Permalänk

pc > hdmi på tv (ingen bild)

Har precis köpt mig en ny tv.. (SAMSUNG UE65H6475 )

Har en stationär dator med ett radeon 6870 med hdmi ingång på som jag tänkte använda att koppla till tvn med men får det inte att fungera.
Har uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna och tvn är också uppdaterad till senaste version...

Hdmi kabel än 10 m lång.. Så misstänkte att det kunde ställa till med problem... Så provade koppla till tjejens bärbara och då dyker bilden upp direkt på tvn.

När jag kollar inställningarna på datorn så ser jag både datorskärmen + tvn.. Så tvn upptäcks av datorn men får ingen bild eller ljud.. Har såklart ändrat på tvn så det stämmer överens med vilken hdmi port den används från pcn.

Har provat hdmi kablar men ingen skillnad...

Någon som har förslag på lösning?

Permalänk
Medlem

Långa hdmi kablar har ofta bara en riktning. Har du kollar att du har kopplat rätt håll?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Långa hdmi kablar har ofta bara en riktning. Har du kollar att du har kopplat rätt håll?

Provade nu att ta kabeln som den var just nu och satte den i tjejens bärbara och bilden studsar upp direkt...
Så det är bara från min egen som det inte fungerar.. Tycker inte hdmi borde vara trasigt när tvn trots allt dyker upp i bildinställningarna?

Permalänk
Lego Master

On a hunch...vad har du mer inkopplat till ditt grafikkort i datorn?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

On a hunch...vad har du mer inkopplat till ditt grafikkort i datorn?

Jag kör datorskärmen som är dvi till skärmen.. och tvn nudå förstås.

Permalänk
Medlem

DVI och HDMI utgångarna delar samma bandbredd, ditt grafikkort pushar antagligen dual-link DVI åt skärmen vilket gör att HDMI:n syns men inte går att koppla till... upplevt precis samma med 6870/6950/7950 kort.

Lösning 1. Köp en displayport till HDMI adapter för tv (mini-dp/DP beroende på kort)
Lösning 2. Köp en single-link DVI kabel till din skärm.. fungerar för mej men kan ej garantera.
Lösning 3. Köp en displayport/mini-displayport till DVI adapter till din skärm

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem

Flytta DVI kabeln till den andra DVI porten. HDMI och ena DVI porten bruka dela krets (som en inbyggd HDMI adapterar) så att man får 1 av 3 fel.
1 skärm utan bild
2 skärmar utan bild
bild på alla men inställningarna buggar ur totalt.

Ja antar att du inte satt HDMI kabeln i moderkortet vilket är ett vanligt misstag för då får du inte heller bild så länge det sitter ett separat grafikkort i datorn.

Permalänk
Skrivet av Neomeow:

DVI och HDMI utgångarna delar samma bandbredd, ditt grafikkort pushar antagligen dual-link DVI åt skärmen vilket gör att HDMI:n syns men inte går att koppla till... upplevt precis samma med 6870/6950/7950 kort.

Lösning 1. Köp en displayport till HDMI adapter för tv (mini-dp/DP beroende på kort)
Lösning 2. Köp en single-link DVI kabel till din skärm.. fungerar för mej men kan ej garantera.
Lösning 3. Köp en displayport/mini-displayport till DVI adapter till din skärm

Jag kollade nu och det är en single link dvi kabel jag har till skärmen..
Kanske får kolla på displayport adapter där då...

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Flytta DVI kabeln till den andra DVI porten. HDMI och ena DVI porten bruka dela krets (som en inbyggd HDMI adapterar) så att man får 1 av 3 fel.
1 skärm utan bild
2 skärmar utan bild
bild på alla men inställningarna buggar ur totalt.

Ja antar att du inte satt HDMI kabeln i moderkortet vilket är ett vanligt misstag för då får du inte heller bild så länge det sitter ett separat grafikkort i datorn.

Jag har provat båda dvi kontakterna för datorskärmen.. På ena dvi porten så spårar inställningarna ur helt.. kan inte välja "extend these displays" eller något för den säger att det inte fungerar typ.

Har bara hdmi på grafikkortet.. inget internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av overclock26:

Jag har provat båda dvi kontakterna för datorskärmen.. På ena dvi porten så spårar inställningarna ur helt.. kan inte välja "extend these displays" eller något för den säger att det inte fungerar typ.

Har bara hdmi på grafikkortet.. inget internt.

Okej, ditt kort lär ha åtminstone 1 displayport (den som ligger nära hdmi men inte är hdmi..)

Orsaken till varför DVI i ena dvi-utgången ballar ur borde bero på att det i plåten vid utgången står "VGA"..
detta är alltså en analog utgång, som funkar med analog DVI eller också prima med DVI till VGA adapter som många kör med

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme