Permalänk
Medlem

Framkalla foton online?

Hej, mina päron vill framkalla foton online och jag undrar om ni vet något bra företag som gör detta?
Tack på förhand (för ni är ju ändå bäst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebblarn:

Hej, mina päron vill framkalla foton online och jag undrar om ni vet något bra företag som gör detta?
Tack på förhand (för ni är ju ändå bäst)

Du menar gammal hederlig film på rulle?
Tro det eller ej, men Lofoto kör fortfarande sin analoga verksamhet

Permalänk
Medlem

Det går inte att framkalla analog film online, så antagligen inte.

Crimson i Stockholm har jag anlitat en del.

Permalänk
Medlem

Har inte gjort det många gånger, men när jag har gjort det så har jag använd fuji direkt, man får dom första 100 bilderna gratis, men tror att det är många som har det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

@zosma: Fåtal som erbjuder 100 bilder gratis, typ som framkallabildergratis.nu om det nu skulle vara någon som söker gratis framkallning så... Testade nyligen och beställde.

Permalänk
Medlem

Crimson är bra. Har aldrig blivit missnöjd med bilder jag fått därifrån. De är ju dock inte billigast.
Numera brukar jag, eftersom jag bor ett par hundra meter därifrån, använda QPix i Frölunda. Vad jag förstått använder de en process som är väldigt lik den Crimson använder och jag har hittils varit nöjd med de bilder jag fått därifrån.
De har inte samma utbud av "proffs"-tjänster som Crimson har, men har man inte väldigt speciella önskemål kan de nog tillgodose det mesta.

Jag har inte själv testat tex Fujidirekt, då jag blivit avskräckt av historier om färgskiftningar osv. Många av "dussintjänsterna" kan man inte heller stänga av automatisk färgkorrigering på, så om man själv behandlar sina bilder vill man nog inte använda dem.

Permalänk
Medlem

Jag var påväg att låta Crimson framkalla mina semesterfoton men så visade det sig att dom inte kan printa i exakta mått.

Så jag tänkte väcka denna gamla tråd och höra om ni har nya tips på bra framkallare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag var påväg att låta Crimson framkalla mina semesterfoton men så visade det sig att dom inte kan printa i exakta mått.

Så jag tänkte väcka denna gamla tråd och höra om ni har nya tips på bra framkallare?

Vad menar du med exakta mått?

Permalänk
Medlem

Det är fasta mått på pappret. Så se till att bilder du laddar upp har samma aspect ratio som du beställer. https://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)

Så om du laddar upp t.ex. en profilbild och örat blir avklipp då de till synes zoomat in/klippt bilden på ett tokigt ställe så kommer du få tokiga bilder.

Bildsök på t.ex. "photography cropping body guide" på google. Så får du enfingervisning hur du själv klipper bilden.

De billigaste sajterna kapar bilderna automagiskt, de dyrare kanske tar en manuell titt och kapar bilderna. Men bäst får du om du själv klipper/croppar dem till rätt format/aspect ratio.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Säg att man ska ha 10x13 så är deras foton 102x136. Så jag frågade om det var möjligt att få 100x130 men då var jag tvungen att köpa deras dyrare tjänst där storleken "bara" svängde +-1mm.
När jag framkallade hos Elgigantens CEWE-maskin så blev färgytan 100x130 - fast dålig utskrift i övrigt.

Så tips på andra framkallare som skriver ut 100x130 på varje fotoutskrift och i god kvalité skulle uppskattas. Har någon prövat Icas tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

@dumbo: Säg att man ska ha 10x13 så är deras foton 102x136. Så jag frågade om det var möjligt att få 100x130 men då var jag tvungen att köpa deras dyrare tjänst där storleken "bara" svängde +-1mm.
När jag framkallade hos Elgigantens CEWE-maskin så blev färgytan 100x130 - fast dålig utskrift i övrigt.

Så tips på andra framkallare som skriver ut 100x130 på varje fotoutskrift och i god kvalité skulle uppskattas. Har någon prövat Icas tjänst?

IME så skiljer de flesta tjänster sig en aning från det exakta cm-måttet. Det är inte så ovanligt, utan snarare regel, eftersom att fotopapper som de flesta tjänser använder oftast levereras i vissa standardbredder.
Däremot är det långt ifrån alla som faktiskt skriver ut de exakta måtten i mm som Crimson gör. Personligen har jag aldrig upplevt det som ett problem. Det har aldrig varit så stora avvikelser att det lett till problem vare sig för montering i ram (med eller utan passepartout) eller för att sätta i fickor i fotoalbum.

Vad är det du ska göra som gör att du behöver ha så exakta mått? (Jag vill bara förstå vad det handlar om.)

Jag har gjort så, när jag har behövt bilder i speciella format, dvs inte de standardstorlekar som finns, att jag gjort en bild i närmaste standardstorlek upp men med en vit ram runt. Det har blivit på milimetern exakt så jag bara kunnat beskära längs bildens kant.

Permalänk

Förvisso lever vi mycket i en digital tidsålder på gott och ont men lyckligtvis finns det fortfarande tusentals med fotografer, både amatörer och proffs, som fotar analogt med riktig film i kameran. Glöm inte alla Hasselbladsanvändare som aldrig någonsin skulle sänka sig till att sätt händerna på en digitalbladare.

Här kommer några länkar till lab som framkallar film idag nådens år 2020.

Mattssons Foto och Video
https://www.mattssonsfoto.se/tjanster/vara-tjanster/analog-fr...

Qpix Fotolabb
https://www.qpix.se/framkallning/

Analogfilm.se
https://analogfilm.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

[...]
Vad är det du ska göra som gör att du behöver ha så exakta mått? (Jag vill bara förstå vad det handlar om.)
[...]

Deras 13x18 är 127x180. Mina passepartout är 129x179 = synlig vit kant. Vilket vore tråkigt nu när det gäller många tavlor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Deras 13x18 är 127x180. Mina passepartout är 129x179 = synlig vit kant. Vilket vore tråkigt nu när det gäller många tavlor.

Har du måttbeställt dem så eller skurit dem själv? Normalt brukar en passepartout ha ca åtminstone 2-3mm, oftast upp emot 5mm, överlapp runt om (mindre öppning alltså) än måttet 10x15cm, tex.

Hur som helst är jag ledsen att jag inte kan hjälpa dig med en tjänst. Jag var inne på några stycken jag använt mig av genom åren och alla som angav mått i mm har mått som avviker på samma sätt som Crimson, vilket är rimligt eftersom fotopappret levereras i några standardbredder.

Om du inte hittar någon tjänst som har dessa exakta mått så kan du ju, som sagt göra bilden i exakt den storlek du vill ha, med en vit kant runt, men beställa den på storleken större papper som du sedan skär bort den vita kanten på. Det blir såklart dyrare och blir mer jobb, särskilt om det är många bilder, men det blir nog billigare än att använda Crimson Prefix, tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Har du måttbeställt dem så eller skurit dem själv? Normalt brukar en passepartout ha ca åtminstone 2-3mm, oftast upp emot 5mm, överlapp runt om (mindre öppning alltså) än måttet 10x15cm, tex.
[...]
Om du inte hittar någon tjänst som har dessa exakta mått så kan du ju, som sagt göra bilden i exakt den storlek du vill ha, med en vit kant runt, men beställa den på storleken större papper som du sedan skär bort den vita kanten på. Det blir såklart dyrare och blir mer jobb, särskilt om det är många bilder, men det blir nog billigare än att använda Crimson Prefix, tex.

Det stämmer, skulle varit 5mm men jag visste inte att foton kunde variera i mått så jag tyckte 1mm borde räcka.
Det är en tight design på ramarna så jag försökte spara här och var för få många foton i samma ram.

Jag ställde följdfrågor om Prefix som på webben tillåter än att uppge önskade millimeter mått manuellt, och fick ett luddigt svar som jag tolkar att jag bör lägga till egen vit kant för att få exakt bild, för +-1mm sker när dom skär bilderna.
Vilket du också nämner.

Det är lättfixat i sig, bara att jag klickar i att jag vill ha vit ram i Darktable programmet, fast storleken bestäms i procent och jag tycker det blir klurigt att veta hur stora utskrifter jag ska beställa då.

Jag gör ett live-experiment : Bilden 4586x3312 pixlar (skala 13x18) så går jag in i Darktable och lägger till vit ram 10% (och ignorerar alla andra position och offset inställningar - håller tummarna att det är centrerat) och exporterar bilden som nu blev 5095x3821. Det är bra då krympte den inte själva motivet.

- Men nu vet jag inte hur jag ska tänka hos framkallaren. Jag kan ju inte välja knappen för 13x18 foto för då kommer min vita ram krympa ner själva motivet. Ifall jag kunde beräkna och köra deras fasta mått till låga priser så vore det bra, än Prefixen som kostar 48kr+moms per foto.

Jag laddade upp 5095x3821-vitram-fotot hos Prefix. Den svarar Bredd 431 höjd 324, 300dpi. Vilket jag vill ändra, men jag vet inte till vad - för att få 130x180mm motiv och låta dom skära vita kanten till 4mm eller något.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem fotona idag, tryckta på matt papper.
Reagerar på att dessa är mörka och med svaga kulörer.
Kommer tavlans glas göra någon skillnad? Eller bör jag välja blankt papper nästa gång?

Kollade om min monitor var feljusterad men det var original inställningarna. Ska söka lite om det går att kalibrera den manuellt.