Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Kan intyga att den hade blivit bra även utan diskfresh, men det hade tagit lite tid. Disken går igenom sina celler regelbundet i IDLE tid och fixar dåliga celler. Kan dock ta rätt många timmar med en disk i det dåliga skicket, så för att snabba på det kan du köra diskfresh, eller ännu bättre, samsungs egna "avancerad Trim" funktion.

Nu känner jag mig lite noob.
Men vad fasiken är diskfresh??
Är det nåt i magican,eller nåt helt annat?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@Mange43:

Samsung har en liknande funktion i Samsung Magician som kan användas med 840 och 840 EVO som heter Advanced Optimization.
Men innan det fanns tillgängligt (Advanced Optimization kunde man inte använda på en 840 tills alldeles nyss) så kunde man använda sig ett program, Puran DiskFresh för att skriva om filerna som låg på SSDen och återställa läshastigheterna.
Kan även skriva om bara en utvald del av ens SSD om man har några få problemområden för att inte utsätta den för onödigt slitage.

Länk till programmet här: http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Nu känner jag mig lite noob.
Men vad fasiken är diskfresh??
Är det nåt i magican,eller nåt helt annat?

@Glaring_Mistake svarade typ vad jag hade svarat.

Programmet är gratis för privatpersoner, och jag kan varmt rekommendera det till alla med HDD, då det hjälper även dem och deras magnetiska sektorer som också kan få problem.
Diskfresh var ursprungligen gjort för att rekonditionera HDD, men fungerar på SSD också. Det läser disken, sektor för sektor och sen skriver tillbaka exakt samma info igen. Om data är svårläst på HDD så kan det trigga HDDns om-allkolering av dåliga sektorer när den skriver tillbaka data, så att du slipper få läsfel och förlora dina filer. På en SSD är det typ samma sak, men där kommer själva skrivningen göra hela fix:et.

När 840 felen började komma så tog Samsung och köpte användningslicens på programmet och byggde in en optimerad version (för deras SSDer) i sin Magician mjukvara. Så har du 840 EVO eller nu 840 så kör hellre det via Samsungs mjukvara än diskfresh direkt. Har du någon annan SSD/HDD så kör diskfresh direkt istället. SSDer som SP550/BX200 som också tappar cell laddning kan hjälpas på detta sätt.

Det sliter som sagt en skrivcykel på SSD (HDD är opåverkade), men även de sämsta SSDerna har 400-500st P/E cykler, så även om du kör detta en gång i kvartalet så kan du göra det i 10år och ändå bara slita 10% av disken. Har du normal 1000-2000 P/E SSD så lär det bli närmare 2-5% på 10 år... mao, obetydlig mängd i långa loppet.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte hitta senaste FW, i Magician står det att jag har DXT09B0Q som ska vara den senaste enligt programmet och även enligt denna sida:
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

I artikeln så står det att senaste FW:n heter DXT0AB0Q, står det fel i artikeln eller letar jag på fel ställe?

Permalänk

@Mackey:

Samsung har (tyvärr) gjort så att på sistone behöver man ha senaste versionen av Samsung Magician för att kunna uppdatera till ny firmware.

Ladda ned senaste versionen av Samsung Magician.
Gör backup på allting om du inte redan har det.
Kör DiskFresh en gång för att skriva om alla filer, länk här: http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html
Installera ny firmware.
Klart (om inget går fel).

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake:

Det förklarar saken, då får jag gå den vägen. Tack!

Permalänk

Hur ser era 840 evo diskar ut nu när det gått en tid sedan fw updateringen. Själv har jag bra prestanda på disken men kan inte få en "rak" linje i HDtune utan det är alltid små dippar där som det tidigare varit mycket djupare sådana. Ingen förändring efter jag kört advanced optimization i magician heller.

Windows power plan på high perf och hdtune block size på 8MB.

Permalänk

@Kongokalle:

Kan vara lite omständligt men du kan ju testa SSD Read Speed Tester och se vad du får för resultat där?
Länk till programmet: http://www.majorgeeks.com/files/details/ssd_read_speed_tester...

