Permalänk
Medlem

Sweclocker tycks ju tycka bra om h80/h100, men det testsystemet var förstås inte Haswell-e baserat.

Vattenkylning (ej custom tills vidare) eller luftkylning är frågan...

Permalänk
Medlem

Dark Rock Pro lämnar inte mycket utrymme under fläkten. "Low profile" som rekommenderas i allmänhet verkar det som, vilket talar för vattenkylning.

Permalänk
Medlem

På Noctua NH-D14 har man åtminstone möjligheten att höja fläkten ca 20mm för högre RAM. Någon som kör denna konfiguration med t.ex Vengeance/Dominator minnen?

Permalänk
Avstängd

Har du höga ramminnen så är det nog bäst för dig att köra nån form av sluten vattenkylnings-lösning. Då vet du iaf att dina minnen kommer få plats och det kanske är det viktigaste, även om NH-D14 / Corsair h80i presterar ungefär lika.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Själv valde jag en simpel 212EVO alla minnen får plats under den med lite modifikation med fläkt fästet

Nu så kommer det kanske inte fungera för dig om du tänkt överklocka och så. vet heller inte om ditt chassi skulle fungera så bra på det viset heller

funkar i ett RV05

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om du tänker lära dig lite överklockning och satsa på det så skulle jag inte skaffa något mindre än en Noctua U-14s. Vill du ha slutna vattenkylare istället så blir det minst en h105 - gärna h110. De här processorerna alstrar ganska mycket värme vid överklockning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om du tänker lära dig lite överklockning och satsa på det så skulle jag inte skaffa något mindre än en Noctua U-14s. Vill du ha slutna vattenkylare istället så blir det minst en h105 - gärna h110. De här processorerna alstrar ganska mycket värme vid överklockning.

Ja jag har insett det. Möjligen kan U-14s vara tight nog för att klara även Vengeance/Dominator minnen (med innersta minnesplatser tomma). Det verkar inte som att h100+... går in i ett FDR3 utan modifikation, vilket gör h80i eller just Noctua U-14 till kandidater.

" Full RAM compatibility on LGA2011
With its 52mm slim design tailor-made for LGA2011, the NH-U14S will not overhang the RAM slots on this platform, thus guaranteeing full compatibility with tall memory modules. On some LGA115x and AMD motherboards, the front fan may overhang the first RAM slot, so standard height RAM (up to 32mm) should be chosen when using the first slot."

Låter betryggande. Så preliminärt känns U-14s som det bästa alternativet!

Permalänk
Medlem

Jag har Corsair H100i som jag kan rekommendera.
Har ett fönster i datorchassit. Och de ser bra ut med kylaren ihop med mina Corsair minnen.
Sen har iaf jag fått uppfattningen av att en highend-hightowerkylare är minst lika bra/bättre. Men de är inga större skillander. Så har du plats för en H100i så rekommenderar jag de.

Sen finns de alltid måndagsexemplar som folk nämnt i tråden, pumpar som låter tex. Men jag är nöjd med min kylare.
Ända nackdelen jag upplevt är att jag kan inte ställa in den ordentligt i windows 8.1. Men jag ställde in den redan när jag körde windows 7. Och de sparas som en profil i kylaren. Så har inte behövt ändra i win8.1.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

" Full RAM compatibility on LGA2011
With its 52mm slim design tailor-made for LGA2011, the NH-U14S will not overhang the RAM slots on this platform, thus guaranteeing full compatibility with tall memory modules. On some LGA115x and AMD motherboards, the front fan may overhang the first RAM slot, so standard height RAM (up to 32mm) should be chosen when using the first slot."

Låter betryggande. Så preliminärt känns U-14s som det bästa alternativet!

Ja, precis. Den ligger på min inköpslista som sagt. Vilket moderkort och chassi kommer du köra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Ja, precis. Den ligger på min inköpslista som sagt. Vilket moderkort och chassi kommer du köra med?

Fractal Design R3 men jag funderar på att byta. Moderkortet blir MSI gaming 7. Jag ska nog ge U14-s en chans oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

Fractal Design R3 men jag funderar på att byta. Jag ska nog ge U14-s en chans oavsett.

Jag kommer använda mitt gamla R3 också. Skiter det sig fullständigt får jag väl byta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag kommer använda mitt gamla R3 också. Skiter det sig fullständigt får jag väl byta...

Ja, jag resonerar liknande i och med jag byter ut de flesta komponenter ändå.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Duuude:

Jag behöver lite hjälp att välja CPU-kylare till Haswell-E 2011-3? Vad rekommenderar ni? Jag har rätt höga minnen så den måste vara relativt kompakt.

Jag har tittat på:

Corsair H55 Hydro Series CPU Kylare

Noctua NH-U9B SE2

Jag har ingen erfarenhet av vattenkylning, men Corsair H55 och liknande är väl helt slutna (underhållsfria?) system? Eller, finns det kanske prisvärda luftkylare som ger mer för pengarna?

Rekommenderar återigen Noctua NH-D15, men dom enda minnena som den inte klarar i dual fan mode är Corsair Dominator Platinum som är 35mm höga. Andra fläkten klarar bara 32mm höga minnen. Kör low profile-minnen så klarar du höjden!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Rekommenderar återigen Noctua NH-D15, men dom enda minnena som den inte klarar i dual fan mode är Corsair Dominator Platinum som är 35mm höga. Andra fläkten klarar bara 32mm höga minnen. Kör low profile-minnen så klarar du höjden!

Jag har NH-D15 med Corsair Dominator platinum under fläkten, det klarar den av utan problem, dock får man sätta fläkten lite högre upp än normalt, och det fungerar utmärkt!

MVH

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för all input. Det blir en U-14s som förhoppningsvis räcker långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

Jag får tacka för all input. Det blir en U-14s som förhoppningsvis räcker långt!

Jag köpte den kylaren till en 5820k men hann inte installera förrän idag. Tror inte du kommer bli besviken för än så länge verkar det fungera ypperligt. Inte ivägen för något och kyler fint på ett stillsamt sätt.