Behöver en bättre processor. Nuvarande i5 2500K

Permalänk
Medlem

Behöver en bättre processor. Nuvarande i5 2500K

Hej

Jag behöver lite mer kräm i datorn och funderar på att byta ut min trogna gamla i5 2500K.

Vad har jag för alternativ om jag vill behålla samma moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902153/asus-p8z68-v-gen3 ?

Är det en 3770k som gäller?

//Mattias

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Skrivet av Jearom:

Hej

Jag behöver lite mer kräm i datorn och funderar på att byta ut min trogna gamla i5 2500K.

Vad har jag för alternativ om jag vill behålla samma moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902153/asus-p8z68-v-gen3 ?

Är det en 3770k som gäller?

//Mattias

JA, det är Ivy-Bridge du längst kan sträcka dig till med behållet moderkort och följaktligen i7-3770K.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Kolla upp innan du monterar nya CPU:n i fall BIOS måste uppdateras.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vad behöver du mer kräm till? Ska du bara spela kommer fps i de flesta fall inte att öka nämnvärt, vad du kan testa först är att klocka upp din nuvarande processor.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Ska kika på det, tror jag har det senaste, det var ett tag sedan jag kollade om det fanns nått nytt.

Tror ni min vattenkylare passar? (Hydro H80)

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jearom:

Ska kika på det, tror jag har det senaste, det var ett tag sedan jag kollade om det fanns nått nytt.

Tror ni min vattenkylare passar? (Hydro H80)

Sockeln är densamma, självklart passar den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

varför inte köra oc utav helvete på den du har annars ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jearom:

Hej

Jag behöver lite mer kräm i datorn och funderar på att byta ut min trogna gamla i5 2500K.

Vad har jag för alternativ om jag vill behålla samma moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902153/asus-p8z68-v-gen3 ?

Är det en 3770k som gäller?

//Mattias

Om det är för spel och du inte klockat din nuvarande något, så lär du bli besviken på bytet då 2500K fortfarande är en mycket gångbar CPU och då med en hel del överklock.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om det är för spel och du inte klockat din nuvarande något, så lär du bli besviken på bytet då 2500K fortfarande är en mycket gångbar CPU och då med en hel del överklock.

Den är lite lätt klockad redan men jag är inget vidare på den biten måste jag erkänna, är rädd att förstöra den..

PS. Jag kör mest Bf4 och WoT atm.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Den är lite lätt klockad redan men jag är inget vidare på den biten måste jag erkänna

Det är bara kolla lite guider och köra, mer eller mindre bara att ändra multipeln i BIOS/UEFI och justera spänning för att få det stabilt. Inge svart magi här inte.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Den är lite lätt klockad redan men jag är inget vidare på den biten måste jag erkänna, är rädd att förstöra den..

PS. Jag kör mest Bf4 och WoT atm.

det e typ bara att höja volten i minimala steg samt höja klocken/multipeln på processorn och sedan starta datorn och kolla om den är stabil i prime 95 (att alla trådar/kärnor fortfarande arbetar och ingen failar samt att du inte får bluescreen) håll processorn under 90c i stresstest så bör det vara lugnt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd

altså en h80 och 2500k är gjord för oc och jag tror inte du har några problem alls att nå 4500mhz och över där kan väll en del trilskas men 5ghz kan tom vara möjligt om än kanske inte att sikta på som 24/7 först oc test men vid 4500 maxxar du gpu utan minsta problem i tex bf4 och alla andra spel med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli någon större skillnad i spel precis som övriga säger, klocka upp din 2500k så ska du se att den duger utmärkt i några år till.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Hej

Jag behöver lite mer kräm i datorn och funderar på att byta ut min trogna gamla i5 2500K.

Vad har jag för alternativ om jag vill behålla samma moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902153/asus-p8z68-v-gen3 ?

Är det en 3770k som gäller?

//Mattias

Vad har du för grafikkort? För jag menar... Det krävs en del för att flaskhalsa med en 2500K.
Även om du har ett svagare grafikkort så kommer en uppgradering till 3770k göra relativt liten skillnad i spel.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Kan inte med gott samvete rekommendera att du skaffar en i7:a om du endast tänker använda den för spel. I många spel (läs: Allt som EA producerar) så får du oftast sämre prestanda med en i7 än en i5, av den enkla anledningen att spelen får core parking-funktionen i Windows att kuka ur fullständigt. Det uppstår på en hel drös med andra titlar också och är precis lika drygt varje gång.

In short: Om du gör video-encoding eller andra tunga saker mer än en gång i veckan, köp en i7. I annat fall köper du en i5. Om du nu ska köpa nytt ö.h.t dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Vad har du för grafikkort? För jag menar... Det krävs en del för att flaskhalsa med en 2500K.
Även om du har ett svagare grafikkort så kommer en uppgradering till 3770k göra relativt liten skillnad i spel.

