Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007

4K TV till mediarum

Har köpt ett nytt hus för $350k och vill ha ett fint mediarum. Tänkte börja med en fin TV till min Xbox One.

Funderade på denna då den har ett väldigt bra pris och överlag ganska bra recensioner.

Seiki 4K 50tum

50tums 4K HD tv för enbart $449 är ju ett ganska bra pris? Förslag och rekommendationer på andra tv-apparater är välkommet

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Knuckles:

Har köpt ett nytt hus för $350k och vill ha ett fint mediarum. Tänkte börja med en fin TV till min Xbox One.

Funderade på denna då den har ett väldigt bra pris och överlag ganska bra recensioner.

Seiki 4K 50tum

50tums 4K HD tv för enbart $449 är ju ett ganska bra pris? Förslag och rekommendationer på andra tv-apparater är välkommet

"120Hz" skulle jag säga. Säkert 4K, men jag skulle nog ta ett säkrare kort.

Har en UHD-TV framför mig, vill inte påstå att det är något speciellt med den. Har du högupplöst material så ser det ju riktigt bra ut, men annars vet jag inte.

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS PG348Q + ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Knuckles:

Seiki 4K 50tum

vad har priset på ditt hus i portland med att göra med TVn?

men men... ditt Xbox One kan inte spela upp i 4k ändå, så en 4k TV till den är totalt onödigt, såvida du inte tänkt göra något annat med TVn också.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av morxy49:

men men... ditt Xbox One kan inte spela upp i 4k ändå, så en 4k TV till den är totalt onödigt, såvida du inte tänkt göra något annat med TVn också.

Den TV:n han länkade skalar upp till "4K".

Priset på huset är ju tämligen ointressant
Min nästa tråd ska handla om att jag köpt en skitdyr toalettstol, men har inget toapapper. Vilket är bäst?

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS PG348Q + ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007

TVn har dock ca 700recensioner på Amazon med 3.9 av 5.0 i snittbetyg vilket är ganska hyffsat. Sneglat lite på Samsungs SmartTV men kan inte riktigt bestämma mig

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Knuckles:

Seiki 4K 50tum

Skulle i så fall satsa på en 1080p plasma-TV. Istället för att köpa en billigare UHD-TV och offra bildegenskaper är det mycket mer värt, enligt mig, att spendera de pengarna på en bättre plasma-TV. Dessutom kan din Xbox One max rendera spel i 1080p. TV-kanalerna sänder väl som högst i 720p också, vilket gör det hela rent onödigt i dagsläget med en UHD-TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av morxy49:

Skrivet av EyeNEye:

Den TV:n han länkade skalar upp till "4K".

Priset på huset är ju tämligen ointressant
Min nästa tråd ska handla om att jag köpt en skitdyr toalettstol, men har inget toapapper. Vilket är bäst?

Är ni neggon av naturen? Han har köpt sig ett fint hus och markerar därmed att han inte vill ha en skit-tv till sin stuga.;)

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Lifooz:

Är ni neggon av naturen? Han har köpt sig ett fint hus och markerar därmed att han inte vill ha en skit-tv till sin stuga.;)

Ja, vi har ett eget forum och bjuder enbart in sura gubbar. Vill du vara med?

Som Snigeln Bert skriver, så skulle jag nog hellre satsat på en 1080p-TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Var det inte den där Seiki TVn som var fruktansvärt dålig?

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

hade han lagt till en nolla på de där $350k hade ni kunnat lipa över skryt, men med dagens peningkurs landar det på 2.5 miljon. i huspengar typ ingenting, så sluta tolka det som skryt han vill helt enkelt inte ha den billigaste Anderson4k tvn.

jag skulle i ditt fall gå till butiker som kan ha Televisionsplattorna framme, alla föredrar vi olika bilder, och även fast 4k är lite av en våt dröm, är frågan om datorn i tvn hänger med nog att ge en trevlig spelbild.

Snabba rörelser och olika ljusväxlingar är inte direkt budgetapparaternas grej, och 4k är ju lite väldigt mycket mer tungrott, så bäst är ju om du hittar någon IRL som du trivs med.

SPEL= action (oftast), så ta en TV som orkar med att flytta runt på bilden, inte något som presterar en fin och högupplöst akvarieemulering med två musslor och en bunte sjögräs.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av EyeNEye:

Ja, vi har ett eget forum och bjuder enbart in sura gubbar. Vill du vara med?

Som Snigeln Bert skriver, så skulle jag nog hellre satsat på en 1080p-TV.

Hahahah lätt att jag hänger på.:D

Där har du rätt, det finns inget jätte-skäl i dagens läge att välja en UHD TV. Då det finns så lite material att det inte är värt det.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007

Saken är den att jag ska mest ha den för gaming till min Xbox One och lite film då och då. Seiki skärmen fick faktiskt ganska bra betyg för gaming men visst kommer jag att kika in på olika tv-butiker och kolla utbudet och kvaliten på 1080p / 4k tv-apparaterna. Priset på Seikin är ju dock väldigt bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dvärred
Registrerad
Okt 2002

Hur stort är det tänkta mediarummet? Mitt är pyttelitet i jämförelse med palatsen som andra lägger upp på t ex minhembio, men jag tycker ändå att den 55" som jag skaffade nog kunde ha varit ännu större. Så mitt råd är: Skit i 4k och passa på att slå till på en 65" panasonicplasma innan de slutar tillverka dem. Kanske även är värt att överväga projektor om du har gott om plats.

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Knuckles:

Saken är den att jag ska mest ha den för gaming till min Xbox One och lite film då och då. Seiki skärmen fick faktiskt ganska bra betyg för gaming men visst kommer jag att kika in på olika tv-butiker och kolla utbudet och kvaliten på 1080p / 4k tv-apparaterna. Priset på Seikin är ju dock väldigt bra

Köp en TV med 1080p istället. Du kommer få mycket bättre bild för pengarna. Vad har du för budget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Aug 2010

Låter som att du redan bestämt dig för Seiki-TV:n.
Finns ingen större anledning att välja 4K i dagens läge, ta en riktigt bra 1080p istället och vänta tills 4K är mer utbrett.

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Vet att rädslan för inbränning i plasma är kraftigt överdriven och själv har jag aldrig drabbats av det.
Men om man bara spelar Xbox på plasma, och kanske tidvis bara ett spel, är det då inte stor risk att HUD bränner in?

Hade satsat på en snabb och fin LCD i 1080p som är erkänt bra för spelande.

Edit: $250 för en 4K - kan det vara annat än skit? Speciellt eftersom 4K inte kommer användas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Knuckles:

TVn har dock ca 700recensioner på Amazon med 3.9 av 5.0 i snittbetyg vilket är ganska hyffsat. Sneglat lite på Samsungs SmartTV men kan inte riktigt bestämma mig

Mer troligt är att de som köper lågbudget-TV aldrig sett bra bild. Visst kan de ha sett bra TV som hastigast i butikens strålkastarljus. I strålkastarljuset är det dock TVn med övermättade färger och högst ljusstyrka som står ut. Bredvid en sådan TV kommer bra bild att förefalla blek och dassig.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Svbg:

Låter som att du redan bestämt dig för Seiki-TV:n.
Finns ingen större anledning att välja 4K i dagens läge, ta en riktigt bra 1080p istället och vänta tills 4K är mer utbrett.

Nja, priset är största fördelen. Man förlorar inte så mycket på att prova men samtidigt vill jag inte slänga pengarna i sjön

Skrivet av DAoG:

Köp en TV med 1080p istället. Du kommer få mycket bättre bild för pengarna. Vad har du för budget?

Max $1500 i dagsläget. Kollade in lite Samsung apparater idag och tittade på en 70tums Smart LED men frugan tyckte inte om storleken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002