Kom ihåg att stänga av program som kan påverka resultaten, antivirus är speciellt viktigt.
Ta sen screenshot på det arrangerat efter ålder, storlek och läshastighet (tre stycken alltså).

Annars kan det vara något udda resultat helt enkelt, har sett sånt även för SSDer som inte lider av samma problem som 840 EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kongokalle:

Hur ser era 840 evo diskar ut nu när det gått en tid sedan fw updateringen. Själv har jag bra prestanda på disken men kan inte få en "rak" linje i HDtune utan det är alltid små dippar där som det tidigare varit mycket djupare sådana. Ingen förändring efter jag kört advanced optimization i magician heller.

https://i.imgur.com/DLh9Gma.png

Windows power plan på high perf och hdtune block size på 8MB.

Detta är min ena disk, senaste test för typ 1 vecka sedan.

Det jag skulle tro sker hos dig är att 120GB är så pass liten så minsta lilla påverkning ger utslag då där inte är bandbredd i kretsarna, nog för att hålla 500MB/s perfekt.

Detta är något som jag sett på andra 60/120 GB diskar också, tex MX/BX100, Corsair/OCZ/Intel, u name it. Och det lär snart börja ske på 240GB diskarna i framtida SSDer, när det optimala blir 1TB. Där är helt enkelt inte nog med NAND kapslar för att hålla uppe prestandan när kapaciteten är så liten (då de rymmer mer och mer data per paket, men varje paket kan bara skriva i samma eller sämre hastighet, beroende på litografi).

Om disken är optimal på 500GB (som många diskar från dessa generationer är tex 840 EVO/MX100 osv är), så har de 8 NAND paket där. Sen på 240GB har de endast 4 paket, och effektivt halverar maximala hastigheten. På 120GB har de 2, så 1/4 av optimala... Detta märks snabbast på skrivningen, där prestandan aldrig kan mätta SATA 3 i mindre storlekar, men det syns även på en del små SSDer i lästester också, när man kommer nära marginalen.

Du lär se detta tydligt på USB minnen också, som ofta bara har 1-2 kretsar, och kan ha helt okej läshastighet även på billigare, enklare versioner, men skrivprestandan är... blää.

När data är 0, dvs tomt, så blir det 500MB/s+ spikrakt, då det är kontrollern som svarar direkt och ingen läsning sker från NAND kretsarna (gör samma på min). Eftersom din linje verkar ha dragit en min gräns på ca 450MB/s så är det rätt logiskt att anta att den skriver om data när de når under den nivån, vilket är exakt vad fixet ska göra. Urladdningsfelet går helt enkelt inte att laga 100% med mjukvara, utan endast att kompensera för, vilket är exakt vad disken gör nu.

Men pga du har så få kretsar (2) så är där inte mycket marginal kvar.
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2013/07/25/samsung-s...
Som du ser... inte mycket kretskort eller chip för 120GB... En kontroller, En RAM krets, Ett NAND paket på en sida, och ett ensamt NAND paket på andra sidan.
Tittar du igenom testerna på den sidan så kommer du se att även i en del läs tester så kan inte 120GB disken hänga med de andra pga 2 kretsar helt enkelt inte orkar det.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

https://s32.postimg.org/935sppuhx/06_juli_2016_21_24.png
Detta är min ena disk, senaste test för typ 1 vecka sedan.

Det jag skulle tro sker hos dig är att 120GB är så pass liten så minsta lilla påverkning ger utslag då där inte är bandbredd i kretsarna, nog för att hålla 500MB/s perfekt.

Detta är något som jag sett på andra 60/120 GB diskar också, tex MX/BX100, Corsair/OCZ/Intel, u name it. Och det lär snart börja ske på 240GB diskarna i framtida SSDer, när det optimala blir 1TB. Där är helt enkelt inte nog med NAND kapslar för att hålla uppe prestandan när kapaciteten är så liten (då de rymmer mer och mer data per paket, men varje paket kan bara skriva i samma eller sämre hastighet, beroende på litografi).

