Ny fabrikskalibrerad Asus PA238Q skärm, men hur är det med windows inställningarna?

Permalänk

Ny fabrikskalibrerad Asus PA238Q skärm, men hur är det med windows inställningarna?

Fick idag hem denna skärm som fått bra recensioner, duger finemang åt mig som är hobbyfotograf för lätt redigering i Lightroom.

Skärmarna är individuellt kalibrerade från fabrik, man fick t.om med en kalibreringsrapport. Nu undrar jag då hur det är med windows inställningarna, har ju tidigare pillat på inställningarna i "kalibrera skärm" som finns i windows 8 på min bärbara. Påverkar dessa nu då den nya skärmen, borde ju göra det tycker man, hittade ingen återställningsknapp.
Ska man gå igenom windows kalibreringsprocess ett varv till nu då eller ska man bara låta det vara?

Skärmen har ju egna inställningsknappar samt några förvalsinställningar, använder nu den kalibrerade inställningen och tycker det verkar ok. HDMI kabel i användning (om det nu spelar nån roll)

Permalänk
Bildexpert 📺

Windows-inställningarna påverkar inte skärmen utan det påverkar grafikkortet. Du ska helst inte röra Windows-"kalibreringen" alls, utan du ska använda skärmens reglage i första hand.

Vill du vara så säker du kan bli behöver du mätutrustning.