Dator känner inte igen tv!? Snälla hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Dator känner inte igen tv!? Snälla hjälp!

Min syster har köpt en ny dator, och vill koppla in den i sin tv för att kolla på film. Problemet är att datorn inte verkar känna igen Tv:n. Vi har provat att byta HDMI-sladd, och att koppla i den i min TV. Inget funkar. Jag har dragit slutsatsen att datorn inte känner igen tv-apparater eller secondary monitors över huvud taget. Finns det något lätt fix?

Specs:
fjärde generationens i5
integrerad grafik (tror det är typ hd graphics 4200 eller nåt)
Windows 8

Helt ny!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Prova att ominstallera grafikdrivrutinen.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Vad händer om du kör win + p?

Chassi: Fractal Design Mini C, Kylning: Noctua NH-D15S, PSU: EVGA SN G2 750W,
CPU: Intel 4690K @ 4,5Ghz, GPU: Palit GTX 1080 Jetstream @ 2050/5600,
RAM: G.Skill Ares/Ballistix Sport 32GB 1600Mhz, MOBO: ASUS Z97M-PLUS,
SSD:
Samsung 840 PRO 256GB, SDD2: Samsung EVO 850 250GB,
Övrigt: Ducky Shine3 TKL, Roccat Kone Pure, 1x Asus PG279Q, 1x DELL U2515H, ModMic, Audio-Technica ATH-M50x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av nvidicorei8:

Min syster har köpt en ny dator, och vill koppla in den i sin tv för att kolla på film. Problemet är att datorn inte verkar känna igen Tv:n. Vi har provat att byta HDMI-sladd, och att koppla i den i min TV. Inget funkar. Jag har dragit slutsatsen att datorn inte känner igen tv-apparater eller secondary monitors över huvud taget. Finns det något lätt fix?

Specs:
fjärde generationens i5
integrerad grafik (tror det är typ hd graphics 4200 eller nåt)
Windows 8

Helt ny!

Bärbar eller stationär?

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av ggustavsson:

Bärbar eller stationär?

Bärbar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av murzoo:

Vad händer om du kör win + p?

Jo jag har provat det, men så fort den saken stängs ner så återgår den till "Endast datorskärm"

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Prova Win+P som tidigare tipsats om. Brukar även finnas en Fn-kombination man kan trycka. På min dator är det Fn+F7. Ett tredje alternativ är att högerklicka på skrivbordet och välja Skärmupplösning. Där bör man se TV'n som en skärm om den är inkopplad. Sedan kan man välja om man vill duplicera bilden till TV'n osv.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av giplet:

Prova Win+P som tidigare tipsats om. Brukar även finnas en Fn-kombination man kan trycka. På min dator är det Fn+F7. Ett tredje alternativ är att högerklicka på skrivbordet och välja Skärmupplösning. Där bör man se TV'n som en skärm om den är inkopplad. Sedan kan man välja om man vill duplicera bilden till TV'n osv.

Jo, har provat det men det visas bara en skärm där. Som om inte tvn ens är ikopplad

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Så datorn funkar inte med någon TV med HDMI? I så fall tror jag att den är trasig.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2014

in på upplösning igen, där det står: "flera bildskärmar", är den inställd på "visa endast skrivbordet på skärm 1" eller något sånt dumt? den ska stå på "utvidga dessa skärmar"

annars kan du testa gå in på nvidias kontrollpanel och kika där inne kanske (om du ens har nvidia)

För att jag ska kunna koppla in en extern skärm i min gamla bärbara så måste jag aktivera det i BIOS:et, så gå in där och kolla med

Chassi: Define R4 Mobo: ASUS Sabertooth Z87 CPU: i7-4770k @ 4.3Ghz GPU: 2x GTX 780Ti SLI RAM: TridentX 16gb @ 2400Mhz SSD: Samsung 840 EVO 750gb (RAPID mode) PSU: Seasonic X-1050w Soundcard: Xonar Phoebus