Om disken är optimal på 500GB (som många diskar från dessa generationer är tex 840 EVO/MX100 osv är), så har de 8 NAND paket där. Sen på 240GB har de endast 4 paket, och effektivt halverar maximala hastigheten. På 120GB har de 2, så 1/4 av optimala... Detta märks snabbast på skrivningen, där prestandan aldrig kan mätta SATA 3 i mindre storlekar, men det syns även på en del små SSDer i lästester också, när man kommer nära marginalen.

Du lär se detta tydligt på USB minnen också, som ofta bara har 1-2 kretsar, och kan ha helt okej läshastighet även på billigare, enklare versioner, men skrivprestandan är... blää.

När data är 0, dvs tomt, så blir det 500MB/s+ spikrakt, då det är kontrollern som svarar direkt och ingen läsning sker från NAND kretsarna (gör samma på min). Eftersom din linje verkar ha dragit en min gräns på ca 450MB/s så är det rätt logiskt att anta att den skriver om data när de når under den nivån, vilket är exakt vad fixet ska göra. Urladdningsfelet går helt enkelt inte att laga 100% med mjukvara, utan endast att kompensera för, vilket är exakt vad disken gör nu.

Men pga du har så få kretsar (2) så är där inte mycket marginal kvar.
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2013/07/25/samsung-s...
Som du ser... inte mycket kretskort eller chip för 120GB... En kontroller, En RAM krets, Ett NAND paket på en sida, och ett ensamt NAND paket på andra sidan.
Tittar du igenom testerna på den sidan så kommer du se att även i en del läs tester så kan inte 120GB disken hänga med de andra pga 2 kretsar helt enkelt inte orkar det.

Tack för informationen, väldigt intressant!

Hade läst tidigare om att skrivning blir långsammare med få nand kretsar men visste inte att också läsningen av dem påverkades. Kommer ihåg att jag testade skriva en massa data till ssdn och då stabiliserade sig överföringen på runt 130MBps om jag minns rätt.

Vet du vad advanced optimization är tänkt att göra? Såg ju ingen skillnad när jag körde det...

Citat:

Du lär se detta tydligt på USB minnen också, som ofta bara har 1-2 kretsar, och kan ha helt okej läshastighet även på billigare, enklare versioner, men skrivprestandan är...

Har ett kingston usb3 minne som läser i 130MBps och skriver i 5MBps, ganska värdelöst. lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kongokalle:

Tack för informationen, väldigt intressant!

Hade läst tidigare om att skrivning blir långsammare med få nand kretsar men visste inte att också läsningen av dem påverkades. Kommer ihåg att jag testade skriva en massa data till ssdn och då stabiliserade sig överföringen på runt 130MBps om jag minns rätt.

All NAND har ju en max hastighet, både läs och skriv. Man sätter ju "RAID" av dessa (mer avancerat men i grunden samma), för att få upp prestandan till SSD nivåer. Men om där inte finns nog med chip och den är på gränsen i en "perfekt" värld, så kommer det i verkligheten visas lite avvikelser.

Skrivet av Kongokalle:

Vet du vad advanced optimization är tänkt att göra? Såg ju ingen skillnad när jag körde det...

Vanlig optimization är TRIM, funktionen som städar bort de sektorer som är borttagna från filsystemet, men inte från disken. (Mer info här) Man gör extra TRIM kommando ibland för disken kan missa det om den har fullt upp med annat (som din skrivning/läsning tex).

Avancerad Optimization är dock något helt annat. Det är i runda slängar "diskfresh" verktyget, men optimerat för Samsungs SSDer. Vad det gör är att ta all data som ligger på disken, och skriver om det till tomma celler. Detta var för att snabbt kunna få upp prestandan på de 840 diskar som hade problem med prestandan, innan fixet ("D" FW) kom, eller om du ville nollställa det igen, själv.