Detdär testat var i single player, BF4 är oerhört mycket mer krävande i multiplayer. Problemet är att det är nästintill omöjligt att göra identiska prestandatester i multiplayer, men åtskilliga tester som gjorts visar att BF4 presterar bättre på i7.

Jag håller dock med om att det är svårmotiverat att uppgradera från i5 2500k till i7 3770k. Däremot rekommenderar jag utan tvekan i7 vid nybyggen.

Permalänk
Avstängd

Klart du ska uppgradera om du har pengarna..

Permalänk
Medlem

3770K är ca 10% performance increase mot en 2500/2600K vid samma klockspeed. Det är en otroligt dålig investering att uppgradera till förra generationens processor.

Sitt kvar på den du har och uppgradera nästa eller nästnästa generation.

Överklocka till ~4.3-4.5 och du kommer klara dig bra i flera år till.

Sandy>Ivy>Haswell är bara ca 10% increase vid samma klocks, så det är inte alls värt det.

Permalänk
Medlem

kört en 2500k i 4.5ghz i c.a. 3 år nu utan problem.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att även en 3770K kan överklockas, i många fall ganska så rejält.
Och att dom ju kan köra med 8 trådar.
Sitter man med program/spel som använder 8 trådar så kan en 3770K ge en ganska så massiv prestandavinst:

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/04/23/intel-core-i7-377...

I vissa fall så smiskar en standarklockad 3770K en 2500K@5GHz

3770K är helt klart en bättre CPU än 2500K, ibland är prestandaskillnaden liten men ofta så är den ganska så rejäl.
Så om TS lyckas få tag på en billig 3770K så tycker jag absolut att det kan vara värt att upgradera.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått nått att tänka på!

Mitt grafikkort är ett MSI GTX 780 3GB OC.

Ska ge mig på och prova lite överklockning

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

I vissa fall så smiskar en standarklockad 3770K en 2500K@5GHz

3770K är helt klart en bättre CPU än 2500K, ibland är prestandaskillnaden liten men ofta så är den ganska så rejäl.
Så om TS lyckas få tag på en billig 3770K så tycker jag absolut att det kan vara värt att upgradera.

Du menar istället:

Nästan absolut aldrig någonsin spöar en standardklockad 3770K en 2500K.

Nästan alltid är prestandaskillnaden liten men ännu mer sällan faktiskt i stort sett aldrig är den rejäl.

I det verkliga livet och inte i ett multi-trådat prestanda test som inte har någon som helst verklighetsförankring möjligen. I stora vida världen i övrigt är det så sjukt svårt att koda för multitrådning att det faktiskt nästan absolut aldrig finns användning för HyperThreading.

Här går Anandtech genom alla processorer och testar dom för spel:

http://www.anandtech.com/show/7189/choosing-a-gaming-cpu-sept...

Du sitter och rekommenderar att han ska spendera 2700 spänn på att byta en 2500K till en 3770K. När han märker att det är absolut ingen skillnad har han ju spenderat 2000 spänn i onödan. Jag skulle blivit sjukt sur då.

OK om han haft en skitgammal processor och sen vill ha en ny med HT istället för en uta. Det är mer OK, det är bara 800 spänn i sjön.

Men nu handlar det ju faktiskt om att det rekommenderas att spendera 2700 kronor på någonting som inte kommer ge honom någonting alls. Det är faktiskt inte schysst.

Permalänk

Så här klockar man enklast 2500K. In i bios, ändra multiplier till 45 (stock är auto eller 33), ställ allt annat på auto. Spara, testa - klart! Med stor säkerhet kommer det att fungera alldeles utmärkt (speciellt med din kylare). Zero-effort 4,5 GHz. Jag och många latmaskar med mig har kört sina 2500K-bestyckade datorer på det här viset i åratal, utan några som helst problem.

Och, som de flesta andra i tråden - det finns ingen bra anledning att uppgradera till 3770K, eller ens den billigare 3570K. De klockar sämre, är svårare att klocka, och ger ingen stor prestandavinst i sina stock-lägen. Vänta i stället med uppgraderingen, tills då den faktiskt kommer att ge dig något av värde. Många säger Skylake, vi får se hur det blir där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Så här klockar man enklast 2500K. In i bios, ändra multiplier till 45 (stock är auto eller 33), ställ allt annat på auto. Spara, testa - klart! Med stor säkerhet kommer det att fungera alldeles utmärkt (speciellt med din kylare). Zero-effort 4,5 GHz. Jag och många latmaskar med mig har kört sina 2500K-bestyckade datorer på det här viset i åratal, utan några som helst problem.

