Apple Watch klarar inte simturen

Permalänk
Melding Plague

Apple Watch klarar inte simturen

Efter den inledande presentationen framkommer fler detaljer om Apples smarta klocka Watch, inte minst om den finurliga navigationen. Samtidigt väcks frågor om vattentåligheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite sådär att de inte uttalar sig om batteritiden, det är svårt att tolka det som någonting annat än att den är riktigt, riktigt usel.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en smart klocka?
Ja 32 31.7%
Nej 49 48.5%
Vet inte/osäker 20 19.8%

101 100%

Än så länge

Klart man vill ha EN. Själv funderar jag på 3st

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Klarar inte en dusch ens......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

3100kr?

Köp en Nexus 5 och tejpa fast på armen.

Mycket coolare klocka.

Permalänk
Medlem

Inte vattentålig.. jadu snacka om löjligt! Har en dyr finklocka som är mekanisk ifrån 70talet och fanime även den klarar vatten!

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Poängen med smarta telefoner är "allt-i-ett"-faktorn. Varför ska jag ha ännu en pryl på handleden som har mjukvara och kräver laddningar regelbundet?

Nej, det finns inte en chans att jag skulle köpa en sådan här. Ett klassiskt ur är ett måste för varje man som vill bli tagen på allvar, men denna har för hög nördfaktor.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skäggig legend

Jag väntar till nästa generation. (om ens då...)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Geeks Gaming

att man inte kan köra den utan iphone gör att den blir helt värdelös för mig. jag gillar idén av att ha med den när man springer, men då vill jag ju inte ha en iphone med mig också, då kan man ju lika gärna skita i klockan..

Gör om gör rätt!

Permalänk
Inaktiv

Att de inte ens är vattentåliga fick mitt intresse från MÅSTE HA EN till .....nej. När prislappen dessutom landar på minst 3000kr så kan jag inte annat än skratta åt produkten.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är enligt mig apples smartklocka rent utav riktigt ful. Jag trodde verkligen apple skulle göra något bra här.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Citat:

Enligt Apple ska det däremot inte vara några problem med damm och fukt, exempelvis en svettig handled eller ett plötsligt regnoväder. Det ska även gå att tvätta händerna utan att behöva oroa sig för att klockan stryker med på kuppen.

Låter som att den klarar 50 meters vattentryck,som de flesta klockor. Det krävs 100 meter vattentryck för att klara av dusch och bad.

Ni som totaldissar klockan på grund av detta, hur vattentåliga är era armbandsur?

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem

Tar denna klocka vilken dag som helst i veckan om man jämnför vad Android har att erbjuda. Visa text på en rund klocka...

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Largo-Sama:

Låter som att den klarar 50 meters vattentryck,som de flesta klockor. Det krävs 100 meter vattentryck för att klara av dusch och bad.

Ni som totaldissar klockan på grund av detta, hur vattentåliga är era armbandsur?

garmin 310XT klarar vattentryck ner till 50 meter och den går att simma/bada med...

Jag hade velat att iWatch skulle ersätta 310XT, men ja är väl fortfarande bara en dröm...

Permalänk
Medlem

Enda egentliga funktionen jag ser med detta är att kunna byta låt i lurarna utan att ta upp mobilen, men de flesta vettiga hörlurar har ju någon slags kontroll på sladden ändå.

Utöver det föredrar jag ett klassiskt armbandsur. Stiligare och så slipper man ladda varje natt.

Permalänk
Medlem

För att någon utav dessa klockorna skall vara intressant för mig så krävs det att jag ska kunna lägga min telefon och min klocka på en laddbricka. Jag pallar inte ha fler laddare och laddsladdar. Släng gärna med vettig bt-handsfree med samma typ av laddning också

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Tar denna klocka vilken dag som helst i veckan om man jämnför vad Android har att erbjuda. Visa text på en rund klocka...

För mig är en smartklocka ett kompliment till en mobiltelefon. Jag vill inte läsa mail på den. Jag vill inte surfa på den. Det jag vill ha en smartklocka till är att byta låt, se en liten del av mina senaste inkomna SMS samt att den ska se lite classy ut. Lite som motorola 360. Jag vill inte ha en till självstående enhet. Jag vill ha ett kompliment till mina nuvarande.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att man ska kunna kasta ett öga på gps:en är mycket värt också

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte hur smarta klockor ens har lämnat ritbordet. Förstår verkligen inte syftet med att ha ytterligare en pryl som gör samma sak som den jag redan har i fickan.

Den enda vettiga funktionen som verkar finnas är att kunna pinga sin telefon om man har förlagt den någonstans. Knappast värt några pengar dock.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Låter som att den klarar 50 meters vattentryck,som de flesta klockor. Det krävs 100 meter vattentryck för att klara av dusch och bad.

Ni som totaldissar klockan på grund av detta, hur vattentåliga är era armbandsur?

IP68 specificerar 3m som det vattentryck som produkten ska klara för att vara vattentät.
Sony smartwatch 3 är IP68 klassad vet inte hur det är med Samsung och de andra. En klocka ska vara vattentät vissa motionerar tex. genom att simma.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Klarade Gear S vatten?

Permalänk

Ser jätteintressant ut, klocktekniken kanske inte är heeelt mogen ännu men ses fram emot!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som en gen1 pryl men efter att nu ha sett keynoten är jag mindre skeptisk till den då smaken är som baken vad gäller utseende. Den kommer garanterat sälja men gen1 som sagt, första iphone var inte utan problem den heller men den sålde bra mer än alla andras tidigare smartphones.

Apple watch gen2 lär garanterat korrigera de större bristerna. Ska bli intressant att se vad som sker framöver både hos apple och konkurrenter då den lär säkert påverka branschen då hårdvaran knappast inte är lika imponerande som mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av AlvarBerglind:

garmin 310XT klarar vattentryck ner till 50 meter och den går att simma/bada med...

Jag hade velat att iWatch skulle ersätta 310XT, men ja är väl fortfarande bara en dröm...

Nej, 50 meter är inte tillräckligt för att bada med. Möjligtvis att man klarar det om man har tur, men en klocka på 50 meter är inte avsedd att bada med.

Statiskt och dynamiskt tryck
Så här ska man tolka klassificeringen:

3 ATM/30 meter = Vattenskyddad. Klockan klarar att bli nedstänkt.
5 ATM/50 meter = Vattentät. Klockan klarar enstaka, korta tillfällen i vatten.
10 ATM/100 meter = Vattentät. Klockan klarar bad och simning.
20 ATM/200 meter = Vattentät. Klockan klarar dykning.

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem

So freaking megafail.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade glatt spenderat många tusenlappar ifall den
1. Fungerade som en telefon, utan att behöva ha telefonen i fickan..

(smart watch my arse)

Dold text

2. Om den såg ut som en vanlig stilren klocka.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

3100kr?

Köp en Nexus 5 och tejpa fast på armen.

Mycket coolare klocka.

Ja, eller varför inte ta din Nexus 5 och lite silvertejp och göra en gettomod i pannan och få en mycket coolare Oculus Rift

Sorry, men det är exakt samma dåliga tänk.

Skrivet av Raymond:

Inte vattentålig.. jadu snacka om löjligt! Har en dyr finklocka som är mekanisk ifrån 70talet och fanime även den klarar vatten!

Apple Watch klarar vatten, men inte en simtur! Stor skillnad.

Skrivet av JagdKatzen:

Poängen med smarta telefoner är "allt-i-ett"-faktorn. Varför ska jag ha ännu en pryl på handleden som har mjukvara och kräver laddningar regelbundet?

Nej, det finns inte en chans att jag skulle köpa en sådan här. Ett klassiskt ur är ett måste för varje man som vill bli tagen på allvar, men denna har för hög nördfaktor.

Jag kan mycket väl hålla med om klassiskt ur är ett måste för varje man, har själv tre Omega klockor.
Men det är ett helt annat verktyg.

Och det finns inte något "för hög nördfaktor" här.

Skrivet av AlvarBerglind:

att man inte kan köra den utan iphone gör att den blir helt värdelös för mig. jag gillar idén av att ha med den när man springer, men då vill jag ju inte ha en iphone med mig också, då kan man ju lika gärna skita i klockan..

Gör om gör rätt!

Så du vill inte att klockan ska ta del av mobilens alla fördelar? Tänk om gör rätt!

Skrivet av AlvarBerglind:

garmin 310XT klarar vattentryck ner till 50 meter och den går att simma/bada med...

Jag hade velat att iWatch skulle ersätta 310XT, men ja är väl fortfarande bara en dröm...

Men sluta, snälla sluta, att ens dra upp den jämförelsen. garmin 310XT

Min Omega kan åka till månen.....

Kan din garmin 310XT och min Omega byta låt?

fattar du, det blir lite lekskola av det hela.

Och Apple Watch klarar vatten! Men det är ju dock ingen dykarklocka

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorvMos:

Klarar inte en dusch ens......

Skickades från m.sweclockers.com

Varför har man ens klocka på sig i duschen?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte utan iphone, ful design, ingen batteriuppgift. Men den tål damm? Och kanske lite fukt?

Maken till fet, ful, funktionsoduglig fail får man leta efter.

Lycka till, Apple.

Håller för övrigt med resterande. En smartklocka skulle behöva se ut som ett stilrent armbandsur - inte som en ripoff av någon ful star-trek pryl. Kanske något för den yngre generationen?

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Nej, 50 meter är inte tillräckligt för att bada med. Möjligtvis att man klarar det om man har tur, men en klocka på 50 meter är inte avsedd att bada med.

Statiskt och dynamiskt tryck
Så här ska man tolka klassificeringen:

3 ATM/30 meter = Vattenskyddad. Klockan klarar att bli nedstänkt.
5 ATM/50 meter = Vattentät. Klockan klarar enstaka, korta tillfällen i vatten.
10 ATM/100 meter = Vattentät. Klockan klarar bad och simning.
20 ATM/200 meter = Vattentät. Klockan klarar dykning.

Tack för det tabellen.
Skulle precis leta upp den, när jag såg din post.
Många verkar inte ha en aning om ATM skalan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]