Permalänk
Medlem

Hjälp! Tappad dator - varm cpu

Som tråden låter, tappade min desktop vid flytten då jag är född klantig. Hann bromsa fallet med mitt smalben men nu när jag kopplade in allt igen så bootar den upp, blir helt tyst, sen fortsätter den boota varpå den dör och startar om med ett felmed om att cpu:n är överhettad ELLER att datorn har upptäckt en ny cpu (var efter att jag tog ut den för att kolla efter eventuella skador)

Det jag testat att göra är att försöka se om prollekylarn satt löst. Den har dom underbara push-pins och alla går inte längre att få ner helt. Dom har varit så sen innan olyckan..

Och jag har testat att mixtra lite med kylpastan för att se om de var något fel med den. (Var ej det)

CPUn går upp i 100c dirr. Under spel som Arma3 så maxar den 86 innan olyckan.

Model på cpu och moderkort är

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

ASUS P8Z68-V/GEN3, Socket-1155, ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, EFI

:'(

Beklagar om det är luddigt skrivet eller stavfel. Skriver på iphonen med
Överdimensionerade fingrar..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pra0:

Som tråden låter, tappade min desktop vid flytten då jag är född klantig. Hann bromsa fallet med mitt smalben men nu när jag kopplade in allt igen så bootar den upp, blir helt tyst, sen fortsätter den boota varpå den dör och startar om med ett felmed om att cpu:n är överhettad ELLER att datorn har upptäckt en ny cpu (var efter att jag tog ut den för att kolla efter eventuella skador)

Det jag testat att göra är att försöka se om prollekylarn satt löst. Den har dom underbara push-pins och alla går inte längre att få ner helt. Dom har varit så sen innan olyckan..

Och jag har testat att mixtra lite med kylpastan för att se om de var något fel med den. (Var ej det)

CPUn går upp i 100c dirr. Under spel som Arma3 så maxar den 86 innan olyckan.

Model på cpu och moderkort är

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

ASUS P8Z68-V/GEN3, Socket-1155, ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, EFI

:'(

Beklagar om det är luddigt skrivet eller stavfel. Skriver på iphonen med
Överdimensionerade fingrar..

Ta ett par bilder på insidan, imgur är bra att ladda upp på.

Låter som att kylaren inte sitter i ordentligt bara. Är fläkten igång när du kör datorn?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pra0:

Som tråden låter, tappade min desktop vid flytten då jag är född klantig. Hann bromsa fallet med mitt smalben men nu när jag kopplade in allt igen så bootar den upp, blir helt tyst, sen fortsätter den boota varpå den dör och startar om med ett felmed om att cpu:n är överhettad ELLER att datorn har upptäckt en ny cpu (var efter att jag tog ut den för att kolla efter eventuella skador)

Det jag testat att göra är att försöka se om prollekylarn satt löst. Den har dom underbara push-pins och alla går inte längre att få ner helt. Dom har varit så sen innan olyckan..

Och jag har testat att mixtra lite med kylpastan för att se om de var något fel med den. (Var ej det)

CPUn går upp i 100c dirr. Under spel som Arma3 så maxar den 86 innan olyckan.

Model på cpu och moderkort är

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

ASUS P8Z68-V/GEN3, Socket-1155, ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, EFI

:'(

Beklagar om det är luddigt skrivet eller stavfel. Skriver på iphonen med
Överdimensionerade fingrar..

Ledsen att behöva såra din plånboks känslor men det blir en ny kylare för din del.
Dom där plastclipsen är djävulens påfund. Köp en ny valfri kylare så skall du se att datorn går som tåget sen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Öhm alltså fläkten snurrar på fint, men den sitter ju inte stenhårt på. Har testat att lägga datorn ner så fläkten inte "hänger" och satt fingret på den för att försöka trycka ner den lite. Samma problem. Hoppas det bara är fläkten som behöver bytas ut, blir billigare.

Men, känns ändå konstigt att CPUn är så varm så man bränner sig på den direkt efter boot?! :/

Permalänk
Medlem

Köp en ordentlig kylare och montera fast den med ny kylpasta. Problem solved!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tror problemet är löst nu. Tog in burken till den lokala datorfixaren. Dom bytte ut "pinsen" eller vad man ska kalla dom så kylarn gick att sätta fast igen. Han testar med att köra den på hög load men allting såg bra ut så länge så håller tummarna. Blir en ny kylare när plånboken ätit upp sig lite.

Tack för snabb och bra hjälp <3