Och, som de flesta andra i tråden - det finns ingen bra anledning att uppgradera till 3770K, eller ens den billigare 3570K. De klockar sämre, är svårare att klocka, och ger ingen stor prestandavinst i sina stock-lägen. Vänta i stället med uppgraderingen, tills då den faktiskt kommer att ge dig något av värde. Många säger Skylake, vi får se hur det blir där.

Tackar! Ska testas!

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Så här klockar man enklast 2500K. In i bios, ändra multiplier till 45 (stock är auto eller 33), ställ allt annat på auto. Spara, testa - klart! Med stor säkerhet kommer det att fungera alldeles utmärkt (speciellt med din kylare). Zero-effort 4,5 GHz. Jag och många latmaskar med mig har kört sina 2500K-bestyckade datorer på det här viset i åratal, utan några som helst problem.

Och, som de flesta andra i tråden - det finns ingen bra anledning att uppgradera till 3770K, eller ens den billigare 3570K. De klockar sämre, är svårare att klocka, och ger ingen stor prestandavinst i sina stock-lägen. Vänta i stället med uppgraderingen, tills då den faktiskt kommer att ge dig något av värde. Många säger Skylake, vi får se hur det blir där.

Precis!

Så sjukt lätt att klocka Sandy Bridge att det är löjligt.

Permalänk
Medlem

Den här videon verkar förklara hur man gör https://www.youtube.com/watch?v=crlnrUwezOY

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du menar istället:

Nästan absolut aldrig någonsin spöar en standardklockad 3770K en 2500K.

Nästan alltid är prestandaskillnaden liten men ännu mer sällan faktiskt i stort sett aldrig är den rejäl.

I det verkliga livet och inte i ett multi-trådat prestanda test som inte har någon som helst verklighetsförankring möjligen. I stora vida världen i övrigt är det så sjukt svårt att koda för multitrådning att det faktiskt nästan absolut aldrig finns användning för HyperThreading.

Här går Anandtech genom alla processorer och testar dom för spel:

http://www.anandtech.com/show/7189/choosing-a-gaming-cpu-sept...

Du sitter och rekommenderar att han ska spendera 2700 spänn på att byta en 2500K till en 3770K. När han märker att det är absolut ingen skillnad har han ju spenderat 2000 spänn i onödan. Jag skulle blivit sjukt sur då.

OK om han haft en skitgammal processor och sen vill ha en ny med HT istället för en uta. Det är mer OK, det är bara 800 spänn i sjön.

Men nu handlar det ju faktiskt om att det rekommenderas att spendera 2700 kronor på någonting som inte kommer ge honom någonting alls. Det är faktiskt inte schysst.

Du kan inte på fullaste allvar påstå att 2500K är snabbare än en 3770K.
Inte nog med att 3770K har högre IPC än 2500K, den är dessutom högre klockad och hanterar flera trådar.
Och ingen har heller sagt nånting om att spendera en hel massa pengar på en ny CPU.
TS frågade om en snabbare CPU till sitt moderkort och 3770K är så snabbt det blir utan att byta.

Du är säkert helnöjd med din klockade 2500K, och det skall du vara.
När det begav sig så gav den makalös pris/prestanda.
Men inbilla dig inte att CPU utvecklingen stått still.
Nyare CPU'er ÄR snabbare, om det är användbar prestanda eller inte är ju upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan inte på fullaste allvar påstå att 2500K är snabbare än en 3770K.
Inte nog med att 3770K har högre IPC än 2500K, den är dessutom högre klockad och hanterar flera trådar.
Och ingen har heller sagt nånting om att spendera en hel massa pengar på en ny CPU.
TS frågade om en snabbare CPU till sitt moderkort och 3770K är så snabbt det blir utan att byta.

Du är säkert helnöjd med din klockade 2500K, och det skall du vara.
När det begav sig så gav den makalös pris/prestanda.
Men inbilla dig inte att CPU utvecklingen stått still.
Nyare CPU'er ÄR snabbare, om det är användbar prestanda eller inte är ju upp till var och en.

precis. Ni ger ju grabben dåliga råd.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

skillnaden på 3770 mot 2500k är faktiskt ganska liten sen som någon sa att det inte stått still och det är exakt vad det har för om du tar en 2500k mot 4670k skiljer det ca 10% prestanda och då har 4670k 100 mhz högre hastighet man kan räkna bort på dom procenten och oftast går det att mjölka mer mhz ur en 2500k eller liknande mot 4670/4670 så cpu´n är bra än och vinsten i prestanda med en 2500k i full oc mot 3770 är absolut minimal kanske nån enstaka fps i bf4 om ens det så för spel tycker jag det är att kasta pengarna i sjön

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w