Permalänk
Medlem

TV för max 5000:-

Hejsan, jag har börjat kolla på en ny TV inför flytten om ca. en månad. För att ge er en idé om vad jag är intresserad av så har jag kollat på den här: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/40VLE6339BR/gru... som uppfyller alla mina krav. Det som är extra med den här som jag inte direkt kräver är väl att det är en Smart-TV men annars när det gäller uttag som USB/HDMI, upplösning, pris och utseende så ger det väl en ganska bra uppfattning.

Det jag vill ha hjälp med är väl helt enkelt att hitta alternativ till den här som kanske har lite mindre funktionalitet till ett trevligare pris, alternativt en annan TV i samma prisklass som är mer prisvärd.

Tack på förhand!

Mvh
Wedes

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Hejsan, jag har börjat kolla på en ny TV inför flytten om ca. en månad. För att ge er en idé om vad jag är intresserad av så har jag kollat på den här: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/40VLE6339BR/gru... som uppfyller alla mina krav. Det som är extra med den här som jag inte direkt kräver är väl att det är en Smart-TV men annars när det gäller uttag som USB/HDMI, upplösning, pris och utseende så ger det väl en ganska bra uppfattning.

Det jag vill ha hjälp med är väl helt enkelt att hitta alternativ till den här som kanske har lite mindre funktionalitet till ett trevligare pris, alternativt en annan TV i samma prisklass som är mer prisvärd.

Tack på förhand!

Mvh
Wedes

Jag är inte expert på TV. känns som en hel vetenskap typ.

Men dom där extra funtioner som oftast finns (bildförbättrare), bör man stänga av, sen bör själva panelen i TV:en vara 1080p (finns apparater som fuskar och skriver fullHD och har mindre pixlar än 1080p).

Har problem med just min TV (den klarar inte panoreringar)=laggar, tror det är för TV:en måste skala om signalen från 1080P till den lägre 720P.

Sen om vad du ska ha tv:en till. Typ se film och ha bra svärta eller/och lågt input lag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en billigare plasma. Förvånansvärt myket bild för pengarna, dessutom 50":
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Ett test:
https://www.youtube.com/watch?v=AdKIJd9LG_c

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag är inte expert på TV. känns som en hel vetenskap typ.

Men dom där extra funtioner som oftast finns (bildförbättrare), bör man stänga av, sen bör själva panelen i TV:en vara 1080p (finns apparater som fuskar och skriver fullHD och har mindre pixlar än 1080p).

Har problem med just min TV (den klarar inte panoreringar)=laggar, tror det är för TV:en måste skala om signalen från 1080P till den lägre 720P.

Sen om vad du ska ha tv:en till. Typ se film och ha bra svärta eller/och lågt input lag.

Bra att du påminde mig! Glömde helt bort att säga vad jag skulle ha den till

Tanken är att använda den till vanligt TV-tittande samt ha den kopplad till datorn dvs. kolla på film och spela vissa spel på den. Därför kändes det även bra med uppdateringsfrekvensen på 100Hz som Grundig TV:n hade.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Bra att du påminde mig! Glömde helt bort att säga vad jag skulle ha den till

Tanken är att använda den till vanligt TV-tittande samt ha den kopplad till datorn dvs. kolla på film och spela vissa spel på den. Därför kändes det även bra med uppdateringsfrekvensen på 100Hz som Grundig TV:n hade.

100Hz är bara i fantasin (kör någon bildförbättring som skalar om bilden i onödan). HDMI klarar max 60Hz och film är i 23/24hz.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

100Hz är bara i fantasin (kör någon bildförbättring som skalar om bilden i onödan). HDMI klarar max 60Hz och film är i 23/24hz.

Ja men om HDMI klarar max 60Hz så är det väl dumt med en TV som kör 50Hz?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Ja men om HDMI klarar max 60Hz så är det väl dumt med en TV som kör 50Hz?

Vilken TV klarar bara 50hz? Dom flesta klarar 60hz få om ens någon stödjer mindre/högre.

Det Da´Russian Stallion länkar till är värt en titt på.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilken TV klarar bara 50hz? Dom flesta klarar 60hz få om ens någon stödjer mindre/högre.

Det Da´Russian Stallion länkar till är värt en titt på.
Skickades från m.sweclockers.com

Enligt specen kör de flesta LED LCD TV 50 lr 100 Hz. Sen vet jag iofs inte så mycket om hur TV-apparater fungerar när det gäller uppdateringsfrekvenser. EDIT: Måste läsa på mer om LCD och plasma, aldrig riktigt greppat vad uppdateringsfrekvensen innebär där, lite självklarare när det gäller datorskärmar.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag skulle satsa på en billigare plasma. Förvånansvärt myket bild för pengarna, dessutom 50":
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Ett test:
https://www.youtube.com/watch?v=AdKIJd9LG_c

Vad är skillnaderna mellan plasma och LCD då? Skulle plasma passa mina användningsområden bättre?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Det jag nu kommit fram till efter att ha kollat upp lite skillnader mellan dem är att plasma förmodligen skulle passa mig bäst så länge jag kan undvika att solljus träffar skärmen pga. att glaset på skärmen blänker. Jag tror det är möjligt eftersom fönsterna i den nya lägenheten alla sitter på samma vägg... Nackdelar med plasma ska väl vara att text är lite svårare att tyda och att den blir varm, om jag förstått det rätt.

