Spelar tillverkare någon roll idag? (mobos)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2014

Spelar tillverkare någon roll idag? (mobos)

Hej.

Har en snabb fråga här till er, spelar moderkortstillverkarna stor roll idag? Förr var det mycket vanligare med Gigabyte osv osv, men idag är väl alla så lika med endast småsaker?

Har t.ex kikat på ett MSI mobo till mitt X99 bygge, den locker mest. Den eller något annat kort ger väl inte MER prestanda än nåt annat osv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2004

Vill minnas att jag faktiskt läst ett test där de kunde påvisa viss skillnad mellan olika tillverkares moderkort, såväl vinster i boot-tid samt även fps-vinster i spel. Kan minnas att asus låg bland de bästa men inte helt säker. Så visst kan det uppvisas skillnader, dock inte astronomiskt stora.

i7 4790k, Asrock Z97 Extreme 6, Kingston HyperX Beast 2133MHz 4x8GB, Gainward GTX 1080 GLH, Crucial MX100 512GB, Samsung 840 Evo 250GB, WD Red 3TB, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G2 850W, Corsair Carbide Air 540

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

De skillnader i prestanda som kan finnas mellan olika moderkort är högst marginella om du kör allt stock, men om du ska överklocka kan de vara desto större. Asus har till exempel sin specialdesignade OC Socket, som ska ge bättre överklockningsmöjligheter. Även saker som VRM och kylning kan påverka hur bra du kan överklocka med ett moderkort.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2014

Där ser man, men vi sager om man later allt vara som det är, då spelar det ingen roll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av milfemton:

Där ser man, men vi sager om man later allt vara som det är, då spelar det ingen roll?

Förmodligen inte, utan som dom andra har sagt, det är först vid överklockning som skillnaderna verkligen visar sig.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Inb4 Asus fanboys. Det enda jag har märkt av genom åren är att Asus programvara är skräp. Ljudet som skulle va så bra på senaste ROG modelerna är också väldigt, väldigt dåligt. Nu försöker Asus dessutom patentera extra pins som dom "upptäckte". Hur kan man patentera något man inte ens har utvecklat? Absurt, milt sagt.

För mig så handlar det om att produkten lever upp till marknadsföringen den har genomgått.