Permalänk
Medlem

Intel stockkylare beter sig konstigt

Hej!

Köpte precis en Intel 4690k, tänkte att jag skulle vara lite snål och köra på stockkylaren ett tag eftersom jag i nuläget inte har något behov av att klocka den.

När allt var installerat så märker jag att processorn blir ganska varm när den får jobba lite. Kollar i Ai Suite 3 och ser att cpu fläkten bara snurrar i ca 1000 rpm. Försöker sedan ändra i fläktprofilerna för att få lite mer fart på fläkten men det händer ingenting, även om jag tvingar den till 100% så snurrar den fortfarande i 1000 rpm. Testade en annan fläktanslutning på moderkortet men blir ingen skillnad.
Tog sedan en molex -> 3-pin adapter och kopplar in fläkten i. Först snurrar den upp till 3000 rpm, för att sedan sjunka till 1000 rpm efter nån sekund. Jag förstår verkligen inte hur det kan vara möjligt, om jag matar den med 12 v så ska den väl snurra i full hastighet? Har fläkten nån slags intern styrning?

Åker väl i vilket fall som helst på att köpa en kylare som jag känner inte tillför nåt vettigt, men en förklaring på detta skulle uppskattats!

Mvh Kberg

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Avstängd

Oftast brukar fläktarna gå efter antingen belastning eller värme och har man dom kopplade till moderkortet som brukar det styra rpm på det sättet men kan iof vara så att det ev sitter en värme sensor på själva fläkten ....men vet ärligt inte varför den för så och tänkte mest säga att alla original kylare är så pass kass att man helst ska ha nån åtminstone lite bättre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w