Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Koppling hemmabiosystem

Jag har fått ett system Limited Label ACR 6.1 utan bruksanvisning... Har en tv Thomson 40FT2253. Hur f-n kopplar jag ihop det?? Har en DVD, Dantax Modell DVD 915.
Snälla någon, förklara hur jag gör! Har högtalare o kablar överallt!
Är inte helt oteknisk, men detta begriper jag inte!

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Svårt att hitta detaljer över dessa ganska udda grejer, men TV lite enklare.

Ta en bild på baksidan av DVD spelaren, samt en bild på baksidan av förstärkaren. och visa här.

Vad för högtalare har du?

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Hej!

Om det är den jag hittade på prisjakt, så ska den ha 7st analoga RCA-Ingångar, det är dom som är vita och röda, och sitter i bak på recivern.

Det finns en kabel som heter RCA-Kabel, som är röd och vit med två hanar i varje ände, dom ska in i din tv, och in i uttaget på din reciver.

Så långt bör allting vara ganska enkelt, och det du gör här näst är att du kollar om du har RCA utgångar på din dvd, isof kopplar du in dom på recievern också.
Lägg väl märke till vart du kopplar in dom, eftersom den bör ha olika kanaler för dom olika ingångarna, och dom brukar ha olika namn, ex. TV / DVD / *Insert random name*, och när du kollar på ex. tv'n så får du trycka på kontrollen att du vill att den ska spela upp ljudet ifrån den kanalen som tvn är inkopplad på.

Om du kopplar dvd'n till tv'n, så bör du kunna köra samma ljudkanal, men då måste tv'n vara på, vilket kan ställa till det om du ex. brukar spela musik via dvd'n.
Sedan finns det också en kabel som är RCA-3,5mm. Denna kabel gör så att du får en "vanlig" 3.5mm plugg som du kan koppla in i ex. dator eller mobiltelefon, för att lättare kunna spela upp ljud från andra källor

Hoppas du förstår, annars kan jag rita en bild.

Mvh

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är ju nån gammal receiver ? Har den hdmi så är det nog det enklaste annars kopplar du in dvdn med toslink, ordna gärna bilder på baksidorna.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Tyvärr ingen HDMI på förstärkaren.
Nwrk. Har kopplat till tv. (DVDn struntar jag i så länge) Låter ingenting! Måste jag ändra nåt på tvn?
RCA kopplat till tv på förstärkaren och Audio L R på tv.
Kan inte ta bild nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Kolla så att du har kopplat det på "Out" kanalen på tv'n, så att det verkligen skickar ut ljudet.
Det är lite svårt utan att se hur det ser ut tyvärr, så bild är väldigt uppskattat

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Tvn verkar ha koaxial digitalutgång, använd den.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Verkar vara tvn som spökar. Har fått ljud när jag kopplar till DVD. Ska få låna en kabel att koppla till hörlurs uttaget i morgon. Hoppas det funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av smurfan4:

Tyvärr ingen HDMI på förstärkaren.
Nwrk. Har kopplat till tv. (DVDn struntar jag i så länge) Låter ingenting! Måste jag ändra nåt på tvn?
RCA kopplat till tv på förstärkaren och Audio L R på tv.
Kan inte ta bild nu.

Det där låter som att det är kopplat till "in" på TVn.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Finns inget annat att koppla i. Har testat allt nu.