Unreal Engine 4 ger ray-tracing-liknande bildkvalitet i realtid

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 4 ger ray-tracing-liknande bildkvalitet i realtid

Den avancerade spelmotorn Unreal Engine 4 ger nya möjligheter för spelutvecklare att skapa vackra miljöer, bland annat med verklighetstrogen ljussättning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser helt sjukt ut!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

Och hur lång tid tar det innan vi faktiskt ser detta i spel?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Det renderas realtime? Isåfall wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Och hur lång tid tar det innan vi faktiskt ser detta i spel?

Konsolerna ska ju vara "next gen" så det dyker väll upp omgående

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av shauni:

Det renderas realtime? Isåfall wow.

Tänkte precis på det, va i helvete...Fast hade det inte varit renderat i realtid så hade det inte varit en nyhet. Så för mig är det iaf:

MIND FUCKING BLOWN.

//springer till webhallen o köper en 50000kr dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Det renderas realtime? Isåfall wow.

Japp, med i7-3770 / GTX670 enligt videobeskrivningen.

Permalänk
Medlem

Kul att det är på G iaf. Även om det dröjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Tänkte precis på det, va i helvete...Fast hade det inte varit renderat i realtid så hade det inte varit en nyhet. Så för mig är det iaf:

MIND FUCKING BLOWN.

//springer till webhallen o köper en 50000kr dator.

Behöver inte lägga 50k precis, men det blir ju ingen budget-burk vilket fall som helst

Permalänk
Medlem

Att göra våte spegeleffekter har varit standard ett tag, men jag kan hålla med om att det såg okej ut om man bortser från polygon antal och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig nästa spelet i Hitman-serien med sådan grafik, en Oculus Rift med 2560*1440 i upplösning och ett STEM-kit. Ja tack.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Snuskigt snyggt, troligen den mest högkvalitativa realtidsrendering jag någonsin sett! Men GTX 670, kan det verkligen stämma?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Har tyvärr alltid varit så att demonstrationsvideos har varit snyggare än produkterna som släpps... så svårt att tappa hakan, inget jag förväntar mig att se på åratal.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Och hur lång tid tar det innan vi faktiskt ser detta i spel?

Som alltid för något nytt.

Tekniken måste vara billig att använda sig av och inte förlänga utvecklingstiden avesevärt, annars lär de inte använda sig av det.
Maskinerna som spelet måste rulla på måste vara hyffsat vanligt, inte ekonomiskt lönsamt att utveckla spel för top 1% o.s.v.

Sedan värt att nämna att det tar runt 2-5 år för att utveckla ett spel, så förvänta dig inte något på ett bra tag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur många som klagar på att löven är fula.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Snyggt fast det första jag tänkte var att det bara skulle passa t.ex. Point and click äventyr eller liknande för att så fort man skulle se en karaktär i spelet så kommer det se konstigt ut. Eller vad tror ni? Tror man är lång efter när gäller naturtrogna karaktärer kontra miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ska bli intressant att se hur många som klagar på att löven är fula.

Tror inte det är poängen när det är ljuset som visas...

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Kanke man blir "tvungen" att köpa nytt grafikkort framöver ;).

Lär väl behövas nya "nya generationens" konsoler för att klara det där :p.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det är rent, enkelt och bara ett test av ljus och material men man blir ändå jäkligt impad!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

shazaaaaam vad najs.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan sätta tänderna i denna raytracing liknande algoritm?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att göra våte spegeleffekter har varit standard ett tag, men jag kan hålla med om att det såg okej ut om man bortser från polygon antal och liknande.

Nu är det dock inte de våta spegeleffekterna som är fokusen utan det "ray tracade" ljuset, dvs ljus som studsar på ytor och belyser närliggande ytor.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Och hur lång tid tar det innan vi faktiskt ser detta i spel?

Lär nog inte dröja allt för många år då dessa filmer är skapade av en amatör och drivs med bara ett GTX670. Tänk vad stora studior kan göra då Unreal Engine är och har alltid varit i en klass för sig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Och hur lång tid tar det innan vi faktiskt ser detta i spel?

Ett nytt UT är under utveckling så i det kanske?
https://forums.unrealtournament.com/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Som alltid för något nytt.

Tekniken måste vara billig att använda sig av och inte förlänga utvecklingstiden avesevärt, annars lär de inte använda sig av det.
Maskinerna som spelet måste rulla på måste vara hyffsat vanligt, inte ekonomiskt lönsamt att utveckla spel för top 1% o.s.v.

Sedan värt att nämna att det tar runt 2-5 år för att utveckla ett spel, så förvänta dig inte något på ett bra tag.

Problemet är inte direkt hårdvara utan tiden det tar att skapa en spelvärld. Det kostar sjukt mycket pengar att ha designers och utvecklare jobbande så mycket. Den extrema fokusen på verklighetstrogen grafik är en av sakerna som håller på att krascha spelindustrin. De dumpar så extremt mycket pengar på spelen för de ska se så bra ut som möjligt så de skiter i resten av spelet. De har också en förmåga att grovt överskatta hur många spel de kan sälja. Så fram tills det finns verktyg som gör att det går enkelt och snabbt att bygga en sådan värld, då kommer det komma i spel.

Jag blir i alla fall misstänksam när en av den viktigaste sakerna i ett spel är hundar som är motion captured. Då känns det som om fokus ligger fel. Tur att det finns mindre utvecklare som visar att man kan skapa sjukt snygga spel som inte är fotorealistiska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Snyggt... men ointressant utan ordentlig fysik integrerad med grafikmotorn.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="IceDread;14822241"]Snyggt... men ointressant utan ordentlig fysik integrerad med grafikmotorn.[/QUOTETYCKER Gameplay>grafik>fysik

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:
Skrivet av IceDread:

Snyggt... men ointressant utan ordentlig fysik integrerad med grafikmotorn.[/QUOTETYCKER Gameplay>grafik>fysik

What?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Någon som vet om man kan sätta tänderna i denna raytracing liknande algoritm?

https://forums.unrealengine.com/showthread.php?28163-ArchViz-...

Skrivet av shauni:

Det renderas realtime? Isåfall wow.

Realtime på ett GTX 670 t.o.m...

Permalänk

Dags att byta namn till Real Engine? Nä, skämt åsido, wow. Framtiden kommer innehålla vackra spel

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses