Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Mar 2007

Frågor ang projektor

Hej, har nyligen flyttat in i en ny lägenhet och vid flytt så gick min gamla TV sönder.
Har gått och funderat lite till och från att testa på projektor, men det är bara 3 meter från väggen till vägg där den ska sitta!
Är det ett för litet avstånd eller funkar det bra?

Har med blivit erbjuden att köpa en begagnad projektor, det är en epson eh-tw5900, 4 st 3D glasögon medföljer. Säljaren vill ha 5500 KR för den och den är i mycket gott skick, använd i ca 2 år.

Hur lång livstid har en lampa i en sådan projektor, har läst att dom kan kosta upp till 3000 kr nypris.

Sen gäller det duk, är helt oinsatt i den marknaden så skulle gärna få tips på bra och prisvärda dukar!

Crummy laptop DeLux!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Du har läst att lampan kan kosta upp till 3000 men passade inte på att kolla upp själv vad din lampa kostar? http://www.projectorlamp.se/epson/eh-tw5900.html

brinntid för en lampa är ca 2500-5500 timmar beroende på vad det är för modell och vad man kör dom i för mode.
Just den modellen du har fått erbjudande på skulle inte jag välja då du behöver ha väldigt mörkt i ditt rum om du vill titta på film.
Finns nya projektorer idag som kan leverera mycket till samma pris som du får din begagnade för. Projektor duk, Vad vill du ha? finns i olika tum och motordrivna / manuella. generellt så kan du köpa vilken du känner för över 1000 kr och bli helt nöjd.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Neonodia:

Du har läst att lampan kan kosta upp till 3000 men passade inte på att kolla upp själv vad din lampa kostar? http://www.projectorlamp.se/epson/eh-tw5900.html

brinntid för en lampa är ca 2500-5500 timmar beroende på vad det är för modell och vad man kör dom i för mode.
Just den modellen du har fått erbjudande på skulle inte jag välja då du behöver ha väldigt mörkt i ditt rum om du vill titta på film.
Finns nya projektorer idag som kan leverera mycket till samma pris som du får din begagnade för. Projektor duk, Vad vill du ha? finns i olika tum och motordrivna / manuella. generellt så kan du köpa vilken du känner för över 1000 kr och bli helt nöjd.

Tack för svar, har du något tips på en likvärdig projektor i samma prisklass? Kommer att köpa mörkläggningsgardiner men man vill ju inte ha dom nerdragna dygnet runt om man bara kollar lite kvälls tv på den.
Kan tillägga att jag är helt ointreserad av dagens 3D teknik.

Tror att en 100 tums duk blir bra där jag har tänkt ha den, efter som man är så van att allt körs i widescreen så blir 16:9 bra på den med. Behöver inte någon motordriven eftersom jag inte kommer att använda väggen bakom för något.

Crummy laptop DeLux!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vad gäller lämpliga projektionsavstånd så beror det på modell, det brukar finnas tabeller i manualen, men de mest vidvinkliga projektorerna klarar 100" på 3m avstånd.
Nec har tex en proj som ger 0,377/1 dvs 100" på 38" projektionsavstånd, dvs 87 cm från duken.
Tekniken finns men inte på de billiga modellerna.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

just EH-TW 5900 ska klara 100" på ett avstånd mellan 2.94m-4.8m så dvs du kommer troligen kunna ha strax under 100" iom att projektorn i sig bygger ut ca 30cm från väggen så du hamnar väl på ungefär 2.6-2.7m mellan duk och projje så borde bli iaf 80-90" nånting

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av mrqaffe:

Vad gäller lämpliga projektionsavstånd så beror det på modell, det brukar finnas tabeller i manualen, men de mest vidvinkliga projektorerna klarar 100" på 3m avstånd.
Nec har tex en proj som ger 0,377/1 dvs 100" på 38" projektionsavstånd, dvs 87 cm från duken.
Tekniken finns men inte på de billiga modellerna.

Jo har läst runt lite om projektionsavstånd, är ganska exakt 3,2 M från mitten av väggen till baksida av projektor. Dock så vet jag ej om jag ska köpa den jag blivit erbjuden pga att jag ej får fram ett nått humm om hur pass länge lampan har brunnit, så gissar att den nog behövs bytas innom ett år och då är det ju inte så prisvärt att köpa den!

Skrivet av Rouge of Darkness:

just EH-TW 5900 ska klara 100" på ett avstånd mellan 2.94m-4.8m så dvs du kommer troligen kunna ha strax under 100" iom att projektorn i sig bygger ut ca 30cm från väggen så du hamnar väl på ungefär 2.6-2.7m mellan duk och projje så borde bli iaf 80-90" nånting

Jo fast hur mäter dom det exakt? Vägg till vägg har jag 3 meter, dock mitt av vägg till andra sidan tak är det ju runt 3.15.. fast som jag skrev tidigare så kommer jag nog inte att köpa den projektorn eftersom att jag nog åker på ett lamp byte relativt snart så det blir nog inte värt det då!

Crummy laptop DeLux!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om du kollar i projektormanualerna så finns det uppgifter om var optiska centrumet sitter och avstånd vs storlekstabeller sedan är det bara att mäta och räkna lite för att se om man kan nå den storlek man vill på det avstånd man har.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.