Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Onödigt köpa nytt 1155 moderkort?

Hade tänkt uppgradera lite saker i datorn, Bla skaffa SSD och nytt chassi.
Något jag saknar på mitt moderkort nu är USB 3.0 och skulle vart bra med SATA 3.0 till SSDen så jag får ut max prestanda.
Så jag hade tänkt köpa nytt mobo. Dock har jag ingen lust att köpa ny CPU, Då jag tror att jag klarar mig några år till med min i5 2320 3,0ghz. eller?
Vad tycker ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av yonologin:

Hade tänkt uppgradera lite saker i datorn, Bla skaffa SSD och nytt chassi.
Något jag saknar på mitt moderkort nu är USB 3.0 och skulle vart bra med SATA 3.0 till SSDen så jag får ut max prestanda.
Så jag hade tänkt köpa nytt mobo. Dock har jag ingen lust att köpa ny CPU, Då jag tror att jag klarar mig några år till med min i5 2320 3,0ghz. eller?
Vad tycker ni?

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4670K-vs-Intel-Core-i5-... där har du skillnaden 2320 vs 4670K

Så visst är det skillnad. Men sedan får du se till dina krav, tycker du att din CPU har varit för klen på sistone är det kanske dags att uppgradera.
Annars så har du ett bra moderkort här. Med 2st USB 3.0 portar.

Men är det inte en intern SSD du tänker på? För till sådana använder du SATA precis som med HDD.
Är det en extern SSD så får du se till att skalet den sitter i använder sig av USB 3.0 annars får du likväl bara 2.0s hastighet.
Sedan måste även kabeln vara 3.0

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Det är inte bara läs/skrivhastighet som du kan se på prestanda, den stora skillnaden ligger i accesstiderna, och går du från hdd till ssd med sata2 så kommer du ändå känna en markant stor skillnad i prestanda.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:D
Registrerad
Aug 2006

Vad har du för moderkort nu, ens?

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

nä, känns sjukt onödigt om du inte använder extern hårddisk via usb hela hela tiden med stora filer.

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Ett annat alternativ är ju att köpa ett kontrollerkort för usb 3.0 för nån hundring eller två.

När folk är överens med mig har jag ofta en känsla av att jag måste ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005

Finns ju nya moderkort för 500 kr:

http://www.inet.se/kategori/632/socket-1155

Annars kan du kolla marknaden här och skapa en köpesannons med maxpris på typ 3-400kr?

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4250mhz, Corsair Platinum ddr4 3333mhz (13-16-16-22 1t) quad 16gig, 2st Gigabyte G1 Gaming 980ti + EK @1450mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Tackar för svaren alla!

Skrivet av Lifooz:

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4670K-vs-Intel-Core-i5-... där har du skillnaden 2320 vs 4670K

Så visst är det skillnad. Men sedan får du se till dina krav, tycker du att din CPU har varit för klen på sistone är det kanske dags att uppgradera.
Annars så har du ett bra moderkort här. Med 2st USB 3.0 portar.

Men är det inte en intern SSD du tänker på? För till sådana använder du SATA precis som med HDD.
Är det en extern SSD så får du se till att skalet den sitter i använder sig av USB 3.0 annars får du likväl bara 2.0s hastighet.
Sedan måste även kabeln vara 3.0

Jo, Intern SSD. Moderkortet jag har nu stöjder bara SATA 2.0

Skrivet av Playboy_1338:

Det är inte bara läs/skrivhastighet som du kan se på prestanda, den stora skillnaden ligger i accesstiderna, och går du från hdd till ssd med sata2 så kommer du ändå känna en markant stor skillnad i prestanda.

Det är jag medveten om, Men är det inte ett ganska stor kliv mellan SATA 2.0 och 3.0? Visst jag kommer märka stor skillnad på HDD och SATA 2.0 SSD, Men ser ju helst att jag får ut så mycket som möjligt från en SSD för 1000kr.

Skrivet av Ovard:

Vad har du för moderkort nu, ens?

Nått sketet moderkort från en köpt fujitsu dator.

Skrivet av deadich:

nä, känns sjukt onödigt om du inte använder extern hårddisk via usb hela hela tiden med stora filer.

Har en extern HDD som stödjer USB 3.0 som jag lagrar backups på, Sen så stödjer min Galaxy Note 3 USB 3.0 också. Flyttar en del film och serier mellan dator och telefon så USB 3.0 hade vart trevligt

Skrivet av Bad Habit:

Finns ju nya moderkort för 500 kr:

http://www.inet.se/kategori/632/socket-1155

Annars kan du kolla marknaden här och skapa en köpesannons med maxpris på typ 3-400kr?

Japp, Det är dom jag kikat in mig på. ~600kr är inte hela världen men jag är inte en rik 16-åring precis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

borde kunna köra en oc för att matcha en 4670 stock prestanda sen känns uppgradering för sata 3.0 inte så där skitviktig om du frågar mig då man i verkligheten oftast får väldigt liten skillnad med 2.0 - 3.0

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

SATA II duger bra för SSD. Det viktiga är ändå accesstiderna och inte de sekventiella hastigheterna. Man läser och skriver sällan sekventiellt.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Alling:

SATA II duger bra för SSD. Det viktiga är ändå accesstiderna och inte de sekventiella hastigheterna. Man läser och skriver sällan sekventiellt.

Så att om jag haft kvar mitt SATA 2.0 moderkort, Och sedan uppgraderat till SATA 3.0 hade jag inte märkt någon skillnad med blotta ögat?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av yonologin:

Så att om jag haft kvar mitt SATA 2.0 moderkort, Och sedan uppgraderat till SATA 3.0 hade jag inte märkt någon skillnad med blotta ögat?

Det är sällan någon skillnad och när det är det är den liten. Det går inte alls att jämföra med den lyriska upplevelse de flesta får av att gå från HDD till SSD, där den märkbara skillnaden är flera tusen procent.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av yonologin:

skillnaden med ssd man vill åt är som sagt accesstiden som gör att datorn känns snappy och reagerar snabbt och det får man med både 2 och 3 sen som ladda windows spel osv kan det skilja ytterst lite men dom flesta skulle aldrig märka skillnaden och det kan vara större skillnade på windows boot på olika moderkorts modeller med sata 3 än skillnade på sata 2 och 3 och vist det finns skillnad men det är oftast i benchmarks man märker den så jag tycker det är helt onödigt att köpa ett moderkort bara för sata 3

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w