Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Feb 2010

Allmän fråga om Moderkort

Jag tänkte möjligtvis uppgradera min datorn inom en snar framtid istället för att köpa en ny. Tänkte då köpa något uppgraderingspaket från komplett och använda min gamla box/chassi.

Min fråga då, är måste man matcha moderkortet till chassit på något speciellt sätt? Mitt chassi har moderkortet montera på sina högra sida (sett framifrån) vilket gör att alla kontaker (usb, ljud,nätverk etc) kommer på chassits vänstra sida (sett bakifrån), annat hade varit omöjligt då mitt chassi har en fläkt på den högra sidan.

Den sida av chassit som tas bort för att få åtkomst till insidan av datorn har också ett ventilationsgaller (om det nu kallas så), på vilken sitter en "plastratt" som placerar sig ovanför processorfläkten. Hur vet jag om moderkortet jag ska köpa har processorn placerad på ett liknande sätt?

Tänker jag för mycket nu, eller är det så enkelt som att bara köpa ett moderkort, vilket som helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av cr00mz:

Jag tänkte möjligtvis uppgradera min datorn inom en snar framtid istället för att köpa en ny. Tänkte då köpa något uppgraderingspaket från komplett och använda min gamla box/chassi.

Min fråga då, är måste man matcha moderkortet till chassit på något speciellt sätt? Mitt chassi har moderkortet montera på sina högra sida (sett framifrån) vilket gör att alla kontaker (usb, ljud,nätverk etc) kommer på chassits vänstra sida (sett bakifrån), annat hade varit omöjligt då mitt chassi har en fläkt på den högra sidan.

Den sida av chassit som tas bort för att få åtkomst till insidan av datorn har också ett ventilationsgaller (om det nu kallas så), på vilken sitter en "plastratt" som placerar sig ovanför processorfläkten. Hur vet jag om moderkortet jag ska köpa har processorn placerad på ett liknande sätt?

Tänker jag för mycket nu, eller är det så enkelt som att bara köpa ett moderkort, vilket som helst.

Vad har du för dator idag?
Om det är en färdigbyggd dator från tex HP, Fujitsu, Dell osv... Så kan dom ha speciallösningar som inte följer standarden. Då vet jag inte om en uppgradering är möjlig, tyvärr.

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: ASUS Geforce GTX 670 DirectCU II 4GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Ubuntu 16.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2013

Ge oss namnet på datorn om det är ett färdigbygge från tex Siba eller något sådant, eller kolla med den du köpte datorn av för att se vad det är för chassi (datorlådan, inga elektriska saker i den) personen har slängt in hårdvaran i.
Gör det mycket lättare för oss att veta precis hur fallet är för dig.

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
| 3770k @ 3.5Ghz | Asus P8Z77-M | XFX core 650 Bronze | R9 270 | Fractal Design XL R2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Feb 2010

https://www.komplett.se/in-win-j649-atx-midi-tower-svart/3756...

Köpt genom kompletts välj-delar-vi-sätter-ihop-den typ av köp

Om det hjälper kan jag ta ett kort på baksidan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av cr00mz:

https://www.komplett.se/in-win-j649-atx-midi-tower-svart/3756...

Köpt genom kompletts välj-delar-vi-sätter-ihop-den typ av köp

Om det hjälper kan jag ta ett kort på baksidan

Kan inte minnas att komplett skräddarsyr sina chassin så de inte följer vanliga standarden, så ATX/mATX moderkort skall du kunna slänga in i ditt chassi

Define R4 - ASUS Maximus VII Ranger Z97 - i5 4690K - Adata 16GB XPG Inet Edt. - Samsung Evo 850 250GB - MSI GTX 780 TwinFrozr GAMING - Corsair AX 760W 80+ Platinum - Win 8.1 64bit - BenQ 24" XL2420Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Feb 2010

Ytterligare en fråga.

På framsidan - som det framgår av bilden - finns det fyra USB uttag samt ett ljud/mikrofon uttag. Har de något med moderkortet att göra? Jag vill säga nej, eftersom att de sitter där även på ett tomt chassi. men jag är inte helt säker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av cr00mz:

Ytterligare en fråga.

På framsidan - som det framgår av bilden - finns det fyra USB uttag samt ett ljud/mikrofon uttag. Har de något med moderkortet att göra? Jag vill säga nej, eftersom att de sitter där även på ett tomt chassi. men jag är inte helt säker

De har anslutningskablar som skall kopplas till rätt kontakter/pinnar på moderkortet, står i moderkortets manual hur det skall kopplas. Anslutningskablarna är standard och passar alla moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Feb 2010

Så enkelt var det.

Då får jag tacka så mycket för hjälpen