Spelar tillverkare någon roll idag? (mobos)

Permalänk
Avstängd

Spelar tillverkare någon roll idag? (mobos)

Hej.

Har en snabb fråga här till er, spelar moderkortstillverkarna stor roll idag? Förr var det mycket vanligare med Gigabyte osv osv, men idag är väl alla så lika med endast småsaker?

Har t.ex kikat på ett MSI mobo till mitt X99 bygge, den locker mest. Den eller något annat kort ger väl inte MER prestanda än nåt annat osv?

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag faktiskt läst ett test där de kunde påvisa viss skillnad mellan olika tillverkares moderkort, såväl vinster i boot-tid samt även fps-vinster i spel. Kan minnas att asus låg bland de bästa men inte helt säker. Så visst kan det uppvisas skillnader, dock inte astronomiskt stora.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
99:e percentilen

De skillnader i prestanda som kan finnas mellan olika moderkort är högst marginella om du kör allt stock, men om du ska överklocka kan de vara desto större. Asus har till exempel sin specialdesignade OC Socket, som ska ge bättre överklockningsmöjligheter. Även saker som VRM och kylning kan påverka hur bra du kan överklocka med ett moderkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Där ser man, men vi sager om man later allt vara som det är, då spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milfemton:

Där ser man, men vi sager om man later allt vara som det är, då spelar det ingen roll?

Förmodligen inte, utan som dom andra har sagt, det är först vid överklockning som skillnaderna verkligen visar sig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Inb4 Asus fanboys. Det enda jag har märkt av genom åren är att Asus programvara är skräp. Ljudet som skulle va så bra på senaste ROG modelerna är också väldigt, väldigt dåligt. Nu försöker Asus dessutom patentera extra pins som dom "upptäckte". Hur kan man patentera något man inte ens har utvecklat? Absurt, milt sagt.

För mig så handlar det om att produkten lever upp till marknadsföringen den har genomgått.