TVn brann upp. Köpa ny nu eller vänta till mellandagarna, alternativt reparera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2014

TVn brann upp. Köpa ny nu eller vänta till mellandagarna, alternativt reparera?

Hejsan,

sitter hemma hos pappa nu och medan vi kollade på TV så började det ryka som in i helvete från den. Stängde av den snabbt, väntade ungefär 1 timme och kollade igen om den funkade men får ingen bild eller ljud. Ringde supporten på Elgiganten och de sa att det fortfarande är 3 månader kvar på reklamation, vilket innebär att det kan komma en servicetekniker från LG och kolla på TVn och sedan vad de ska göra efter det fick man se då tydligen. Fick inte så jätte mycket info om det och därför är jag lite tveksam på om jag ens vill beställa en tekniker som säkerligen kostar en hel del pengar.

Hur som helst, anledningen till att jag gör den här forumposten är för att jag vill veta vad folk tycker vi ska göra. Finns det någon bra och prisvärd TV nu för ungefär 4000 kr, ska man vänta till mellandagarna och köpa en bättre tv för samma pris, eller ska man chansa på att ringa en servicetekniker som kommer o kollar på TVn? Jag kan tillägga att TVn pappa har är en LG tv som endast kostade 4000kr när vi köpte den för nästan 3 år sedan så det är inte värt det om reparationskostnaderna är dyra.

Tack på förhand
Niklas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Jag ska försöka göra min fråga så tydlig som det går:

Jag tolkar det som att om det är fel på TV:n så behöver INTE ni stå för kostnaden?

Om så är fallet så är det ju uppenbart. Vill dom skicka tekniker så go ahead, den har ju uppenbarligen gått sönder, ni får en ny eller reparerad TV. Ser inte problemet?

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Nirono:

Hejsan,

sitter hemma hos pappa nu och medan vi kollade på TV så började det ryka som in i helvete från den. Stängde av den snabbt, väntade ungefär 1 timme och kollade igen om den funkade men får ingen bild eller ljud. Ringde supporten på Elgiganten och de sa att det fortfarande är 3 månader kvar på reklamation, vilket innebär att det kan komma en servicetekniker från LG och kolla på TVn och sedan vad de ska göra efter det fick man se då tydligen. Fick inte så jätte mycket info om det och därför är jag lite tveksam på om jag ens vill beställa en tekniker som säkerligen kostar en hel del pengar.

Hur som helst, anledningen till att jag gör den här forumposten är för att jag vill veta vad folk tycker vi ska göra. Finns det någon bra och prisvärd TV nu för ungefär 4000 kr, ska man vänta till mellandagarna och köpa en bättre tv för samma pris, eller ska man chansa på att ringa en servicetekniker som kommer o kollar på TVn? Jag kan tillägga att TVn pappa har är en LG tv som endast kostade 4000kr när vi köpte den för nästan 3 år sedan så det är inte värt det om reparationskostnaderna är dyra.

Tack på förhand
Niklas

3 år gammal... Hade det funnits garanti kvar så hade ju teknikern varit gratis... Skit i teknikern och se efter på prisjakt vad du/ni kan få för pengarna som du/ni är beredda att lägga på en ny tv.

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Dimman:

Jag ska försöka göra min fråga så tydlig som det går:

Jag tolkar det som att om det är fel på TV:n så behöver INTE ni stå för kostnaden?

Om så är fallet så är det ju uppenbart. Vill dom skicka tekniker så go ahead, den har ju uppenbarligen gått sönder, ni får en ny eller reparerad TV. Ser inte problemet?

Med infon jag fick så verkar det inte speciellt säkert alls att de står för kostnaden. Med tanke på vad Puttefnasket säger så är det inte gratis när garantin har gått ut.

Skrivet av Puttefnasket:

3 år gammal... Hade det funnits garanti kvar så hade ju teknikern varit gratis... Skit i teknikern och se efter på prisjakt vad du/ni kan få för pengarna som du/ni är beredda att lägga på en ny tv.

Kollade lite på prisjakt, är inte så kunnig på tv apparater men jag har hittat en som kanske är ok. När jag själv köpte TV så köpte jag en samsung som jag tyckte såg bra ut och mest för att folk brukar säga att samsung är bäst.

https://www.dustinhome.se/product/5010792130/42lb550v är det någon som vet något om den här TVn? Den är i rätt prisklass och jag tycker själv om LG även fast just den här vi hade nu gick sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

I sverige har man 3 års reklamationsrätt för konsumenter. Bara åka in till Elgiganted och reklamera den. De har enligt Svenska lag skyldighet att ta emot reklamationen och försöka avhjälpa felet om det är ett ursprungligt fel - dvs någon komponent i TVn var felaktig eller undermålig, vilket resulterade i branden.

Efter 6 månader faller bevisbördan på ursprungligt fel på kunden. Du måste alltså bevisa att det inte var för att du inte dammsugit det och damm orsakat branden, etc.

