Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004

Tyst kylare till 4690K

Yo!

Det är så att jag precis köpt mig ett uppgraderingskit och vill inte gärna sitta med kylaren som följer med processorn.
Idag har jag en evo 212 men tyvärr så har jag "tappat" bort lådan med bakplåten till intel-plattformen så jag kan alltså inte använda den.
Vad har ni för tips på kylare? Jag vill ha datorn tyst men samtidigt relativt bra kyld om man skulle vilja klocka processorn något framöver.
Pris spelar ingen roll men jag vill inte hålla på med vattenkylning.
Jag har tittat lite på noctuas kylare och de verkar hålla hög klass, stämmer det?
Tar gärna emot lite input och tips från er!

Tack på förhand!

/Sebbe

"Happiness is only real when shared"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Av ditt inlägg kan jag tolka följande:

*Ingen fast budget
*luftkylning

Jag skulle ta en titt på vilka kylare som fått utmärkelsen "Toppklass" här på forumet och sedan välja bland dessa. Generellt ska du hålla utkik efter Be Quiet! och Noctua som du själv nämnt

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

nh-u12s, nh-u14s, nh-d15

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Sennheiser HD598 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2006

En sak man bör vara uppmärksam på om man har 4 st ram-moduler (över 32mm höga) och/eller ett kort i den första pci-e slotten är att kylaren inte är i vägen för dessa. Jag vet att noctua nh-u12s är inga problem, nh-d15 är sjukt stor speciellt i två-fläktskonfiguration, och att nh-u14s är stor, men bör passa de flesta system.

Själv håller jag på att bygga en dator med en 4790K på ett asus sabertooth z97 mark 2 och 4 st G.skill tridentx (54mm höga, så ram-clearence är ett problem för mig). Jag väntar fortfarande på att moderkortet ska levereras... så jag hoppas att den nh-u14s som jag har ska passa. Jag vet att det kommer vara milimetermarginaler som gäller... Jag kan rapportera tillbaka när jag har fått delarna.

Vad jag har förstått av recensioner på nätet så är större bättre när det kommer till kylning/ljudprofil från noctua, förutsatt att man får plats i lådan

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Okt 2008

Jag har en Noctua NH-D15. Kom från en Corsair H50 i mitt gamla system, och är mycket nöjd med bytet. Klarar mig dessutom utan problem med bara en fläkt - två medföljer i paketet. Har dock inte känt något behov att sätta in den andra ännu eftersom kylningen är så pass bra och ljudnivån väldigt låg.

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Leta rätt på vad du behöver för att få 212an att passa. Om du inte hittar det så köp en ny.
Sedan slänger du fläktarna som hör till och köper två Noctua NF-F12 PWM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057
Knäpptyst och svalt.

En DATA med windowsprocessor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av CJ1stream:

Leta rätt på vad du behöver för att få 212an att passa. Om du inte hittar det så köp en ny.
Sedan slänger du fläktarna som hör till och köper två Noctua NF-F12 PWM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057
Knäpptyst och svalt.

Då kan ju TS lika gärna köpa en noctua nh-u12s från början... kostar typ lika mycket...

BTW fick moderkort idag. Allt passar som det ska. Minnesmodulen i slot 1 ligger emot fläktens ytterhölje, men det är inte något problem.

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av pallee:

En sak man bör vara uppmärksam på om man har 4 st ram-moduler (över 32mm höga) och/eller ett kort i den första pci-e slotten är att kylaren inte är i vägen för dessa. Jag vet att noctua nh-u12s är inga problem, nh-d15 är sjukt stor speciellt i två-fläktskonfiguration, och att nh-u14s är stor, men bör passa de flesta system.

Själv håller jag på att bygga en dator med en 4790K på ett asus sabertooth z97 mark 2 och 4 st G.skill tridentx (54mm höga, så ram-clearence är ett problem för mig). Jag väntar fortfarande på att moderkortet ska levereras... så jag hoppas att den nh-u14s som jag har ska passa. Jag vet att det kommer vara milimetermarginaler som gäller... Jag kan rapportera tillbaka när jag har fått delarna.

Enligt Noctuas specifiktioner ska u-14s pass för "tall memory modules".

EDIT: såg din sista rapport - goda nyheter!