Permalänk

Rensa kylpasta?

Jag tänkte köpa en processorkylare, och då ska man väl rensa av kylpastan. Vilket är bästa sättet att göra det?

Permalänk
Medlem

Aceton

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Jag brukar börja med vanligt hushållspapper för att få bort det värsta sen tar jag en luddfri trasa med lite isopropylalkohol på och rengör grundligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Jag brukar börja med vanligt hushållspapper för att få bort det värsta sen tar jag en luddfri trasa med lite isopropylalkohol på och rengör grundligt.

gör exakt samma sak.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Avstängd

isopropylalkohol, är inte det som är handdesinfektion?
Jag brukar köra med T-röd

Permalänk
Medlem

Toalettpapper eller hushållspapper räcker. Det behöver inte rengöras grundligt. Det är ju samma smörja man har på efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Toalettpapper eller hushållspapper räcker. Det behöver inte rengöras grundligt. Det är ju samma smörja man har på efteråt.

Varför tar du ens bort pastan? Du ska ju ha på samma smörja igen?

Ge inte tips/råd om du inte vet vad du pratar om

Permalänk
Medlem

Antar att du har kollat på forumet och sökt på Youtube redan? Finns bara ett 100 tal såna här inlägg som är dessutom besvarade....

Rengöring kit på tex Inet, kostar under 100kr. Tops som verktyg, använder jag.

Ny pasta 1 riskorns storlek, jämnt tryck på kylaren vid montage.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Toalettpapper eller hushållspapper räcker. Det behöver inte rengöras grundligt. Det är ju samma smörja man har på efteråt.

Lyssna inte på detta inlägget.

Rengör noggrant , orsak?

Ny pasta kanske inte samma märke/innehåll
Gammal pasta torr/stelnat/härdat
Onödiga lager med pasta ger sämre värmeledande funktion

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Bacontree:

Jag brukar börja med vanligt hushållspapper för att få bort det värsta sen tar jag en luddfri trasa med lite isopropylalkohol på och rengör grundligt.

Skrivet av makn:

isopropylalkohol, är inte det som är handdesinfektion?
Jag brukar köra med T-röd

Vart köper man det här? Bensinmackar, Coop, järnaffär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Vart köper man det här? Bensinmackar, Coop, järnaffär?

Biltema plockade jag upp min flaska hos. Sett att det finns på närmsta coop forum också. Kolla deras webbsidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför tar du ens bort pastan? Du ska ju ha på samma smörja igen?

Ge inte tips/råd om du inte vet vad du pratar om

Man skall ALLTID lägga ny pasta om man lyfter på kylaren.

"Ge inte tips/råd om du inte vet vad du pratar om"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

ArtiClean funkar också effektivt.. Använder den flera gånger när jag ska byta kylpasta. Finns exempelvis på Inet.

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Biltema plockade jag upp min flaska hos. Sett att det finns på närmsta coop forum också. Kolla deras webbsidor

Okej, tackar för svaret, åker väl dit nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Man skall ALLTID lägga ny pasta om man lyfter på kylaren.

"Ge inte tips/råd om du inte vet vad du pratar om"

Skrivet av GeekySole9354:

Okej, tackar för svaret, åker väl dit nån gång.

kjell har också om det är lättare.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Permalänk
Skrivet av versions:

Ja, jag såg precis det och tänkte fråga om det var något att ha. Ska köpa 1 liter nästa gång jag åker till Kjelle. Förresten, ska man köpa 250ml, 500 eller 1000, man kan ju köpa 250ml för 50 spänn, men för dubbla priset kan man få 1 liter. Vad är bäst, räcker 250mml?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GeekySole9354:

Ja, jag såg precis det och tänkte fråga om det var något att ha. Ska köpa 1 liter nästa gång jag åker till Kjelle. Förresten, ska man köpa 250ml, 500 eller 1000, man kan ju köpa 250ml för 50 spänn, men för dubbla priset kan man få 1 liter. Vad är bäst, räcker 250mml?

