Permalänk
Medlem

Deliddade nyss min 4690K. Körde test före och efter under samma förhållanden. Resultatet, ja..

20-25grader svalre efter delid

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

det är ju skandal att det ger så mycket med en delid, speciellt på devil's canyon. vill inte ens tänka på hur mycket jag skulle vinna på delid på min 4770k, kanske t.om. köra utan ihs med ek naked ivy mount.

Permalänk
Medlem

Ja, det är helt sjukt. Att intel inte bara kostar på en bra pasta direkt.
Körde med: http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-pro/ mellan chippet och IHS. Mellan IHS och kylare är det samma pasta i de båda testen..

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ja, det är helt sjukt. Att intel inte bara kostar på en bra pasta direkt.
Körde med: http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-pro/ mellan chippet och IHS. Mellan IHS och kylare är det samma pasta i de båda testen..

Rätt så konstigt faktiskt. Jag tror nog att de flesta kunder gärna betalar någon hundring/whatever extra, för att få allt bra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

som jag förstått det med 4690k är att absolut ej köra prime95 i adaptive mode. Men om man ställer manuellt så skall det funka, men nog bäst hålla sig till Aida.

//Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

som jag förstått det med 4690k är att absolut ej köra prime95 i adaptive mode. Men om man ställer manuellt så skall det funka, men nog bäst hålla sig till Aida.

//Hampus

Går ju uppenbarligen bra att köra andra test än Aida efter man bytt kylpasta. Enda anledningen till Aida fungerar så "bra" är för att det inte belastar lika hårt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Går ju uppenbarligen bra att köra andra test än Aida efter man bytt kylpasta. Enda anledningen till Aida fungerar så "bra" är för att det inte belastar lika hårt.

prime är inte bra alls med adaptive då det skiter i gränsen man har satt och kör på. funkar väl bra om man använder manual när man kör det dock.

Permalänk
Medlem

Jag har ärligt talat noll koll på Prime. Körde några test för några år sedan på min 2500K och såg då att linpack belastade lite hårdare än default prime så har bara kört på linpack sedan dess.

Testade Aida64 med default inställningarna, processorn min peakade på 46W förbrukning medan Linx 0.6.5 går upp i 76W.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

What? Nej, nej och åter nej. Smeta ut det med ett finger är ju helt idiotiskt, och du behöver inte täcka hela IHSen, mitten är viktigast. Det är där kärnorna sitter.

alltså vad är det här för illusion folk verkar lida av?

HS:en har skitdålig värmeöf från processorn,den värms upp radiellt från värmekällan och är relativt plan.
När du monterar en kylare på denna, så har du grov yta mot grov yta (förutsatt att du inte lappar din processor och kylare då) och behöver varenda jävla kvadratmilimeter du kan få för värmeöverföring mellan kylare och HS.
Att sprida med ett finger är bättre än kreditkort för 1. du slipper få kylpasta i plånboken samt 2. du får ett lagom tunt OCH ojämnt lager som kan spridas mha tryckapplicering från processorkylaren.

https://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4 se denna video tex.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

alltså vad är det här för illusion folk verkar lida av?

HS:en har skitdålig värmeöf från processorn,den värms upp radiellt från värmekällan och är relativt plan.
När du monterar en kylare på denna, så har du grov yta mot grov yta (förutsatt att du inte lappar din processor och kylare då) och behöver varenda jävla kvadratmilimeter du kan få för värmeöverföring mellan kylare och HS.
Att sprida med ett finger är bättre än kreditkort för 1. du slipper få kylpasta i plånboken samt 2. du får ett lagom tunt OCH ojämnt lager som kan spridas mha tryckapplicering från processorkylaren.

https://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4 se denna video tex.

Låter vettigare att köra ett kreditkort. Smeta ut med fingret låter som GhettoMod 3.0

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Låter vettigare att köra ett kreditkort. Smeta ut med fingret låter som GhettoMod 3.0

Måhända att det ltåer vettigare, mne i min erfarenhet blir det alltid tjockare än utknådat/laddat/smetat över cpun med fingret.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

alltså vad är det här för illusion folk verkar lida av?

HS:en har skitdålig värmeöf från processorn,den värms upp radiellt från värmekällan och är relativt plan.
När du monterar en kylare på denna, så har du grov yta mot grov yta (förutsatt att du inte lappar din processor och kylare då) och behöver varenda jävla kvadratmilimeter du kan få för värmeöverföring mellan kylare och HS.
Att sprida med ett finger är bättre än kreditkort för 1. du slipper få kylpasta i plånboken samt 2. du får ett lagom tunt OCH ojämnt lager som kan spridas mha tryckapplicering från processorkylaren.

https://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4 se denna video tex.

Du ser ju själv i videon varför man inte ska sprida kylpastan, man får luftbubblor mellan heatspreadern och kylaren och luft fungerar som isolator.
Sedan om kylpastan kanske inte sprider sig perfekt direkt så betyder det inte att det blir sämre med tiden. Kylaren kan sitta med mycket högre tryck än det han lyckades åstakomma med sin plastbit, och när man belstar processorn så blir även kylpastan varmare och får lägre viskositet och kan sprida sig bättre. Ett tunt sträck över kärnorna på processorn är den bästa metoden för kylare med plan botten.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT