Permalänk

temps på en I7-4790k

har nyglien köpt mig ett Asus Maximus VII Hero med en I7-4790k och har inte börjat OCa ännu men tänkte att eftersom den är ny med ny pasta osv skulle jag köra den i stock klocks med prime95 o bränna in pastan lite granna just nu lirar tempsen på 85-88 grader mellan corsen är det lugnt för 4790k med prime load ?

har som sage inte clockat eller ändrat något med volten i bios sen jag startat upp datorn

mäter tempsen med RealTemp (tankade HW info och den visar några grader mindre än realtemp) kyls av en Noctua NH-D14 med MX-4 pasta

tack på förhand

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nothingtoxic:

har nyglien köpt mig ett Asus Maximus VII Hero med en I7-4790k och har inte börjat OCa ännu men tänkte att eftersom den är ny med ny pasta osv skulle jag köra den i stock klocks med prime95 o bränna in pastan lite granna just nu lirar tempsen på 85-88 grader mellan corsen är det lugnt för 4790k med prime load ?

har som sage inte clockat eller ändrat något med volten i bios sen jag startat upp datorn

mäter tempsen med RealTemp förövrigt

tack på förhand

Tycker 85-88c utan OC låter ganska högt, men iofs. går det inte riktigt att lita 100% på såna mätningar heller. Inbränning av kylpasta ger inte så värst mycket, kontrollera att din kylare sitter bra. Vad har du för chassi, grafikkort och har du bra luftflöde?

Edit: TS la till info

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Ok, den rullar ju inprincip stock 4GHz men kör inprincip turbo läget hela tiden på 4.4GHz så kan ju förstå ifall den blir lite varm i alla fall men då vet jag i alla fall.

Har en Silverstone raven rv02 med ett gtx690 som är i ide just nu då det är bara prima igång och det är 3x180mm fläktar i botten som pressar luft ut genom chassit i taket och en nh-d14 kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Inte över 86c kan jag rekommendera även vid oc och då prime95 small samt large FFT. Även then inte startar trottla då. Samma sak med intelburnteest.
Hade det varigt intel original kylare så hade det varigt ok då den inte hinner med att leverera bort värmen vid den belastningen.
Men med Noctua NH-D14 låter det skumt. Säker på att du inte gjort som jag lyckades en gång att sätta fläktarna åt olika håll. Så de blåste mot varandra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Inte över 86c kan jag rekommendera även vid oc och då prime95 small samt large FFT. Även then inte startar trottla då. Samma sak med intelburnteest.
Hade det varigt intel original kylare så hade det varigt ok då den inte hinner med att leverera bort värmen vid den belastningen.
Men med Noctua NH-D14 låter det skumt. Säker på att du inte gjort som jag lyckades en gång att sätta fläktarna åt olika håll. Så de blåste mot varandra.

Nja kollade de innan jag drog igång maskinen efter bygget så men får ta en titt igen annars har tom satt ditt en gentle typhoon som pull fläkt på den sidan av kyltornet som är utan fläkt vanligt viss så den går i push pull pull

edit

efter ca 1 timma i prime så ligger tempsen på ca 79-86 mellan kärnorna så verkar har stabiliserat sig lite dock verkar det stå lite olika, kör med realtemp och hwinfo samtidigt så dom visar lite olika temperaturer men atm så visar realtemp som varmaste kärna 88 grader och hwinfo 89 grader

läste någon annan tråd att det kanske har att göra med Bioset att man ska uppdatera det för temp sensorerena kan vara lite små vajsiga med 4790k? eller det kanske är lite långsökt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Då ska det ju inte vara det som är problemet. Hur ser dina IDLE temps ut? är de också höga eller ligger de normalt?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nothingtoxic:

Ok, den rullar ju inprincip stock 4GHz men kör inprincip turbo läget hela tiden på 4.4GHz så kan ju förstå ifall den blir lite varm i alla fall men då vet jag i alla fall.

Har en Silverstone raven rv02 med ett gtx690 som är i ide just nu då det är bara prima igång och det är 3x180mm fläktar i botten som pressar luft ut genom chassit i taket och en nh-d14 kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så att ditt moderkort kör en auto-OC? Kan ju ge högre temperaturer, speciellt om vcore osv. ligger lite högt på autoläget. Hur har du gjort med kylpastan, korrekt mängd osv? (typ ett riskorn).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Då ska det ju inte vara det som är problemet. Hur ser dina IDLE temps ut? är de också höga eller ligger de normalt?

idle tempen enligt realtemp ca 27-28 grader mellan alla 4 cores

Skrivet av screamin-daemon:

Inte så att ditt moderkort kör en auto-OC? Kan ju ge högre temperaturer, speciellt om vcore osv. ligger lite högt på autoläget. Hur har du gjort med kylpastan, korrekt mängd osv? (typ ett riskorn).

kanske är möjligt men cpu-z visar att core voltage är 1.187V för mig stog när jag ändrade boot order för att boota på rätt HDD var 1.2Volt så känns ju inte direkt överdrivet 4Ghz är ju stock på denna rackare och 4.4GHz turbo läget som den kör i nu under prime tom.

japp precis som ett riskorn inprincip

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

har en i7 4790k med, med be quiet dark rock 3 kylare. Monterade om min kylare 3 ggr då jag tyckte mina stress tester gav för hög värme.
Är relativt erfaren datorbyggare så kylare sitter rätt med rätt mängd kylpasta. Jag får i prime95 max temp på 86c på en kärna de andra på 80c (vilket tyder på lite ojämn kylar avledning antar jag) . kommer nog montera om kylaren en gång till bara för se om det går få ner lite. Men då idel är på 30 - 35 (varmt rum). Så verkar det vara här prime tester hamlar i temps. Min är auto av moderkortet klockad till 4.4 , vilket är turbo hastigheten så lite udda /spin.

hurusom 4.4 GHz är snabbt och prollen drar med juice med vilket är = värme. Sen när jag spelar tex BF4 går den ej högre än 60c

så tror det är viktigare att titta på riktig användnings test än syntetiska tester a la prime95. Det är många som tycker sina 4790k går varma, så det är nog så att de faktiskt gör det.

kommer själv gå vidare med att fortsätta olika monteringar etc men tror att man på sådana tunga tester ska vara glad om man är under 80c på 4790k och att 85-87c är OK, prollen är endå OK från intel att klara 100c.

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

ok mer forskning. visar sig att prime95 version 27, inte fixar intel devils Canyon. Eller snarare att den stress testar på ett extremt ooptimerat viss gentemot protokoll i processorn. Helt enkelt strunta i prime95 tempsen, ta tex x264_Benchmark_HD_v5.0.1 , IntelBurnTest , AIDA64.

Så har man monterat om cpu kylaren 3 ggr >_> -----read b4 doing = P

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt