Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

UHD Tv till Playstation 4?

Tja ja har googlat som fan men hittar inge vettigt då allt står på engelska och en massa lustiga ord. Ska köpa en ps4 och vart samtidigt sjukt sugen på en ny tv 55" men funderar på om man ska köpa uhd eller satsa på en bra i 1080 ?

Sen är uhd samma som 4k ? Det här ja fått för mig. Sen så stödjer ju inte ps4 4k i spel som jag förstått då hur blir bilden då? lika bra ? Har kollat runt 15-17 000 kr klasserna. Ge mig gärna tips på tv apparater som ni tycker e klockren till en ps4. Ska va minst 55"

Micke

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Kson88:

Tja ja har googlat som fan men hittar inge vettigt då allt står på engelska och en massa lustiga ord. Ska köpa en ps4 och vart samtidigt sjukt sugen på en ny tv 55" men funderar på om man ska köpa uhd eller satsa på en bra i 1080 ?

Sen är uhd samma som 4k ? Det här ja fått för mig. Sen så stödjer ju inte ps4 4k i spel som jag förstått då hur blir bilden då? lika bra ? Har kollat runt 15-17 000 kr klasserna. Ge mig gärna tips på tv apparater som ni tycker e klockren till en ps4. Ska va minst 55"

Micke

Det hjälper dig inget med 4K tillsammans med en PS4. Snarare nackdel har det visat sig på det bästa modellerna som är från Sony. Det handlar om mindre oskarp bild kombinerat med en mycket högre input lag, vilket är något du absolut inte vill ha med vare sig TV eller datorspel. Tyvärr har de flesta som köper 4K modeller ingen koll på detta, vilket iofs inte är så konstigt. Det är ju inte direkt så att du kan fråga killen på SIBA hur mycket input lag TV'n i fråga har. Input lag är enligt mig något av det viktigaste om man verkligen gillar att spela konsoll/dataspel på TV'n.

Sony's LCD modeller har överlägset lägst input lag jämfört med andra märken. De har även läget "impulse mode" som iofs får bilden något mörkare och mer blinkande men nästan helt tar bort motion blur, som alltid uppstår på LCD i vanliga fall.

När tillverkarna lyckas ta fram 4K-modeller som har uppskalning som är betydligt snabbare än på dagens modeller så kanske 4K blir intressant. Då menar jag inte intressant just för PS4, men det kanske är dumt att satsa på en 1080p i ett sådant läge. 4K kan givetvis vara en fördel i andra lägen som vid bildvisning, datorskärm och filmtittande.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

A ok tackar för hjälpen. Då ska ja alltså inte skaffa en uhd tv. Men du säger att man ska ha Sony lcd. Men Samsungs led tv har ja kollat lite på. Dom fungerar inge vidare till ps4? Och vart kan man läsa på dom hur mycket input lagg dom har ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Kson88:

A ok tackar för hjälpen. Då ska ja alltså inte skaffa en uhd tv. Men du säger att man ska ha Sony lcd. Men Samsungs led tv har ja kollat lite på. Dom fungerar inge vidare till ps4? Och vart kan man läsa på dom hur mycket input lagg dom har ?

Den här sidan kan ge dig ett hum om hur läget är:

http://www.displaylag.com/display-database/

Förutom denna lista så brukar seriösa recensioner ha med sådana värden. På denna sidan finns exempelvis sådana mätningar:

http://www.hdtvtest.co.uk/

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.