Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Problem med datorn *Efter åska*

Hejhej!

Nu är det så att min dator+router gick sönder för 2-3 dagar sedan efter ett sjukt åskväder.

När jag startar datorn så går fläktar igång överallt och allt verkar prima, inga pip ingenting, MEN jag får ingen bild på skärmarna eller någon kontakt alls i usb-enheterna? Lånade kompisens nätagg och det var tyvärr inte felet.

Så jag bestämde mig för att beställa ett nytt moderkort, men jag är inte speciellt datorkunnig. Vad tror ni kan vara felet med min 4 år gamla burk? Tror ni bara moderkort eller kan det troligtvis finnas ännu fler fel?

Tack i förhand och ha en trevligt fortsatt natt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Skulle kunna va modekortet, men även nätagget.. Testa med nya modekortet och hjälper inte de borde du kolla om du kan få låna en polares nätagg o testa med Lycka till !

Chassi Silverstone Tj08-E CPU I7 2700K Moderkort Asus Maximus IV Gene-Z/Gen 3
Ram Corsair XMS3 8GB Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 660 Hårddisk OCZ Agility 3 Series SATA III SSD - 120GB PSU Corsair AX850 850W
CPU Kylare H70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Pontus9400:

Skulle kunna va modekortet, men även nätagget.. Testa med nya modekortet och hjälper inte de borde du kolla om du kan få låna en polares nätagg o testa med Lycka till !

Skrivet av Thunderclaw:

Lånade kompisens nätagg och det var tyvärr inte felet.

Har redan testat o byta nätagg men det var tyvärr inte felet! :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007

Det var inte skärmen som small då?

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD FX-8320 @ 4,5GHz med Corsair H80i * ASUS GTX770 DCII * 8GB DDR3 * Gigabyte GA-970A-UD3 * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Logitech G500S * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Qpad QH-90 *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av lucifer579:

Det var inte skärmen som small då?

Nope! Båda lyser och startar upp som vanligt, väntar på att få någon connection med datorn vilket den tyvärr inte verkar få. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Testa att koppla ur ditt grafikkort och använd dig av den integrerade grafiken. Tror inte att det är grafikkortet, men det är ett mycket enkelt sätt att garantera att så verkligen är fallet.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Troligen är det väl moderkortet om åskan slog ut routern är det stor risk att det blivit överspänning på nätverkskabeln som letts in i datorn.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

I de flesta fallen så dör moderkortet vid åska följt av nätagget eller helt och hållet alla komponenter.
Har ingen statistik på detta men av erfarenhet både från Sweclockers och släktingar/vänner som råkat ut för det så verkar det som det är så så ett nytt moderkort är nog på sin plats men du kan ju alltid prova den integrerade grafiken först som föregående talare sa

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Kolla/lukta på komponenterna så borde du kunna märka om något är brännt. Har själv sett ett moderkort som fått in åska genom nätverkssladden en gång, då hade det blivit ett hål i nätverkscontrollerkretsen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Sandsu:

Testa att koppla ur ditt grafikkort och använd dig av den integrerade grafiken. Tror inte att det är grafikkortet, men det är ett mycket enkelt sätt att garantera att så verkligen är fallet.

Nu får jag ingen bild alls, men jag kommer alltså kunna få grafik från vad då? Om moderkortet är paj? Och hur går jag tillväga? Bara att koppla ur o starta?

Skrivet av s0sdaf:

Kolla/lukta på komponenterna så borde du kunna märka om något är brännt. Har själv sett ett moderkort som fått in åska genom nätverkssladden en gång, då hade det blivit ett hål i nätverkscontrollerkretsen!

Allt verkar HELT okej, inget ser skadat ut och allt luktar som det ska! Konstigt...