Finns det några fler nackdelar med plasma som skulle vara bra att veta?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

köp en begangnad kuro i bra skick

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Enligt specen kör de flesta LED LCD TV 50 lr 100 Hz. Sen vet jag iofs inte så mycket om hur TV-apparater fungerar när det gäller uppdateringsfrekvenser. EDIT: Måste läsa på mer om LCD och plasma, aldrig riktigt greppat vad uppdateringsfrekvensen innebär där, lite självklarare när det gäller datorskärmar.

Vad är skillnaderna mellan plasma och LCD då? Skulle plasma passa mina användningsområden bättre?

Okej, min Tv från 2012 klarar 60Hz i alla fall (har inte kollat så noga på spex). Men för film så är det långt fram innan 60Hz ens blir standard och
Vad jag ser klara den 60Hz.

Se här http://www.lg.com/se/tv/lg-50PB660V

Klarar upp till 600Hz, men då med såna där "Rörelseförbättringsteknik ", vill du spela så bör du köra utan om du inte vill ha extrem input lag. Även film flyter oftast bättre utan (men det beror så klart på eget tycke och smak):)

Skrivet av Wedes:

Det jag nu kommit fram till efter att ha kollat upp lite skillnader mellan dem är att plasma förmodligen skulle passa mig bäst så länge jag kan undvika att solljus träffar skärmen pga. att glaset på skärmen blänker. Jag tror det är möjligt eftersom fönsterna i den nya lägenheten alla sitter på samma vägg... Nackdelar med plasma ska väl vara att text är lite svårare att tyda och att den blir varm, om jag förstått det rätt.

Finns det några fler nackdelar med plasma som skulle vara bra att veta?

Jag tycker inte text blir sämre än på LCD (inte den Panasonic plasman jag har tittat på). Beror på källan med. Sen brukar plasma förlåta sämre filmkvalité bättre (vad jag hört har inte testat så mycket själv).

Varm är för den drar lite ström, även min äldre LCD blir varm (nyare är svalare).

Blänk beror på om om skärmen har antireflex skydd inbyggt eller inte (dyrare plasmor brukar ha det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Det jag nu kommit fram till efter att ha kollat upp lite skillnader mellan dem är att plasma förmodligen skulle passa mig bäst så länge jag kan undvika att solljus träffar skärmen pga. att glaset på skärmen blänker. Jag tror det är möjligt eftersom fönsterna i den nya lägenheten alla sitter på samma vägg... Nackdelar med plasma ska väl vara att text är lite svårare att tyda och att den blir varm, om jag förstått det rätt.

Finns det några fler nackdelar med plasma som skulle vara bra att veta?

Min LG plasma har då inget problem med inbränningar eller suddig text. Den är mycket snällare mot lågupplöst material än vad min LCD är. Bättre svärt, bättre färger. Ytan är som du säger blank, så de blir mkt trevligare om man har rullgardiner eller liknande. En annan nackdel är att den blir ganska varm, mkt varmare än min LCD. Gör inget nu när det är svalt hemma ändå. Men mitt i sommaren hade jag ingen lust att ha den på. Min är dock mycket äldre än den jag länkade, köpte den 2009. De nya borde vara bättre och energisnålare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Da´Russian Stallion;14832276]Min LG plasma har då inget problem med inbränningar eller suddig text. Den är mycket snällare mot lågupplöst material än vad min LCD är. Bättre svärt, bättre färger. Ytan är som du säger blank, så de blir mkt trevligare om man har rullgardiner eller liknande. En annan nackdel är att den blir ganska varm, mkt varmare än min LCD. Gör inget nu när det är svalt hemma ändå. Men mitt i sommaren hade jag ingen lust att ha den på. Min är dock mycket äldre än den jag länkade, köpte den 2009. De nya borde vara bättre och energisnålare.[/QUOTE]

Nu har jag ändrat mig lite igen... Tänkte försöka hitta en LED TV med

  • 100+Hz uppdateringsfrekvens (alltså inte sån där rörelseförbättringsteknik)

  • Hyffsat låg input lag

  • 3+ HDMI uttag

  • 2+ USB uttag

  • 40+"

Har letat runt på alla möjliga hemsidor men har svårt att hitta något som riktigt stämmer in. Har även svårt att hitta info om input lag.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Nu har jag ändrat mig lite igen... Tänkte försöka hitta en LED TV med

  • 100+Hz uppdateringsfrekvens (alltså inte sån där rörelseförbättringsteknik)

  • Hyffsat låg input lag

  • 3+ HDMI uttag

  • 2+ USB uttag

  • 40+"

Har letat runt på alla möjliga hemsidor men har svårt att hitta något som riktigt stämmer in. Har även svårt att hitta info om input lag.

