En minnessticka är sönder, behöver jag byta båda?

Permalänk
Medlem

En minnessticka är sönder, behöver jag byta båda?

Tjenare!

För 3 år sedan köpte jag ett datorpaket med Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin.
Nu misstänker jag att det ena är sönder men sådana minnen är ju old school nu så frågan är om jag måste skaffa två nya eller kan man ha två olika?

Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3 är mitt moderkort om nu det är viktigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prodde:

Tjenare!

För 3 år sedan köpte jag ett datorpaket med Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin.
Nu misstänker jag att det ena är sönder men sådana minnen är ju old school nu så frågan är om jag måste skaffa två nya eller kan man ha två olika?

Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3 är mitt moderkort om nu det är viktigt

Du kan ha två olika, men du tjänar på att ha två likadana, mer stabilt och antagligen lite mer prestanda

Permalänk
Avstängd

man kan oftast mixxa hur som helst och ha 2 olika ger ingen prestanda skillnad what so ever så länge minnena kan köra samma timing och mhz och det är avgörande faktorn sen ställer moderkorten in sig efter slöaste minnet så i ditt fall det gamla 1333 och om vi säger nya blir 1600 då blir auto inställnigen 1333 på båda ...även om 1333 många gånger kan klockas till 1600 osv men det är en annan historia

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Lika bra att köpa två nya om du nu kan konstatera att ett av dem verkligen är sönder (med tex Memtest).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodde:

Tjenare!

För 3 år sedan köpte jag ett datorpaket med Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin.
Nu misstänker jag att det ena är sönder men sådana minnen är ju old school nu så frågan är om jag måste skaffa två nya eller kan man ha två olika?

Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3 är mitt moderkort om nu det är viktigt

Hvordan vet du at et av minnene ikke fungerer lengre? Har du sjekket med Memtest86+ og gjort noen andre minnes tester for å være sikker på at feilet er på minnes modulen og ikke på selve DIMM porten på moderkortet?

En hurtig sjekk på prisjakt.nu gir ved handen at du nok vil få lettere fatt i 2 x 4GB kit på DDR3 1600MHz enn å kjøpe en enkel stikke med 1333Mhz. Du vil måtte ut med ca 600-800 kr. Du vil jo også ha i det minste ha en garanti på et år siden kan tilvirkerne av minnene gi lengre garantier, så det kan lønne seg for deg å få et helt nytt minnes kit på 8 GB.

Nå vet ikke jeg hva du har for CPU, men de senere generasjoner på 1155 hadde i alle fall støtte for både 1333/1600MHz på IMC. Det vil si kjøper du et RAM minne der følger JEDEC standarden, så bør de automatisk finne rett hastighet og kunne starte opp systemet uten problem. Du bør alltid sjekke siden at du kjører med rett hastighet i BIOS/UEFI, men det er en annen sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Hvordan vet du at et av minnene ikke fungerer lengre? Har du sjekket med Memtest86+ og gjort noen andre minnes tester for å være sikker på at feilet er på minnes modulen og ikke på selve DIMM porten på moderkortet?

En hurtig sjekk på prisjakt.nu gir ved handen at du nok vil få lettere fatt i 2 x 4GB kit på DDR3 1600MHz enn å kjøpe en enkel stikke med 1333Mhz. Du vil måtte ut med ca 600-800 kr. Du vil jo også ha i det minste ha en garanti på et år siden kan tilvirkerne av minnene gi lengre garantier, så det kan lønne seg for deg å få et helt nytt minnes kit på 8 GB.

Nå vet ikke jeg hva du har for CPU, men de senere generasjoner på 1155 hadde i alle fall støtte for både 1333/1600MHz på IMC. Det vil si kjøper du et RAM minne der følger JEDEC standarden, så bør de automatisk finne rett hastighet og kunne starte opp systemet uten problem. Du bør alltid sjekke siden at du kjører med rett hastighet i BIOS/UEFI, men det er en annen sak.

Min proccessor är Intel® Core i5-2500 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed.

Det började med att jag fick fryslagg när jag spelade ect, ibland när jag sprang runt en hörna blev jag sedan tillbaka flyttad igen osv. Körde igenom ett hårdvaro test på alla komponenter i datorn men fick inte upp något fel då. Provade att ominstallera allt från scratch, problemet försvann en dag och jag trodde det var drivrutinerna men dag två kom felet tillbaka igen.

Provade då att lira med bara ena minnesstickan i. Samma fel hela tiden, nu när jag lirar med andra minnesstickan har det det inte varit några problem alls. Två dagars testande och fungerar fortfarande.

När jag körde med den "trasiga" minnesstickan så funkar det fortfarande i windows normalt, det är vid spel som felet uppkommer.

Permalänk

Spontant så känns det som om du ska köpa 2 nya. Kolla begagnat på marknaden. Mixar du minnen kan det resultera i att de blir ostabila, eller att du får ett helsike att hitta rätt inställningar så de matchar.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Sötast
Skrivet av Prodde:

Min proccessor är Intel® Core i5-2500 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed.

Det började med att jag fick fryslagg när jag spelade ect, ibland när jag sprang runt en hörna blev jag sedan tillbaka flyttad igen osv. Körde igenom ett hårdvaro test på alla komponenter i datorn men fick inte upp något fel då. Provade att ominstallera allt från scratch, problemet försvann en dag och jag trodde det var drivrutinerna men dag två kom felet tillbaka igen.

Provade då att lira med bara ena minnesstickan i. Samma fel hela tiden, nu när jag lirar med andra minnesstickan har det det inte varit några problem alls. Två dagars testande och fungerar fortfarande.

När jag körde med den "trasiga" minnesstickan så funkar det fortfarande i windows normalt, det är vid spel som felet uppkommer.

Det är dags att köra memtest86+ nu!
http://www.memtest.org/#downiso direktlänk till olika bootbara filer.

Problemen du beskriver är högst icke typiska för minnesfel varpå det vore bäst att göra en riktigt felsökning.
I de absolut flesta fallen möjliga så märker man att man har fel på minnet genom att operativ samt program/spel krashar ofta.

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka felen efter någon dag plus att den ibland inte startar som den ska mm. Misstänker att det är moderkortet eftersom olika komponenter strular.