Notera dock att detta sliter på din SSD. Om du har 50% full disk så sliter det ca 50% av en skrivcykel. Har du 80% full, sliter den 80% osv. Så det är inte rekommenderat att köra om du inte måste, då det helt enkelt sliter på disken. Skillnaden mellan denna versionen och ursprungliga verktyget är att denna inte skriver om tomma sektorer, medan det gör diskfresh. Därför är det mer skonsamt med Adv. opt.

Skrivet av Kongokalle:

Har ett kingston usb3 minne som läser i 130MBps och skriver i 5MBps, ganska värdelöst. lol

Är exakt det jag syftar på.
Tyvärr är många nya SSDer (Crcual BX200, Kingston UV400, Trion 100/150 osv) exakt så extremt skeva i sin prestanda. De läser bra, men skriver otroligt segt. Detta då deras "moderna" NAND celler är långsammare på att skriva än sina äldre kusiner. Så det märks ännu mer tydligt när man får färre och färre NAND paket, och speciellt när volt drift kommer i bilden.

Man har på SSD satt in en liten cache, ofta kallad SLC cache, där man kan snabbt slänga det som ska skrivas och på så sätt få upp prestandan. Man gör detta genom att ta en cell (TLC) som normalt ska lagra 3 bit information, och omvandlar den till 1 bit. Det går enormt snabbare att programmera, det behöver inte lika mycket precision, men det krävs 3GB TLC för 1GB SLC utrymme, så väldigt ineffektivt för lagring. Sen ta man 3 st SLC sektorer och skriver de till en TLC cell i bakgrunden (när du inte ber den göra saker).

Du kan se det här, ca 210MB/s får de över disken med ren skrivning till TLC minnet på din disk. Men när andra tester görs, som ofta testar typ 1GB data så får den typ 400MB/s skrivprestanda. Den har strax över 200MB/s per NAND paket om jag minns rätt, i ren bandbredd. Allt över det är optimeringar eller liknande av kontrollern

Därför kan dessa budget SSDer skryta om 500MB/s skriv, när de kanske bara klarar 80MB/s... för de klarar snabbt ett litet tag, så länge de har plats i sin SLC cache. Detta är det som gör att även din 840 kan skriva rätt snabbt de första 3GB data den skriver, efter det.. blir det segare TLC NANDet direkt du skriver till. Men, detta kan bara hjälpa skrivningar, inte läsning.

USB minnen saknar denna cache dock och lämnas med några få MB/s skrivning på sina budget TLC NAND celler. Därför lönar det ofta sig att köpa lite bättre USB minne, för vf vill sitta o vänta ca 1 timme på att ens 16GB USB minne ska skriva allt?
Men om du gör en HD tune eller liknande på USB minnet så lär du märka att de sektorer som saknar data även på det, lär läsa snabbare än de som har data, precis som din SSD, för de få NAND cellerna de har kan ofta inte ens mätta SATA 2 vidare, om den bara har 1 krets.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

När 840 felen började komma så tog Samsung och köpte användningslicens på programmet och byggde in en optimerad version (för deras SSDer) i sin Magician mjukvara.

Jasså, har du nån källa på det?

Passar på med en liten shameless plug
http://www.techspot.com/news/65661-following-up-tlc-nand-perf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

Jasså, har du nån källa på det?

Vet att jag läste att de valde att kontakta puransoftware, men om de "köpte licenser" vet jag inte till 100%. Det var ett antagande baserat på den infon och att mjukvaran gör väldigt lik funktion (som trots allt lär vara patenterad). Allt detta var dock nästan 1 år sedan, så detaljerna kan jag ha fel på.

Dock använder de i grunden samma genomskinliga teknik, så om de inte gjorde det utan licens skulle en stämningsansökan nog sitta på plats. Samsungs verkar dock ha tagit det lite smartare och som sagt skriver endast om de celler som har data, något diskfresh inte kan avgöra. Diskfresh kan dock refresha en viss område av LBA adresser, så om deras mjukvara kommunicerar med FW kan den nog medla mellan dessa funktioner.

