HD-TV Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Stockholm
Registrerad
Jun 2013

HD-TV Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler?

Har kikat runt lite på nätet för en ny TV. Är bland annat intresserad av denna:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Om jag skulle köpa mig en HD-TV. Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler? Eller måste man ha någon annat som t.ex en digitalbox för att man får HD-kanaler ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av RAJ:

Om jag skulle köpa mig en HD-TV. Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler? Eller måste man ha någon annat som t.ex en digitalbox för att man får HD-kanaler ?

Tjenare!
Nej, Tvekar på att du får alla HD Kanaler det som menas med Full HD är att tvn klarar av 1080p (full hd). Men om du vill ha kanalerna i hd måste du köpa till det.

Mvh
EmiCem

A clean room is a sign of a broken computer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av RAJ:

Ett abonnemang från ett företag som erbjuder sändningar i HD kvalitet samt digitalbox eller liknande krävs också för att kunna se HD kanaler annars får du nöja dig med de vanliga utbudet som bara blir grynigt om du går från tjock tv till full hd tv :/

t.ex. http://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/Fa-till...

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Be Quiet! Silent Base 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Ja vissa kanaler blir HD om du har digitalbox som klarar ta emot hd svt1 2 tv3 tv4 kanal 5.
Rätt mig om jag har fel, men så funkar de för mig.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003

Du behöver beställa hd-kanaler för att få dem, ingår oftast inte som standard, förutom SVT 1 och 2 som sänds i HD.

[Asus P8Z68-V PRO/Gen3] [Intel i7 2600K@4,7 Ghz] [Noctua NH-U12P] [Asus GTX 970 Strix DCUII OC] [Corsair Vengeance 16 gb 1600mhz] [Samsung EVO 250 GB] [Corsair Force 3 120 Gb] [2x OCZ Agility 3 120 GB] [Corsair AX1200i] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [Konnekt 8 FW ljudkort] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [Corsair K70 RGB] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Melinho2895:

HD-TV innebär att din TV har HD upplösning. T.ex HD-Ready betyder att televisionen har 720 stycken pixlar per inch. Full-HD som denna TV har bär på 1080 pixlar per inch. Det här betyder inte att du får HD kanaler utan bara att du har HD upplösning på TV'en. Du måste köpa HD kanal paket separat.

I vilken upplösning då?:O

CPU:AMD FX-8320 @ 3,5ghz MOBO:MSI 970A-G43 GPU:Sapphire R9 290 @ 1071mhz so far RAM:Corsair Vengance 16GB 1600mhz 8x2 CHASSI:Zalman Z1 PLUS SSD:Kingston V300 120gb HDD:Toshiba 1TB 7200rpm OS:WINDOWS 8.1 TELEFON:Iphone 6 KONSOL:Xbox One & PS3 CITERA FÖR SVAR
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011

kanske denna? eller måste det vara smart tv? http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... för den du länka har bara 50hz i uppdaterings frekvens.

42 lg, http://cdon.se/hemelektronik/lg/42-led-tv-lg-42lb650v-smart-p...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Melinho2895:

HD-TV innebär att din TV har HD upplösning. T.ex HD-Ready betyder att televisionen har 720 stycken pixlar per inch. Full-HD som denna TV har bär på 1080 pixlar per inch. Det här betyder inte att du får HD kanaler utan bara att du har HD upplösning på TV'en. Du måste köpa HD kanal paket separat.

That’s not how it works. That’s not how any of this works

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Stockholm
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av JSvanberg:

kanske denna? eller måste det vara smart tv? http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... för den du länka har bara 50hz i uppdaterings frekvens.

42 lg, http://cdon.se/hemelektronik/lg/42-led-tv-lg-42lb650v-smart-p...

Vill helst ha en TV som man även kan surfa på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av RAJ:

Köp en liten mini-dator och sätt bakom TV:n istället, de inbyggda är oftast riktigt dåliga och du blir helt låst vad gäller mjukvara.

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Är det bara Smart-TV som det går att surfa på ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av RAJ:

Ja, men du kommer bli galen. Inte i närheten lika snabbt som att surfa på en dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av RAJ:

En TV som har browser skulle klassas som en smart-TV så ja. Om du nu inte kopplar in en dator eller övrig hårdvara, smart-TV:s brukar ha väldigt begränsade browsers.

På tal om TV så beror HD-kanaler på ett par olika saker. Först ifall du får tv-sändningar via DVB-C, DVB-T eller DVB-S, alltså kabel, marksänt eller satellit. Bor du i ett COMHEM-hus har du DVB-C och du måste då skaffa ett programkort från COMHEM som har en månadskostnad för att få HD-kanaler, oavsett om du bara vill ha SVT-HD eller andra HD-kanaler. Du måste även ha en digitalbox eller använda TV:ns inbyggda box genom att köpa till en CI-modul. Bor du i villa med egen antenn eller i flerfamiljshus med egen antenn på taket kan du få in SVT-HD gratis förutsatt att TV:n stödjer den senare DVB-T2 standarden. Har du egen parabol tror jag det är samma procedur som i ett COMHEM-hus, med programkort från din TV-leverantör och en digital-box.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Stockholm
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av niclasc:

Ja, men du kommer bli galen. Inte i närheten lika snabbt som att surfa på en dator

Okej, så det är segt att surfa på en Smart-TV ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

SVTs HD-kanaler ingår i grundutbudet. Andra HD-kanaler måste man abonnera på.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Har nu en HD PVR som jag använder för att kunna spela in hockey matcher från TV:n till datorn. Men nu när min TV är sönder så tänker jag köpa en ny TV. Jag funderar på en Smart-TV för att kunna surfa in på t.ex Viaplay, S24Play mm,via TV, och därirån spela in matcher till datorn med hjälp av min HD PVR. Fungerar det med en Smart-TV

Här är TV som jag är intresserad av:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...0/206572.6155/

Så här ser min HD PVR ut:

https://www.google.se/search?q=hd+pv...ed%3B590%3B392

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av RAJ:

Har nu en HD PVR som jag använder för att kunna spela in hockey matcher från TV:n till datorn. Men nu när min TV är sönder så tänker jag köpa en ny TV. Jag funderar på en Smart-TV för att kunna surfa in på t.ex Viaplay, S24Play mm,via TV, och därirån spela in matcher till datorn med hjälp av min HD PVR. Fungerar det med en Smart-TV

Här är TV som jag är intresserad av:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...0/206572.6155/

Så här ser min HD PVR ut:

https://www.google.se/search?q=hd+pv...ed%3B590%3B392

Ska du koppla TVn till datorn och spela in den vägen? Låter väldigt tillkrånglat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Surfa på dom sidorna och titta, går inte. Viaplay använder silverlight i webläsaren och då måste man köra deras egna app i tvn om den finns. Och bara den appen suger . Svt kör på Html5 på "play" sidor. kan fungera . men inget jag rekomenderar.

Surfa genom tvn är bara en sak man gör en gång. sen blir man sinnesjuk och galen. och inser att det är bättre att koppla datorn till tvn och surfa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Stockholm
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Gubbkroppen:

Surfa på dom sidorna och titta, går inte. Viaplay använder silverlight i webläsaren och då måste man köra deras egna app i tvn om den finns. Och bara den appen suger . Svt kör på Html5 på "play" sidor. kan fungera . men inget jag rekomenderar.

Surfa genom tvn är bara en sak man gör en gång. sen blir man sinnesjuk och galen. och inser att det är bättre att koppla datorn till tvn och surfa.

Okej, ska tänka på det. Tack för info

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av RAJ:

varför köpa en tv för att surfa på? jo kanske denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1718100

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

TV:n du länkar har DVB-T2-mottagare och kan således ta emot HD-kanaler. Den har även plats för en CI-modul, vilket betyder att du kan sätta in ett programkort och på så sätt, utan en extern digitalbox, kolla på betalkanaler som du abonnerar på. Om du inte tecknar ett abonnemang där HD-kanaler ingår kan du bara titta på SVT1 och SVT2 i HD. Kan även upplysa om att TV4 i SD har BRUTALT dålig bildkvalité.

Smart-TV är inte i närheten av så nice som man tror. Det slutar alltid med att man riktar ett irriterat kraftuttryck mot TV:n för att sedan koppla in laptopen med HDMI. Ett undantag var OS i Sochi, som vi kollade på i Viaplay-appen direkt i TV:n.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Man bygger en x86 baserad htpc kring 1000kr idag om man inte måste ha win i den det förvandlar en tv med hdmi ingång till "en smartare tv än en smart tv"

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Tänkte bara nämna att SVT i likhet med många andra tevekanaler inte sänder i full HD, endast i 720p.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av oxxyyd:

Tänkte bara nämna att SVT i likhet med många andra tevekanaler inte sänder i full HD, endast i 720p.

Japp, vilket är förbannat jävla dassigt med tanke på att vi lever i årtalet 2014 nu.
Dock så kan jag välja att skala upp kanalerna till 1080P uppskalat.
Men feelingen är ju fortfarande inte lika go som i äkta Blu-Ray 1080P

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Testpilot, Moderator
Kevin Dahlberg
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Lifooz:

Japp, vilket är förbannat jävla dassigt med tanke på att vi lever i årtalet 2014 nu.
Dock så kan jag välja att skala upp kanalerna till 1080P uppskalat.
Men feelingen är ju fortfarande inte lika go som i äkta Blu-Ray 1080P

Har du en full-HD-TV så skalas ju tekniskt sett allt du tittar på upp till 1080p eftersom det är upplösningen skärmen använder. Vad är det du menar med att du kan välja att skala upp? att du låter en digitalbox göra det istället för TV:n?

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av hunden:

Har du en full-HD-TV så skalas ju tekniskt sett allt du tittar på upp till 1080p eftersom det är upplösningen skärmen använder. Vad är det du menar med att du kan välja att skala upp? att du låter en digitalbox göra det istället för TV:n?

Exakt, TV´n kan skala upp om jag väljer det. Men resultatet blir snyggare om jag låter digitalboxen skala upp till 1080P istället.
Därför så visar TV´n nu upplösningen jag väljer på varje källa.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Full HD-TV. Menas det att TV:n stöder full HD?

Full HD-TV. Menas det att TV:n stöder full HD? Inte att man får HD bild direkt på TV om man inte har nån digitalbox inkopplad eller någon liknade som har HD ? ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London / Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av RAJ:

Full HD-TV. Menas det att TV:n stöder full HD? Inte att man får HD bild direkt på TV om man inte har nån digitalbox inkopplad eller någon liknade som har HD ? ?

Det brukar innebära att den stöder 1080p, dvs 1920x180 pixlar i minst 24 hz med progressiv upplösning (hela bilden uppdateras på en gång).

Inte nödvändigtvis att den tar emot digital-TV, då bör den vara märkt DVB-T, DVB-S eller DVB-C beroende på teknik (marksänd digital-TV, digital-TV via satellit eller digital-TV via kabel-TV-nätet).

/Zyber

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 16GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Nokia Lumia 925, OnePlus Two
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Full HD-tv betyder att TVn klarar upplösningen 1920x1080? (DVS full HD) ((Har jag för mig))

Trädvy Permalänk
Testpilot, Moderator
Kevin Dahlberg
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Din nya tråd har en väldigt lik frågeställning som din gamla så det är onödigt att skapa en ny tråd bara för att du har en följdfråga, jag har därför sammanfogat dina trådar. Håll dig till den här tråden för dina fortsatta frågor om HDTV.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]