HDMI kopplad mellan dator och TV har plötsligt slutat funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
piteå
Registrerad
Jun 2009

HDMI kopplad mellan dator och TV har plötsligt slutat funka.

Hej! Har kört från dator till TV i flera år utan problem med HDMI-kabel. Men helt plötsligt, helt utan anledning (vad jag vet) så funkar det inte. Varken ljud eller bild funkar på TVn. Kan inte komma på någon som helst ändring som jag har gjort. När jag går in på "Uppspelningsenheter" och ska ändra från "Högtalare" till "AMD HDMI-output" så står det bara "Ej inkopplad".
Har testat starta om både TV och dator flera gånger, starta i olika ordning, dator först, TV först o.s.v. Kopplat ur kabeln på båda sidor och startat om. Har testat byta HDMI-uttag på TVn. Har testat avinstallera drivrutiner och installera om för själva enheten. Har idag även köpt en ny HDMI-kabel, men inget hjälper jävlar i mig. Bryter snart ihop. Är det datorhelvetet som det är fel på?!

Har nu även testat att installera nya drivrutiner till grafikkortet. Funkade ej.
Sen en sak som är konstigt enligt mig. Om jag har på TVn och startar datorn efter så får jag bild från datorn på TVn under tiden datorn startar upp. Sen när jag kommer till skrivbordet så blir det svart.

Stort tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Två saker jag så här i en hast jag kan komma på.

1) När TV:n blir svart har du kollat i TV-inställningarna/menyn att det verkligen är signalen från datorn den tar emot?
2) Har du kollat i skärminställningarna på datorn att det verkligen är TV:n som signalen går till och att den inställda upplösningen är den rätta?