Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

Bästa kylningen till en Amd FX 8350

är det värt att köra på vatten kylning på bara processorn jag har just nu denna kylare https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...
men tycker att 50gradet är mycket och vill få ner den tempen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

50 grader i load?
Du kommer ha svårt att få ner temperaturen utan att antingen köra "riktig" vattenkylning (inte paket från Corsair etc) eller andra exotiska kylmetoder.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av martin_xxx:

är det värt att köra på vatten kylning på bara processorn jag har just nu denna kylare https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...
men tycker att 50gradet är mycket och vill få ner den tempen

Då kan jag säga att vad du tycker är irrelevant För 50 grader i load är vääldigt svalt. Du får nog sätta dig in lite i vad som anses som hög temp du grabben

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

Det är inte full load konverterar jag om filmer så då blir den över 90 grader och datorn slår av sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Vad har du för chassi?

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Har du plats i chassiet så är väl en Noctua NH-D15 det värsta du kan klämma dit utan att använda dig av full custom vattenkylning.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,5 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU Asus GTX 780 DCUII: 1228 mhz / 6800 mhz memory @ stock volt
Skärm Asus PB278Q @ 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av martin_xxx:

Det är inte full load konverterar jag om filmer så då blir den över 90 grader och datorn slår av sig

Då låter det mer som att kylningen är inkorrekt monterad. Testa att montera om din kylare, finns bra guider på nätet om du är osäker

Citera så jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2012

helt klart något som är fel i kontakten mellan CPU och kylaren 90c bara vid rendering av film = /

i7 4790k / MSI Z97 Gaming 5 / AMD R9 2133mhz 8 gb / MSI Hawk R9 270x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

allt sitter som det skall med kylpasta och så har detta chassit
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339871
nzxt guardian 921

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av martin_xxx:

allt sitter som det skall med kylpasta och så har detta chassit
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339871
nzxt guardian 921

Jag tror inte heller att din kylare sitter monterad som den ska.
Går temperaturen upp i 90 grader på den processorn samt att den självdör vid tyngre arbete så låter det som att den absolut inte är tillräckligt kyld. Men med kylaren du har borde det inte vara några problem.

Jag kan se två alternativ till att kylaren är felmonterad. Antingen är det 50 grader varmt i rummet där datorn står (AMD-processorerna har nästan aldrig större delta-T än 40 grader) eller så har spänningsmatningen skruvats upp på tok för högt vid överklockning av processorn.
Stämmer inte två ovanstående alternativ in så tror jag nog att kylaren inte sitter rätt.

Eller ja, ett tredje alternativ är väl att det är fel på temperatursensorerna visserligen. Men det ser jag som mindre troligt än monteringen.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

Hur mycket skall spänningen vara på cpu´n normalt ? jag har ej ställt på spänningen alls har kört den original

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte heller att din kylare sitter monterad som den ska.
Går temperaturen upp i 90 grader på den processorn samt att den självdör vid tyngre arbete så låter det som att den absolut inte är tillräckligt kyld. Men med kylaren du har borde det inte vara några problem.

Jag kan se två alternativ till att kylaren är felmonterad. Antingen är det 50 grader varmt i rummet där datorn står (AMD-processorerna har nästan aldrig större delta-T än 40 grader) eller så har spänningsmatningen skruvats upp på tok för högt vid överklockning av processorn.
Stämmer inte två ovanstående alternativ in så tror jag nog att kylaren inte sitter rätt.

Eller ja, ett tredje alternativ är väl att det är fel på temperatursensorerna visserligen. Men det ser jag som mindre troligt än monteringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av martin_xxx:

Hur mycket skall spänningen vara på cpu´n normalt ? jag har ej ställt på spänningen alls har kört den original

Hade själv en fx 8120 som också blev för varm under load, men då var den överklockad till 4 ghz.
Tycker också att det låter märkligt att den blir så varm. Men jag tyckte det var märkligt att min fx 8120 inte kunde gå i 4 ghz med en silverstone argon ar01.
Slutade med att jag bytte till haswell refresh och då klarade jag att köra 4.4 ghz utan några värmeproblem.
Mvh

Stationär Dator NZXT H440 red, Coolermaster 650w bronze, Intel Core i7 4790k 4.85 Ghz @1.3V, Kelvin S24, Gigabyte windforce gtx 970, Kingston hyper x 4x4 gb 1600mhz, Samsung 840x3, Msi Z97 Gaming 7, Windows 10 Pro / Debian, Beyerdynamic DT 990 PRO, Asus PG279Q. Bärbar Dator Apple MacBook Air Nas FreeNas 4 Tb

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av martin_xxx:

Det kan jag inte på rak arm för din processor, men har du inte varit på inställningarna alls eller försökt dig på automagisk överklockning med mjukvara i Windows så kan du inte få närmelsevis så höga temperaturvärden.

Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

har ej provat klocka och ja börjar tro att det är mitt chassi som är på tok för dåligt då det ej är så många fläktar i den kan det vara något sådant problem ?

nord och syd bryggan är åxå jätte varma har ingen bra kylning över lag över moderkortet

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av martin_xxx:

har ej provat klocka och ja börjar tro att det är mitt chassi som är på tok för dåligt då det ej är så många fläktar i den kan det vara något sådant problem ?

nord och syd bryggan är åxå jätte varma har ingen bra kylning över lag över moderkortet

Låter också otroligt. Möjligtvis om du helt saknade chassifläktar i ett chassi som inte var ett normalt fulltowerchassi.
Men så länge du har ett tämligen normalt chassi med minst en fläkt så ser temperaturen inte rimlig ut om du inte klockat processorn och har den processorkylaren.

m³/m = m²

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

Här kommer lite bilder på chassit å kylaren som ja moddat lite så det skulle fungera till detta chassi

http://i.imgur.com/0R56Iyk.jpg

http://i.imgur.com/e64pgTi.jpg

http://i.imgur.com/K4kGr2u.jpg

http://i.imgur.com/V6tcnHE.jpg

http://i.imgur.com/z32B7FB.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bonnvischan
Registrerad
Sep 2005

Du har väl fläkt monterad på kylaren ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

själv klart den som medföljde men har den sugandes

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Om du tar av kylaren sådär så förstör du kylpastans verkan. Då måste du göra rent både CPU och kylare, för att sen applicera ny pasta. Bästa sättet är att bara lägga dit ett "riskorn" med pasta mitt på CPUn och sen låta kylaren trycka ut det själv när du skruvar fast den. Dessutom ska den kylaren med bara en fläkt helst ha den fläkten blåsandes på kylaren snarare än i pull ut från kylaren för bästa effekt.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,5 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU Asus GTX 780 DCUII: 1228 mhz / 6800 mhz memory @ stock volt
Skärm Asus PB278Q @ 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

nu ligger datorn på 34c i stand by är detta mycket ?

Smetade ut kylpastan och sedan hade jag på lite mer i mitten

http://i.imgur.com/QilvHIb.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Jan 2002

Jag vet att andra inte brukar göra så, men jag har precis som du utsmetat över hela i ett tunt lager på processor och kylfläns och sen vrider jag lite fram och till baka när jag sätter ihop det. Har alltid funkat för mig. Provade att bara ha ett riskorn på en amd processor, någon av de tidiga med heat spreader och den blev tokvarm. Löste sig när jag plockade isär och gjorde som jag beskrev ovan. Har iofs alltid bara haft Arctic silver på mina processorer.

edit: ta bort klicken i mitten och ha det jämntunt tycker jag, och ha sen lika tunt på motyta. Eller ha bara riskorns stor klick utan att ha det andra, kanske funkar bättre för dig.

34 grader är ju bra, kolla vad du får i load nu. Jag har 34 grader med min processor i idle, har inte kollat vad den blir i load.

Intel 4690K, Asus Z97-P, Sapphire tri-x 290, Corsair 8GB vengeance, asus xonar d2/pm, Cooler Master HAF932, 250GB sata2 samsung spinpoint, HX520W Corsair nätdel, Plextor 128GB M5Pro, Samsung s27a850t, Windows 7 64bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

vad använder ni för program för att kolla tempen 34 stod det i bios iaf för mig

hände mig med när ja bara provade ett riskorn och körde på kylaren men som detta så har det åxå alltid fungerat för mig iaf

Skrivet av TheRobban:

Jag vet att andra inte brukar göra så, men jag har precis som du utsmetat över hela i ett tunt lager på processor och kylfläns och sen vrider jag lite fram och till baka när jag sätter ihop det. Har alltid funkat för mig. Provade att bara ha ett riskorn på en amd processor, någon av de tidiga med heat spreader och den blev tokvarm. Löste sig när jag plockade isär och gjorde som jag beskrev ovan. Har iofs alltid bara haft Arctic silver på mina processorer.

34 grader är ju bra, kolla vad du får i load nu. Jag har 34 grader med min processor i idle, har inte kollat vad den blir i load.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Jan 2002

Jag kollade idle temp i bios

Intel 4690K, Asus Z97-P, Sapphire tri-x 290, Corsair 8GB vengeance, asus xonar d2/pm, Cooler Master HAF932, 250GB sata2 samsung spinpoint, HX520W Corsair nätdel, Plextor 128GB M5Pro, Samsung s27a850t, Windows 7 64bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Jan 2013

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

Körde konvertering till hd grafik och då körde alla 8 kärnor 100% konstant i 30min tempen steg till 80grader nu sedan slog datorn av sig men ställer jag ner antalet kärnor till 6 så kan jag konvertera fint på 80% load och då kan jag även spela utan problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hagfors
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av martin_xxx:

Körde konvertering till hd grafik och då körde alla 8 kärnor 100% konstant i 30min tempen steg till 80grader nu sedan slog datorn av sig men ställer jag ner antalet kärnor till 6 så kan jag konvertera fint på 80% load och då kan jag även spela utan problem

Testa puch and pull på cpu kylaren. Två fläktar.
Sen hur mycket varv går fläcken på när cpun arbetar?

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Mar 2014

vet ej hur man kollar hur snabbt fläkten snurrar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av martin_xxx:

vet ej hur man kollar hur snabbt fläkten snurrar

CPUID HWMonitor brukar visa ett par fläktar iaf. Du bör ha åtminstone en fläkt i inblås på datorn och en i utsug.

På Kylaren är det bäst att ha två fläktar, en blås och en som suger.

Har du bara en ska den blåsa genom kylaren mot bakre chassifläkten. Sätter du en ensam fläkt på kylaren som suger, blir det sämre kylning, eftersom den inte drar luft genom hela kylaren då utan mest in från sidorna.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Idle temperaturen är helt irrelevant att veta. Det är under load som är intressant. Kör en runda prime eller occt och mät då så får du relevanta siffror

Skickades från m.sweclockers.com