Titta här http://www.flatpanelshd.com/ t.ex. Du lär aldrig få ut över 60Hz på hdmi. Inte ens med nya 4k som är på väg (60Hz är max) .

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/index.aspx

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/index.aspx

Om den har en DVI-D eller displayport på TV:n skulle du kunna pressa ut mer HZ (om displayen stödjer det).

Glöm ips i så fall (dom orkar inte stabilt oftast över 60Hz).

Sonys dyrare ska ha bra input lag, men kostar över din budget då http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s184202420&o=produkt_pr... kan titta närmare på vilka skärmar exaktö

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Jag köpte den här när Elgiganten hade rea och sålde den för 3500kr: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LT40E71/jvc-40-...

Är mycket nöjd, hade kunnat betala fullpris för den också faktiskt med tanke på hur nöjd jag är med den! Har dock bara ett USB-uttag, såg nu att du ville ha 2...

Permalänk

Hoppa smart-tv

Jag gick på träsket men det är ett par år sedan så det kostade lite till...

Gav 25.000 för en tv som på den tiden var bland det värsta. Det var en del smarttvfunktioner och USB ingång. Men menyer är krångliga, det går segt att navigera och när man väl använder något så är det inte så väldigt häftigt som på den tiden att kunna spela upp Mp3 eller visa visa bilder, som bara går att visa men svårare att gruppera in och hålla i mappar...

Och när det väl kommer nyare funktioner så kommer det inte nya appar till tv-n.

Så man kopplade en HTPC till den i stället.

Nyss köpte jag en ny reciver med massa youtube appar och Spotify... Men då fungerar det inte(Kan inte få igång spotify) och nya appar kommer inte...

Så det blir HTPC i alla fall.

Så mitt råd är,,, Kolla med kompisar och är det verkligen finns någon app i en Tv som man måste ha så visst kör på det... Annars så skippar man det och letar upp en skärm som är jävligt sjyst och om det råkar finnas något smart med så skadar det ju inte.

Mitt problem är att jag vill ha soundcloud....Finns det inte så är det meningslöst.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Titta här http://www.flatpanelshd.com/ t.ex. Du lär aldrig få ut över 60Hz på hdmi. Inte ens med nya 4k som är på väg (60Hz är max) .

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/index.aspx

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/index.aspx

Om den har en DVI-D eller displayport på TV:n skulle du kunna pressa ut mer HZ (om displayen stödjer det).

Glöm ips i så fall (dom orkar inte stabilt oftast över 60Hz).

Sonys dyrare ska ha bra input lag, men kostar över din budget då http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s184202420&o=produkt_pr... kan titta närmare på vilka skärmar exaktö

Att jag inte får ut över 60Hz är rätt okej ändå, 50Hz däremot känns mindre bra. Vet du om alla TV har HDMI-input lag lr kan det variera?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Jag gick på träsket men det är ett par år sedan så det kostade lite till...

Gav 25.000 för en tv som på den tiden var bland det värsta. Det var en del smarttvfunktioner och USB ingång. Men menyer är krångliga, det går segt att navigera och när man väl använder något så är det inte så väldigt häftigt som på den tiden att kunna spela upp Mp3 eller visa visa bilder, som bara går att visa men svårare att gruppera in och hålla i mappar...

Och när det väl kommer nyare funktioner så kommer det inte nya appar till tv-n.

Så man kopplade en HTPC till den i stället.

Nyss köpte jag en ny reciver med massa youtube appar och Spotify... Men då fungerar det inte(Kan inte få igång spotify) och nya appar kommer inte...

Så det blir HTPC i alla fall.

Så mitt råd är,,, Kolla med kompisar och är det verkligen finns någon app i en Tv som man måste ha så visst kör på det... Annars så skippar man det och letar upp en skärm som är jävligt sjyst och om det råkar finnas något smart med så skadar det ju inte.

Mitt problem är att jag vill ha soundcloud....Finns det inte så är det meningslöst.

Dom flesta äldre är rätt dåliga och sega när det gäller smart (speciellt dom första generationerna), nyste funkar ibland dugligt (men dumt att köpa TV för just smart). Det är oftast sämre än en HTPC ändå och få och dåligt uppdaterade appar (kan vara buggiga med).

Skrivet av Wedes:

Att jag inte får ut över 60Hz är rätt okej ändå, 50Hz däremot känns mindre bra. Vet du om alla TV har HDMI-input lag lr kan det variera?

Alla har det, men olika mycket. Vet inte vart du får 50Hz i från, klarar den det så ska den klara 60Hz. Låter som du tittar på någon annan funktion i tv:en (som typ var den klara vid PaL uppspelning typ och det är samma vilket Tv än du tittar på).

Jag skulle kört på plasma. Du kan läsa mer här http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=315414.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar