Vilken medel kan användas för att ta bort kylpasta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Vilken medel kan användas för att ta bort kylpasta?

Tjenna alla sweclockers
Hade tänkt att byta processern på min dator. Nu till mik fråga har redan en kylare på och undrar hur jag ska få bortlimmet och om det bara är att sätta ditt processorn ?
Tacksam för hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av kolingen1966:

Tjenna alla sweclockers
Hade tänkt att byta processern på min dator. Nu till mik fråga har redan en kylare på och undrar hur jag ska få bortlimmet och om det bara är att sätta ditt processorn ?
Tacksam för hjälp

Antar att du menar kylpastan? Det löser du enklast med det här

Brukar finnas att köpa på ICA, Coop osv

Spelmaskinen
| Corsair Carbide 600Q | Corsair Hydro H100i GTX | i5 3570K @ 4,3 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | G.Skill Ripjaws Gaming DDR3 2133Mhz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Philips BDM3270QP2 | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av kolingen1966:

Tjenna alla sweclockers
Tacksam för hjälp

Uuhm, något lim ska du då inte ta bort. Kylpastan däremot tar du bort med någon form av ren alkohol/bensin, tex den som visas ovan.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008
Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

*** rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken eftersom den inte uppfyllde forumkravet:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

"Hjälp" förklarar inte vad tråden handlar om och det blir därför också svårare att få hjälp. Om regeln inte följs kan tråd komma att låsas i inväntan på ett bättre förslag ifrån TS på ny rubrik.

Mvh
/KimTjik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007

Isopropylalkohol använder jag, funkar också fint. Finns på apoteket.

Antec Eleven Hundred | Be Quiet! 580W Modular | i5 3570k@4.2 GHz | Corsair H60 v2 | ASUS Sabertooth Z77 | ASUS Strix GTX 970 | 16GB Corsair Vengeanance | 250GBx2 SSD, 5TB HDD | 2x BenQ RL2450HT | Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Aceton funkar också. Dock måste det vara kemiskt ren INTE den med olja

fördelen med aceton är att den luktar lite bättre än bensinen ovan.
sen tror jag aceton dunstar ännu snabbare vilket är bra.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

T-Röd med kaffefilter är ett annat bra medel.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2012

T-röd har jag till det mesta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Konsums våtservetter, funkar 100% o luktar inte illa

// LZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Tea42BBS:

Konsums våtservetter, funkar 100% o luktar inte illa

// LZ

Bensin luktar utan tvekan bättre än våtservetter!

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2008

Jag ställer mig till skaran som kör T-röd och kaffefilter. Funkar fint : )

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Alltid och inget annat än 99% isopropyl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tack för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

kemisk aceton är bra dock får inget innehålla med olja i som kan döda elektroniken. röda flaskan med aceton gripen är bra med ej den gröna flaskan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2010

Hur ofta ska man lägga på ny kylpasta? Bli den lixom dålig efter ett tag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Sper:

Jag har enligt min erfarenhet aldrig varit med om att den skulle bli dålig under en normal dators livslängd på kanske några år, tar man bort fläkten ska man lägga dit ny kylpasta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Sper:

En kylpasta blir regel bättre med tiden. Får man dåliga temps så är det oftast appliceringen som är problemet

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design core 500, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

En kylpasta blir regel bättre med tiden. Får man dåliga temps så är det oftast appliceringen som är problemet

Jupp. Oftast därför det kanske hjälper att applicera ny pasta på grafikkort. Pastan ligger typ över hela kretskortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

T-Röd och hushållspapper är överlägset bäst av alla de sätt jag testat.

AMD Ryzen R5 1600 (Phanteks PH-TC14PE ) @4000MHz * Corsair LPX 16GB @2933MHz * ASUS Prime X370-PRO * MSI GTX 1080 Gaming @2063/11400MHz * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Jag har alltid kört kemiskt ren aceton och kaffefilter. Funkar finfint.

| Intel Core i7-4790K @ 4.6GHz | Noctua NH-D14 | Asus Z87-A | Corsair Vengeance 16GB | Samsung 840 Evo 250GB | 2 x Crucial MX100 512GB | 2 x MSI GTX 970 Gaming SLI | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Define R4 | W10 x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync + Acer CB280HK UHD | Corsair Vengeance K65 | Corsair Vengeance M65 | Corsair Vengeance MM200 EE | Logitech G25 | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Kunzite:

T-Röd och hushållspapper är överlägset bäst av alla de sätt jag testat.

T-Röd innehåller kräkmedel och andra tillsatser som kan lämna restprodukter på ytan, och hushållspapper kan lämna fibrer.
Renaste möjliga medel och sedan kanske en microfiberduk. Hushållspapper fungerar mycket bra att få bort stora mängder, men att köra ett varv till senare med tops eller microfiber är nog inte dåligt att göra.

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Överraskad över att fler inte använder isopropyl 99% som ändå är det bästa och något av det billigaste man kan få.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Breddas:

T-Röd innehåller kräkmedel och andra tillsatser

Vilket inte är sant då T-Röd innehåller Etanol/Propan-2-ol/Butanon/Aceton. Inget kräkmedel däremot ett ämne som heter eller kallas för Bitrex.
http://app.ecoonline.com/documents/msds/7709791.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Denatoniumbensoat

T-Röd eller Röd Etanol duger utmärkt till att ta bort kylpasta..

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?