Permalänk
Medlem

I5-4670K - en fundering

Jag har en I5-4670K (3,4 Ghz) med moderkort Asus Z87-A som jag har en fundering kring.
Den är helt oklockad, moderkortets BIOS är uppdaterat samt att minnet är ändrat från standard 1333 till 1600.

När jag kör igång den fungerar det som det ska i idle. Turbo (TPU-switchen) är inte aktiverad.

När jag belastar processorn fullt ut (99,4% i snitt) så sticker Core speeden direkt upp till 3,6 Ghz vilket kan tyckas vara bra för en helt oklockad men det är första gången jag ser en så "stor" avvikelse på en processor och ändå har jag bytt några stycken genom åren. Min fundering är egentligen bara om det är "som det ska vara".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Jag har en I5-4670K (3,4 Ghz) med moderkort Asus Z87-A som jag har en fundering kring.
Den är helt oklockad, moderkortets BIOS är uppdaterat samt att minnet är ändrat från standard 1333 till 1600.

När jag kör igång den fungerar det som det ska i idle. Turbo (TPU-switchen) är inte aktiverad.

När jag belastar processorn fullt ut (99,4% i snitt) så sticker Core speeden direkt upp till 3,6 Ghz vilket kan tyckas vara bra för en helt oklockad men det är första gången jag ser en så "stor" avvikelse på en processor och ändå har jag bytt några stycken genom åren. Min fundering är egentligen bara om det är "som det ska vara".

https://copy.com/e01CPTWXqzNZ

Ja det är helt normalt.
Beroende på belastning och temperatur kan den klocka upp sig till 3,8 GHz.

http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha båda två för korta och koncisa svar. Jag har ju läst Sweclockers test förståss men missförstod uppenbarligen det här med Turbo clock - jag fick för mig att det var när TPU:n var aktiverad.

Än en gång tack för hjälpen.

Bengt i Borlänge