Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009

PCI-e 3.0 x16 @ 1x 1.1 (2.0)

Hej.

Jag har lite problem med mitt moderkorts PCI-express bus. Grafikkortet visas bara gå i 1x 1.1 i GPU-z och när jag kör igång render test så går den upp till x1 2.0. Jag vet inte om detta påverkar mina spel eller om det är en bugg. Har haft massiva fps problem med Worls of Tanks, men jag tror det beror på min ISP snarare än min dator. Dock vill jag utesluta alla faktorer om möjligt. Andra spel funkar som de skall (tror jag).

Det jag har provat är:
Installerat om gravikdrivrutinerna efter att ha avinstallerat med DDU.
Stresstestat
Provat olika strömsparlägen, kör för tillfälltet Performance

Jag har ännu inte installerat om OS, men jag installerade Win 8.1 för inte så länge sedan. Min hårdvara syns i sign, har även ett nätverkskort i en PCI-e x1. Jag har läst trådar av folk som har samma problem, men jag har inte hittat någon lösning.

Om någon har något som helst tips så vore jag tacksam!

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av netbuddy:

Hej.

Jag har lite problem med mitt moderkorts PCI-express bus. Grafikkortet visas bara gå i 1x 1.1 i GPU-z och när jag kör igång render test så går den upp till x1 2.0. Jag vet inte om detta påverkar mina spel eller om det är en bugg. Har haft massiva fps problem med Worls of Tanks, men jag tror det beror på min ISP snarare än min dator. Dock vill jag utesluta alla faktorer om möjligt. Andra spel funkar som de skall (tror jag).

Det jag har provat är:
Stresstestat

Jag har ännu inte installerat om OS, men jag installerade Win 8.1 för inte så länge sedan. Min hårdvara syns i sign, har även ett nätverkskort i en PCI-e x1. Jag har läst trådar av folk som har samma problem, men jag har inte hittat någon lösning.

Kör en validation å klistra in länken här så får experterna kanske lite mer att gå på
Kanske om du har möjlighet även från CPU-Z det kan ju inte skada

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av netbuddy:

Hej.

Det jag har provat är:
Stresstestat

Är det den i5:an du kör i sign så har den inte PCI-e 3.0 utan endast 2.0 som den ju också visar. Men förlusten är ändå försumbar så "don´t worry".

Edit: Såg nu att du enbart hade 1x 2.0 och det är inte bra! Har du kortet i den översta platsen?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

I GPU-Z finns en funktion där man kan belasta grafikkortet lite lätt för att kunna se korrekt busshastighet. Om kortet inte belastas så körs det i en lägre, typ x2. Men det stämmer att du har PCI-E 2.0 - 3.0 kom först med en senare generation moderkort. Du ska dock fortfarande kunna få ut iaf minst x8.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,7 Ghz @ 1,27v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Asus PB278Q @ 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Jalle64:

Är det den i5:an du kör i sign så har den inte PCI-e 3.0 utan endast 2.0 som den ju också visar. Men förlusten är ändå försumbar så "don´t worry".

Edit: Såg nu att du enbart hade 1x 2.0 och det är inte bra! Har du kortet i den översta platsen?

Nej, 3.0 kommer jag ju inte att få förstås, det blir 2.0. Det står bara så i GPU-z av någon anledning.

Skrivet av Xyborg:

I GPU-Z finns en funktion där man kan belasta grafikkortet lite lätt för att kunna se korrekt busshastighet. Om kortet inte belastas så körs det i en lägre, typ x2. Men det stämmer att du har PCI-E 2.0 - 3.0 kom först med en senare generation moderkort. Du ska dock fortfarande kunna få ut iaf minst x8.

Jag har använt den fuktionen, "Start Render Test", men det enda den gjorde då var att gå upp till x1 och 2.0 istället för 1.1.

Dock har jag löst det nu! Jag tog ur nätverkskortet samtidigt som jag tog ur och satte tillbaks grafikkortet. Nu fungerar det med x16 2.0, dock vet jag inte om det berodde på nätverkskortet eller om det bara var glapp i PCI-e porten.

Tack för era svar.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2