Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Sabertooth Z87 - Problem!!

Tjena!

Är det någon här inne som vet hur man kan fixa bort problemen med nätverkskortet på ett Sabertooth Z87?

Satt förrigår (om man går efter klockan) och snackade med en polare på Teamspeak, blev utloggad nästan stup i kvarten, men till slut så fungerade det utan problem igen som om ingenting hade hänt. Stängde av datorn och på morgonen när jag väl vaknat så startade jag datorn och såg att jag hade ingen anslutning mot internet.

Enligt ipconfig /all så är DNS i stil med bokstäver och siffror och inte som vanligt ett suffix av siffror.
IPv6 DNS-servrar: fec0:0:0:ffff::1%1 osv osv, står det. IP-adressen börjar på 169...

Jag kommer inte heller in på BIOS då tangentbordet blir helt svart vid boot. Inte förrän jag är jag i Windows så kommer det igång igen.

Är det BIOS (UEFI) som pajat eller bara nätverkskortet, eller både och?

Funderar nämligen på att gå tillbaks till ÅF och hämta ut ett annat moderkort till samma värde.
Detta köptes så sent som förra året och har tjänat bra fram tills nu.

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Kör en reset av CMOS och testa om problemet kvarstår. Du har ev. en resetknapp på baksidan av moderkortet. Uppgradera sedan BIOS till senaste version.

Är det inte ditt nätverk hemma som du har problem med? Verkar ju konstigt om nätverkskortet i burken själv ska konfigurera om sig.

Reseta din router/modem med och börja om från början.

Inte säkert att det löser problemet, men det kan vara värt ett försök.

Antec Darkfleet F-85 ll Intel i7-4790K ll Asus Z97-A ll 32GB Corsair Vengeance 1600MHz DDR3 ll Asus GTX 780 Strix 6GB SLI ll Corsair AX1200i PSU ll Corsair H100 Hydro Series ll Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Segate Desktop 3TB HDD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Corsair G65 II Thrustmaster Hotas Warthog ll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Aqua_HeaD:

Kör en reset av CMOS och testa om problemet kvarstår. Du har ev. en resetknapp på baksidan av moderkortet. Uppgradera sedan BIOS till senaste version.

Är det inte ditt nätverk hemma som du har problem med? Verkar ju konstigt om nätverkskortet i burken själv ska konfigurera om sig.

Reseta din router/modem med och börja om från början.

Inte säkert att det löser problemet, men det kan vara värt ett försök.

Felsökte hela moderkortet grundligt och visade sig vara nätverkskortet. Det sa även Webhallen när jag lämnade över kortet på RMA.

Köpte ett X79-moderkort och tillhörande processor till det istället. Känns skönt nu när allt rullar på igen.

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook