Permalänk
Medlem

Skillnader mellan i5 och i7

Hejsan,

Tänkte göra lite uppgraderingar i datorn, bla med nytt grafikkort och en ny processor. Tänkte dock höra mig för lite om vilken processor som bör vara den mest prisvärda för mina ändamål.

Spelar dayz (som är rätt processorkrävande vad jag har förstått)
Multiboxar wow, alltså 5+ accounts från samma dator

Det senare dödar min nuvarande i5 - 2500k processor och jag undrar om jag ska satsa på en i5 eller en i7 och vad skillnaderna kommer bli.

Sista frågan är om mitt nuvarande moderkort Gigabyte GA-PH67-UD3-B3 kommer ställa till problem för mig och därmed borde uppgraderas samtidigt.

Sammanfattning: Vilken processor är mest prisvärd om man inte har oändligt med pengar, samt kommer mitt nuvarande moderkort flaskhalsa eller begränsa mig och vilket bör jag istället satsa på isåfall.

Visa signatur

// colliN

Permalänk
Medlem

finns ingen anledning att köpa en till i5 om du har en 2500k. köp antingen en 4790k eller en 5820k tycker jag, alternativt en begagnad 3930k, 4930k, 3960x, 3970x eller 4960x.

Permalänk
Medlem

I7 bör du satsa på, eller varför inte en 2011 med 6 kärnor.

Permalänk
Medlem

Så du har socket 1155 och tänker inte byta moderkort men vill byta upp din i5 till en i7?

Isåfall är det antagligen denna som gäller.
Intel Core i7 3770K 3,5GHz Socket 1155 Box

Socket 2011 6-core är ju trevlig om du vill byta moderkort..
men plattform är på väg att bytas ut till Socket 2011-3 (Intel X99 chipset).
Helt nyligen släppta processorer, moderkort och DDR4 kan ju bli dyrt om man vill ha det allra senaste.
Men går säkerligen köra ett par år till på dagens 2011 plattform om man inte måste ha det allra senaste.