Permalänk

Får ej CI Modul att fungera

Hej Sweclockers! Min familj har en LA691V tv från LG och för att slippa lite kablar osv vill vi bli av med boxen och få CI kortet att fungera.

Vi vet dock inte alls hur detta ska göras, manualerna säger bara åt oss att ploppa in kortet och modulen och sen kommer allt fungera. Tyvärr är det inte så lätt och jag vet inte hur det ska göras.

Kortet upptäcks av tv:en men hur väljer jag kortet från ingångslistan..? Kan man få kortet att fungera utan comhems egna sladd och uttag i väggen? Vi kör tv:en via modem.

Tack sweclockers om ni kan hjälpa en förvirrad stackare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Är inte Comhems kort parade med deras boxar?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Är inte Comhems kort parade med deras boxar?

Jo precis som Canal digital och Viasat. Man får para ihop kortet med modulen det brukar gå till som så att man anger siffrorna som står på kortet. Nu vet jag inte hur settings ser ut för CI-modulerna så jag är tyvärr inte till någon hjälp för TS.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jo precis som Canal digital och Viasat. Man får para ihop kortet med modulen det brukar gå till som så att man anger siffrorna som står på kortet. Nu vet jag inte hur settings ser ut för CI-modulerna så jag är tyvärr inte till någon hjälp för TS.

Så detta måste göras genom boxen vi använder? Vi brukar ha kortet i boxen men hur ska man koppla kortet till modulen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

I inställningarna i TVn finns oftast en inställning för hur signalen kommer in (Aerial eller Cable, kanske t.o.m. satelit). Standard brukar vara Aerial (Marksänt/DVB-T).

När den inställningen är gjord använder du ingången som heter TV. Gå till kanalplats 20 (Comhem-kanalen) har du bild, låt stå i 20 minuter.

Har du inte bild får du ringa comhem så hjälper dom dig att para kortet (du uppger kortnummret).

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Så detta måste göras genom boxen vi använder? Vi brukar ha kortet i boxen men hur ska man koppla kortet till modulen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av LoseMyMind:

I inställningarna i TVn finns oftast en inställning för hur signalen kommer in (Aerial eller Cable, kanske t.o.m. satelit). Standard brukar vara Aerial (Marksänt/DVB-T).

När den inställningen är gjord använder du ingången som heter TV. Gå till kanalplats 20 (Comhem-kanalen) har du bild, låt stå i 20 minuter.

Har du inte bild får du ringa comhem så hjälper dom dig att para kortet (du uppger kortnummret).

Gör som den hemliga personen säger.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fillelito:

Kortet upptäcks av tv:en men hur väljer jag kortet från ingångslistan..? Kan man få kortet att fungera utan comhems egna sladd och uttag i väggen? Vi kör tv:en via modem.

Ca-modulen med programkortet är ingen källa utan används för att koda av TV-signalen du får via antenningången. Du ska alltså ha antennkabeln ansluten till TV istället för din digitalbox och sen göra en digital kanalsökning, ber TV:n dig välja typ av digital-TV när du söker ska du välja kabel (DVB-C).

Har du inte ett antennuttag från Comhem för kabel-TV så funkar det inte, det ser ut som i första inlägget i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Ca-modulen med programkortet är ingen källa utan används för att koda av TV-signalen du får via antenningången. Du ska alltså ha antennkabeln ansluten till TV istället för din digitalbox och sen göra en digital kanalsökning, ber TV:n dig välja typ av digital-TV när du söker ska du välja kabel (DVB-C).

Har du inte ett antennuttag från Comhem för kabel-TV så funkar det inte, det ser ut som i första inlägget i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Tack! Tänkte inte på att ha antennkabeln inkopplad eftersom vi alltid haft digitalt. Med sladden i fungerar allt, tack så mycket allihopa!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Testpilot

Fint att det löste sig men det är fortfarande digitalt

Se till att du verkligen har sökt efter och tittar på de digitala kanalerna bara så du inte sitter och kollar på gratis analogversioner av dina kanaler, båda finns parallellt med varandra i kabel-TV-nätet men de analoga använder inte CA-modulen och har sämre kvalité.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]