Konfigurera OC/icke-OC snabbval på ny rigg?

Permalänk

Konfigurera OC/icke-OC snabbval på ny rigg?

Ska bygga en ny rigg imorrn och är inte säker om jag ska överklocka speciellt mycket alls. Vill ha en sval och tyst dator, så har redan lagt massa tid på bra och tysta fläktar, och en rätt shysst låda som är lite dämpad. Kör en Corsair H60 sluten vattenkylare till CPUn, då jag inte vill pilla med egen vattenkylning längre, och inte är så fanatisk längre i mitt klockande. Kör även en riktigt najs kylare på mitt grafikkort (det enda som inte byts med nya riggen direkt), så den är riktigt tyst även på full fart. Idle totalt ljudlös.

Det jag funderat på med överklockningen är att iaf inte göra som jag gjort förr, överklocka, sen bara köra den klocken hela tiden. Funderar på om man kan sätta upp så man kan slå på sin valda OC enkelt, snabbt och smidigt direkt från Windows, med alla olika settings? Tänkte då mest slå på den vid krävande spel, och låta den gå på stock eller svag OC i övrigt, samt till mindre krävande spel.

Är detta enkelt att göra idag? Problem med det? Vanligt sätt att konfigurera?

Riggen blir:

Mobo: MSI Z97 Gaming 7
CPU: Intel i5 4690k
RAM: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9
GPU: Gigabyte GTX670 2GB
PSU: Corsair AX760
SSD: SanDisk Extreme II 240GB

Chassi: Antec One P100
CPU kyl/utblås: Corsair H60 med Noctua NF-F12/Noctua NF-P12 i Push/Pull
GPU kyl: AC Accelero Twin Turbo II
Chassi kyl: 2x Noctua NF-S12 front 1x Noctua NF-A14 topp (insug)

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk

Ingen?

Är det för att ingen gör så, eller missar jag något?

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nerevarine:

Ska bygga en ny rigg imorrn och är inte säker om jag ska överklocka speciellt mycket alls. Vill ha en sval och tyst dator, så har redan lagt massa tid på bra och tysta fläktar, och en rätt shysst låda som är lite dämpad. Kör en Corsair H60 sluten vattenkylare till CPUn, då jag inte vill pilla med egen vattenkylning längre, och inte är så fanatisk längre i mitt klockande. Kör även en riktigt najs kylare på mitt grafikkort (det enda som inte byts med nya riggen direkt), så den är riktigt tyst även på full fart. Idle totalt ljudlös.

Det jag funderat på med överklockningen är att iaf inte göra som jag gjort förr, överklocka, sen bara köra den klocken hela tiden. Funderar på om man kan sätta upp så man kan slå på sin valda OC enkelt, snabbt och smidigt direkt från Windows, med alla olika settings? Tänkte då mest slå på den vid krävande spel, och låta den gå på stock eller svag OC i övrigt, samt till mindre krävande spel.

Är detta enkelt att göra idag? Problem med det? Vanligt sätt att konfigurera?

Riggen blir:

Mobo: MSI Z97 Gaming 7
CPU: Intel i5 4690k
RAM: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9
GPU: Gigabyte GTX670 2GB
PSU: Corsair AX760
SSD: SanDisk Extreme II 240GB

Chassi: Antec One P100
CPU kyl/utblås: Corsair H60 med Noctua NF-F12/Noctua NF-P12 i Push/Pull
GPU kyl: AC Accelero Twin Turbo II
Chassi kyl: 2x Noctua NF-S12 front 1x Noctua NF-A14 topp (insug)

Släng H60 och köp en kylare som är tyst på riktigt.
Typ en Evo 212 med en Corsair SP120 Quiet edition på 9V.
Fördelen med en k märkt CPU är att du kan underklocka den ordentligt med och öka turbo till låt säga 4GHz. Fungerar riktigt fint och så får man lagom Idle temps.

Installerar du Intel ME och sedan t ex Intel Extreme tuning Utility (XTU) så kan du få överklock igång satt åt dig är du startar vissa program tom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin