början att det inte blev någon bild på skärmen, lekte runt med lite inställningar men utan framgång. Då testar jag med en skärm som har HMDI, så en vanlig HMDI sladd blev det mellan dem, tar ut min primära skärm och använder bara HMDI. Funkar utan problem. Tar då en HMDI till DVI, utan min HMDI inkopplad. Skärmen går in i viloläge, alltså utan framgång.

Om jag har min vanliga skärm med HDMI>HDMI samtidigt som jag kopplar in någon av de två skärmarna blir allt svart. Min HDMI skärm också då.

Har testat det mesta jag kan komma på, har senaste drivrutinerna givetvis.

Sammanfattningsvis så när jag försöker använda min DVI i grafikkortet så blir allt svart, hdmi funkar utan problem.

MvH Robin.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

DVI till VGA fungerar bara om de kontakterna finns på den porten på grafikkortet. Passar adaptern i porten på grafikkortet. Det är där du ska ha adaptern. DVI till VGA omvandlar inte. Det kontakterna finns redan där för analogt i sådana fall. På moderna grafikkort brukar bara en port ha det stödet. Även om båda städer dvi till hdmi eller värt om då det är samma signal på dem. TYP.
Är det dator i sign vi pratar om? Vad heter skärmarna?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

DVI till VGA fungerar bara om de kontakterna finns på den porten på grafikkortet. Passar adaptern i porten på grafikkortet. Det är där du ska ha adaptern. DVI till VGA omvandlar inte. Det kontakterna finns redan där för analogt i sådana fall. På moderna grafikkort brukar bara en port ha det stödet. Även om båda städer dvi till hdmi eller värt om då det är samma signal på dem. TYP.
Är det dator i sign vi pratar om? Vad heter skärmarna?

Det är dator i sign. Min huvudskärm är den i sign också, LG IPS277L. Sen har jag en rätt så gammal skärm som jag haft till min laptop ibland, finns inget namn på den haha, och det som står är på kinesiska(?) eller några enstaka siffror. Den tredje skärmen jag testade är en samsung, kan inte exakt vilken (kan kolla när jag kommer hem om det nu behövs).

Med andra ord, den jag köpte är en DVI Ho->VGA Men jag ska ha en DVI ha->VGA?

Hur kommer det sig att det inte fungerar isåfall med så som jag har nu? Och vart kan man läsa mer om varför? :D(I like to know how things work^^)

Förstår jag dig rätt nu?

MvH

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.