Ta bara med den och lämna in den där.

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Jag har Sonys 600-serie 48" varianten. Fyndade under sommarrean. Riktigt nöjd med vad man får för pengarna.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL48W605BBAE/s...

Bra bild. Stor o fin. Enda minus är väl ljudet men det är väl lika på alla platt tv´n misstänker jag eftersom det inte finns plats att trycka in stora högtalare i platta tvn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Ernesto:

I sverige har man 3 års reklamationsrätt för konsumenter. Bara åka in till Elgiganted och reklamera den. De har enligt Svenska lag skyldighet att ta emot reklamationen och försöka avhjälpa felet om det är ett ursprungligt fel - dvs någon komponent i TVn var felaktig eller undermålig, vilket resulterade i branden.

Efter 6 månader faller bevisbördan på ursprungligt fel på kunden. Du måste alltså bevisa att det inte var för att du inte dammsugit det och damm orsakat branden, etc.

Ta bara med den och lämna in den där.

Tre års reklamationsrätt i all ära men som du själv säger så faller bevisbördan på TS efter 6 månader, dvs. när garantin egentligen fortfarande gäller.
Du kan ju själv göra en någorlunda kvalificerad gissning på hur pass lite "ord-mot-ord" väger i tyngd gällande bevisning av att det skulle vara ett ursprungfel.
I princip kommer det utspela sig på detta vis; TS kommer att ta med TV:n till Elgiganten som först nämner att garantitiden har gått ut och vid påpekande av reklamationsrätten kommer de att kräva någon form av bevisning (som saknas av förklarliga skäl) och i slutändan kommer det inte leda någonvart.

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Nirono:

Hejsan,

Tack på förhand
Niklas

Skrivet av Nirono:

Med infon jag fick så verkar det inte speciellt säkert alls att de står för kostnaden. Med tanke på vad Puttefnasket säger så är det inte gratis när garantin har gått ut.

Kollade lite på prisjakt, är inte så kunnig på tv apparater men jag har hittat en som kanske är ok. När jag själv köpte TV så köpte jag en samsung som jag tyckte såg bra ut och mest för att folk brukar säga att samsung är bäst.

https://www.dustinhome.se/product/5010792130/42lb550v är det någon som vet något om den här TVn? Den är i rätt prisklass och jag tycker själv om LG även fast just den här vi hade nu gick sönder.

Fråga dom igen, om det nästan gått tre år, men är någon månad kvar så står LG för kostnaden om det är tillverknings fel. Men om det inte går att bevisa det, så får ni betala.

Mellandagsrea kan du glömma, dom höger oftast priserna innan rean eller skriver in ursprungspriset från när varan var nylanserad. Teknik är extremt prispressat i dag så dom har inte råd att sälja något till förluster (bara lurar kunder med mellandagsreor). Kan vara någon special produkt gjord för rean dom tar in ibland (något billigt och sämre som dom ändå får vinst på).

Samsung är inte lika med bäst. även dom kan inte sätta in det bästa dom har i 4000kr tv Utan man får helt enkelt vad man betalar för.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Nirono:

Är det fel på TVn som inte du har orsakat så ska Elgiganten reparera TVn kostnadsfritt för din del. Så länge du inte tappat den, spillt cola på den eller liknande så behöver du inte oroa dig, låt dem laga den/byta ut den bara Du kan även passa på att fråga om du kan betala mellanskillnaden för att få en bättre TV om den ändå ska bytas ut. I många fall går det alldeles utmärkt, men det är inget krav man kan ställa tyvärr.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Moderator
Kevin Dahlberg
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Är ganska säker på att LG står för kostnaden och tar det som reklamation, har jobbat med Philips hemservice och där var det samma service bara TV:n var köpt inom tre år, ingen skillnad på garanti- eller reklamationsärende så länge kunden inte haft sönder TV:n genom oaktsamhet. Mina kollegor skötte LG och jag minns inte att det var nån större skillnad när det gällde hemservice mellan märkena.

När jag jobbade med det var det smidigaste att kontakta Philips/LG direkt och hoppa över Elgiganten, du kan då troligtvis även be om att få prata med en tekniker direkt och få det förklarat vad han tror är felet. Förut var det Infocare som hade både Philips och LG:s hemservice och det borde vara samma även idag då det inte finns så många serviceverkstäder. Det skadar iallafall inte att ringa och höra, en tekniker garanterat ge dig bättre svar på vad som brukar vara reklamationsfel än vad de på Elgiganten kan.

Bevisen som alla tjatar så fort det handlar om reklamation har du redan, en TV ska inte börja ryka av sig själv inom tre år utan det är ett solklart tillverkningsfel, så länge du inte hällt vatten på den eller nått annat så ska du inte behöva betala. Det är inte beviskrav i klass med mordutredning som behövs för att reklamera en TV.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]