Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010

Val av moderkort för i5 4690k

Tjena Sweclockers!

Jag hade tänkt skaffa mig ett litet uppgraderings kit till min dator eftersom den har några år på nacken (i5 760).
Jag har redan skaffat mig ett gtx 770. Nu undrar jag vilket moderkort ni tycker är tillräckligt bra och billigt till att spela på, alternativt överklocka med?
Vill helst ha ett mATX kort eftersom jag planerar ett mindre bygge.

Har tittat på http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202335-asrock...
Funkar det?

Mvh Clemintz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Sep 2012

Alla moderkort är snarlika. Ta det du helst vill ha med z97. Annars tycker jag det här moderkortet är brahttp://www.inet.se/produkt/1902666/gigabyte-ga-z97m-d3h

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Om du lägger till några hundralappar kan du få SLI-stöd, då kan du slänga i ett till GTX 770 senare om du vill (förutsatt att du har ett nätagg som pallar det). Sen skulle jag nog rekommendera ett Asus moderkort, de brukar alltid vara bra.

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.6 GHz Kylare: Noctua NH-U14S GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR3 1600MHz SSD: Crucial MX100 512GB Lagring: WD Red 6TB PSU: Fractal Design Newton R3 600W Chassi: Fractal Design Define R4 (w/ 3x Silent Series R2 140mm)

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av clemintz:

Tjena Sweclockers!

Jag hade tänkt skaffa mig ett litet uppgraderings kit till min dator eftersom den har några år på nacken (i5 760).
Jag har redan skaffat mig ett gtx 770. Nu undrar jag vilket moderkort ni tycker är tillräckligt bra och billigt till att spela på, alternativt överklocka med?
Vill helst ha ett mATX kort eftersom jag planerar ett mindre bygge.

Har tittat på http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202335-asrock...
Funkar det?

Mvh Clemintz

Olämpligt val av moderkort. Detta moderkort är framtaget för cpu med lågt TDP tex G3258 alternativt icke K modeller, fundera på tez ett ASUS Z97-A.

Asrock Z97 anerversy är ett lågbudgetkort och det finns en anledning till varför det är så billigt, är inte ett dåligt moderkort men är helt olämpligt för high-end CPU som man vill överklocka, moderkortet är inte tänkt för det användningsområdet.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av ggustavsson:

Olämpligt val av moderkort. Detta moderkort är framtaget för cpu med lågt TDP tex G3258 alternativt icke K modeller, fundera på tez ett ASUS Z97-A.

Asrock Z97 anerversy är ett lågbudgetkort och det finns en anledning till varför det är så billigt, är inte ett dåligt moderkort men är helt olämpligt för high-end CPU som man vill överklocka, moderkortet är inte tänkt för det användningsområdet.

Okej, tack för de välinformerade svaret. Får väl bli ett Asus z97 då!