Permalänk

@Per Hansson:

Shameless plug eller inte tyckte jag att det var intressant att läsa (och inte bara för att jag nämndes där heller) utan att få se ett till exempel på hur mycket läshastigheterna för 840 påverkas av temperaturen när man läser.
Vilket också tyder på att det jag tänkte på förut stämmer, det att som man förut hittat på att HD Tune's error scan skulle höja läshastigheterna för 840 handlade mer om att temperaturen gick upp när den fick jobba och med det läshastigheterna än någonting annat.

Permalänk
Medlem

Vilken Firmware använder ni som har 840 EVO?
Jag sitter på EXT0CB6Q.
Och Magician vill att jag uppgraderar till EXT0BB6Q.
På samsungs hemsida hittar jag EXT0DB6Q.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Vilken Firmware använder ni som har 840 EVO?
Jag sitter på EXT0CB6Q.
Och Magician vill att jag uppgraderar till EXT0BB6Q.
På samsungs hemsida hittar jag EXT0DB6Q.

Ehh.
EXT0CB6Q är första fixet som inte fungerade helt.

EXT0BB6Q är initiala FW som du inte kan uppgradera till.. snarare nergradera.

EXT0DB6Q är senaste FW som du borde ha. Men du måste kanske ta ner nyaste magician mjukvaran för att få det. (Notera att du inte kan ta en gammal Magician version och uppdatera FW, utan den måste manuellt laddas ner).

Innan du uppdaterar dock, kör en runda med " Advanced performance optimization", alt Diskfresh. Detta då jag har sett folk som har fått problem efter en uppdatering om disken varit i dåligt skick innan. Så rekonditionera skicket först, sen uppdatera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh.
EXT0CB6Q är första fixet som inte fungerade helt.

EXT0BB6Q är initiala FW som du inte kan uppgradera till.. snarare nergradera.

EXT0DB6Q är senaste FW som du borde ha. Men du måste kanske ta ner nyaste magician mjukvaran för att få det. (Notera att du inte kan ta en gammal Magician version och uppdatera FW, utan den måste manuellt laddas ner).

Innan du uppdaterar dock, kör en runda med " Advanced performance optimization", alt Diskfresh. Detta då jag har sett folk som har fått problem efter en uppdatering om disken varit i dåligt skick innan. Så rekonditionera skicket först, sen uppdatera...

Ja jag upptäckte att jag inte hade senaste magician. Så uppgraderade och såg sen att jag hade den nya FW tillgänglig. Så jag uppdaterade den. Däremot hann jag ju inte se ditt inlägg. Så FW uppdaterades, sen körde jag en advanced optimization. Körde en HD Tune runda innan och efter FW updaten. Och de ser ju mycket battre ut. Innan hade jag en avg read på 400mb/s, med drops ner mot 200mb/s~.
Nu är avg 447mb/s och som lägst 408mb/s.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja jag upptäckte att jag inte hade senaste magician. Så uppgraderade och såg sen att jag hade den nya FW tillgänglig. Så jag uppdaterade den. Däremot hann jag ju inte se ditt inlägg. Så FW uppdaterades, sen körde jag en advanced optimization. Körde en HD Tune runda innan och efter FW updaten. Och de ser ju mycket battre ut. Innan hade jag en avg read på 400mb/s, med drops ner mot 200mb/s~.
Nu är avg 447mb/s och som lägst 408mb/s.

Låter bra.

Som sagt, mitt råd med att göra det innan är för att det kan gå galet om diskens data är i illa skick, då den har svårt att läsa det med den nya FW (annan algoritm). Men om den har kommit så långt att uppdateringen lyckats utan fel, så är det inga problem.

Din disk ska nu sköta sig själv betydligt bättre och du behöver normalt inte göra något heller, utan den flyttar om datan om den blir dålig (långsam) i bakgrunden, precis som alla andra 2D NAND TLC diskar också ska göra/gör idag.