250 ml kommer räcka tok-länge om du inte ska lyfta på kylaren varje dag, man behöver inte använda mycket.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Man skall ALLTID lägga ny pasta om man lyfter på kylaren.

"Ge inte tips/råd om du inte vet vad du pratar om"

Läs hans svar igen och titta på den han svarade så upptäcker du att du svarade fel person

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

250 ml kommer räcka tok-länge om du inte ska lyfta på kylaren varje dag, man behöver inte använda mycket.

Ja, då blir det väl 250ml, det räcker väl om jag hjälper polare att bygga också?

Kan man tvätta glasögon med det också? Räcker det fortfarande med 250ml då?

(Förlåt för massa frågor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Man skall ALLTID lägga ny pasta om man lyfter på kylaren.

"Ge inte tips/råd om du inte vet vad du pratar om"

Vad snackar du om?? Jag skev till stigw som gav ett helt galet tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Ja, då blir det väl 250ml, det räcker väl om jag hjälper polare att bygga också?

Kan man tvätta glasögon med det också? Räcker det fortfarande med 250ml då?

(Förlåt för massa frågor)

250 ml räcker riktigt länge och jag skulle nog inte tvätta glasögon med det men jag har inte riktigt kollat in i det eftersom jag inte har glasögon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av azz0n^:

Olämpligt eftersom det är synnerligen aggressivt mot många plaster och kretskort. Råkar man spilla kommer det bli fläckar eller skador.

Skrivet av GeekySole9354:

Ja, jag såg precis det och tänkte fråga om det var något att ha. Ska köpa 1 liter nästa gång jag åker till Kjelle. Förresten, ska man köpa 250ml, 500 eller 1000, man kan ju köpa 250ml för 50 spänn, men för dubbla priset kan man få 1 liter. Vad är bäst, räcker 250mml?

Jag köpte 1L 2008. Den räcker än och då har jag rengjort massor med CPU, GPU, kontaktytor och även andra prylar (funkar ex kanon för lins (även CD/DVD/Bluray-laser) och display på mobiltelefon).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Olämpligt eftersom det är synnerligen aggressivt mot många plaster och kretskort. Råkar man spilla kommer det bli fläckar eller skador.

Jag köpte 1L 2008. Den räcker än och då har jag rengjort massor med CPU, GPU, kontaktytor och även andra prylar (funkar ex kanon för lins (även CD/DVD/Bluray-laser) och display på mobiltelefon).

Är det värt att köpa 1 liter även fast jag troligen inte kommer rengöra särskilt många processorer och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad snackar du om?? Jag skev till stigw som gav ett helt galet tips

Av den anledningen att du skrev.

"Varför tar du ens bort pastan? Du ska ju ha på samma smörja igen?"

Vilket lätt kan missuppfattas?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

gå till närmaste ica, hemköp, coop osv och köp kemisk ren bensin. Andra lösningsmedel som nämnts går säkert också bra, det viktiga är att dom avdunstar och inte lämnar rester efter sig.

Jag brukar fukta (bensin) vanligt hushållspapper för att göra rent med men vissa menar att pappret lämnar rester efter sig. Har sett endel rekommendera att man använder en bit kaffefilter här på forumet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Av den anledningen att du skrev.

"Varför tar du ens bort pastan? Du ska ju ha på samma smörja igen?"

Vilket lätt kan missuppfattas?

Skrivet av niclasc:

Vad snackar du om?? Jag skev till stigw som gav ett helt galet tips

Skrivet av Rajat:

Läs hans svar igen och titta på den han svarade så upptäcker du att du svarade fel person

Skrivet av xfade:

Man skall ALLTID lägga ny pasta om man lyfter på kylaren.

"Ge inte tips/råd om du inte vet vad du pratar om"

Skrivet av niclasc:

Varför tar du ens bort pastan? Du ska ju ha på samma smörja igen?

Ge inte tips/råd om du inte vet vad du pratar om

Nu börjar jag bli förvirrad, kan vi snälla bara släppa den här diskutionen.