Permalänk
Medlem

Köpråd till en ny IPS skärm.

Tjenare. Det är så att jag har äntligen beslutat mig för att ta steget och införskaffa mig en bättre skärm än den jag har idag. Sitter idag på en gamerskärm som inte är så bra för det grafiska arbetet som jag gör idag. Tänkte därför införskaffa mig min första IPS skärm. Men jag vet tyvärr inte vad man ska "titta" på gällande dessa skärmar. Idag sitter jag med program som t.ex Photoshop, Illustrator, Indesign, Maya och Cinema 4D. I dessa program så håller jag på antingen med bildbehandling eller annat jobb som kräver en färgkalibrerad skärm.

Det jag har tänkt mig är en skärm på 24"(eller större) med en prisklass från 2000-7000kr.

Min frågor till er som är lite insatt i detta:

Har du tips på någon skärm som du är helnöjd med gällande bildbehandling?
Tycker du IPS är den bästa paneltypen eller bör man ha en annan panel?
Vad ska man tycka är acceptabelt gällande backlight bleeding?

Jag har spanat in denna och undrar om den kan vara något:
http://www.inet.se/produkt/2205957/dell-24-ultrasharp-u2412m-ips

Är grymt tacksam för svar då jag inte kan så mycket om skärmar för bildbehandling.

Permalänk

Min grundfilosofi vad gäller monitorer som används vid fotoredigering:
a, om du inte äger en kalibreringsutrustning så skulle jag rekommendera en "Spyder 4 Pro" eller liknande (se till att du får en modell som även mäter ljusnivån i rummet). Man kan klara sig långt med en bra TN-panel eller billig IPS-panel förutsatt att den är kalibrerad och att den håller kalibreringen i mer än en vecka. Erfarenhet kan sedan lära dig att om bilden har de här färgerna på min monitor så kommer de att se ut så där i tryck osv.
b, monitorn ska stödja Adobe RGB förutsatt att du inte bara jobbar med online produkter (bilder och filmer till hemsidor och dylikt).
c, vad gäller betraktningsvinklar är det vertikala planet viktigare än det horisontella då de flesta som jobbar framför monitorer omedvetet flyttar sig mot eller från monitorn när man arbetar och därmed ändrar betraktningsvinkel (vertikalt) och man vill inte att färgerna ändras när man gör detta.
d, inga blanka skärmar, en huv för att minimera sidoljus är inte en dum ide. Försök att ha samma lampor tända när du kalibrerar skärmen som när du jobbar (och dra för gardinerna)

bästa skärmen jag jobbat med: Eizo CG277
sämsta: Benq (kommer inte ihåg modell numret men jag tror att det var deras andra version av deras 120hz gamingskärm, det var en nödlösning men den höll inte kalibreringen två dagar i sträck och den blödde ojämnt runt kanterna vilket gjorde den svår att använda för editering, dock en ok skärm för spel).
intessant skärm: NEC EA244UHD verkar vara en bra 4k skärm har dock inte testat den än, jag skulle dock stänga av alla "eco"-sensorer.

Mitt hemma kontor har en asus 27" 120hz TN-panel (lekte med 3d fotografering förut) meden liten 23" Eizo coloredge monitor (kostade 5-6000kr ny) monterad ovanför TN-panelen, det funkar för mitt arbetsflöde i Lightroom och kan vara en budgetlösning.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.